اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واکنش‌ها به درگیری­ مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان

تعدادی از کشورها و سازمان ­های بین‌المللی نسبت به درگیری­‌های مسلحانه اخیر بین قرقیزستان و تاجیکستان واکنش نشان داده و از هر دو طرف خواسته‌اند تا به حل قضیه از راه­‌های مسالمت­ آمیز ­دست یابند.

واکنش‌ها به درگیری­ مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تعدادی از کشورها و سازمان‌های بین­ المللی با استقبال از تلاش­‌های تاجیکستان و قرقیزستان برای حل و فصل قضیه مرزی از راه‌­های مسالمت­‌آمیز، خواستار جلوگیری از تشدید درگیری‌ها شدند.

اتحادیه اروپا ضمن انتشار بیانیه‌­ای از قرقیزستان و تاجیکستان خواسته است تا هرگونه اختلاف را از طریق مسالمت‌­آمیز و راه‌های دیپلماتیک حل و فصل کنند.

این سازمان شدت تنش‌ها در مرز دو کشور را برای ثبات منطقه‌ای مضر عنوان کرده و از توافق آتش­‌بس که روز جمعه به دست آمد، استقبال کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز از تشدید درگیری­‌های مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان ابراز نگرانی و از تلاش‌های دو طرف برای برقراری گفت‌وگو استقبال کرده است. این سازمان همچنین خواستار احترام به توافقات متقابل قبلی در مورد آتش‌بس شده است.

سازمان کشورهای ترک با صدور یک بیانیه، حمله به مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مدارس با استفاده از سلاح‌های نظامی سنگین را محکوم کرده و خواستار اقدامات فوری در جهت حداکثر خویشتن‌داری در حل و فصل قضیه و کاهش تنش‌ها با استفاده از راه ­های مسالمت­ آمیز شده است.

روز گذشته دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی با دبیران شورای امنیت تاجیکستان و قرقیزستان گفت‌­وگوی تلفنی انجام داده، خواستار قطع درگیری و انجام مذاکرات شد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز از هر دو طرف درگیر خواسته است تا با اقدامات فوری و همه‌جانبه، وضعیت را وارد مجرای سیاسی و دیپلماتیک کنند و از هرگونه تلاش برای تشدید تنش و همچنین تحریکات طرف‌های ثالث جلوگیری کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه همچنین بر آمادگی این کشور جهت ارائه هرگونه کمک قابل قبول برای مذاکرات و تعیین حدود مرزها تاکید شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه هم با نگرانی از شدت درگیری‌های مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان، ابراز امیدواری کرده است که دو کشور دوست و برادر بلافاصله تنش‌­ها را متوقف کرده و مشکلات را از طریق گفت‌وگو و به صورت مسالمت‌آمیز به نتیجه برسانند.

شایان ذکر است که درگیری‌های مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان روز پنجشنبه شروع شده و از هر دو طرف تعدادی کشته و زخمی بر جای گذاشته و خسارات قابل توجه مادی نیز در پی داشته است.

برخلاف اعلام آتش‌­بس، نهادهای مرزبانی دو طرف با پخش چند مورد اطلاعیه، طرف مقابل را متهم به نقض آتش‌­بس کرده‌اند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول