اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

کارگران معتاد باید درمان شوند نه اخراج!/ پرداخت یارانه مشاوره به کارگران نیازمند

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتیاد امنیت کاری کارگران را تهدید می‌کند و معمولاً به ترک کار منجر می‌شود.ما سعی کردیم پروتکل‌هایی تصویب کنیم تا مشوق‌هایی برای کارفرمایان در نظر داشته و راغب شوند کارگران را به چرخه تولید برگردانند.

کارگران معتاد باید درمان شوند نه اخراج!/ پرداخت یارانه مشاوره به کارگران نیازمند

هادی بهداد، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس به چالش‌های پیش روی کارگران اشاره کرد و گفت: بعضاً میزان برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در جامعه کارگری نسبت به عموم جامعه بالاتر است که لازم است برای حمایت و صیانت از کارگران و خانواده آنها  که حدود ۵۰ میلیون نفر از افراد جامعه را در بر می‌گیرند برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اعتیاد را مهمترین چالش پیش روی جامعه کار و تولید عنوان و اظهار کرد: ضروری است برای کاهش و پیشگیری از اعتیاد بر علل و ریشه‌های کار تمرکز کنیم.

وی همچنین گفت: با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر از بین علت‌های مختلف و اثرگذار در اعتیاد کارگران، سه علت بیشتر از همه در ازدیاد آن در جامعه کارگری موثر بوده است؛ یکی بحث سختی و فشار کار است، هر چه سختی وفشار کار بیشتر باشد، میزان مصرف مواد مخدر افزایش می‌یابد.دوم، استرس‌های شغلی  و در نهایت نبود برنامه  تفریحات سالم و فوق برنامه شغلی می‌تواند آسیب زا باشد.

بهداد با تأکید بر اینکه سلامت روان حلقه‌ی مفقوده‌ برنامه ریزی برای جامعه کارگری است، خاطرنشان کرد: سه علت فوق به سلامت روان افراد بستگی دارد.ما در برنامه های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جامعه کار و تولید بر بحث سلامت روان تأکید ویژه ای داشته و از تمام ظرفیت های کشور در حوزه درمان برای افرادی که دچار اختلالات شده اند استفاده خواهیم کرد.از سوی دیگر برای افراد در معرض آسیب باید نظام ارجاع و غربالگری پیش بینی شود.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: برای اولین بار درصددیم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، امکان پرداخت یارانه مشاوره به افرادی که نیاز به خدمات روانی دارند را فراهم کنیم و در این راه بنا بر اصل سه جانبه گرایی از کارفرمایان انتظار همراهی داریم تا خدمات سلامت روان و مشاوره به کارگران در معرض آسیب با کیفیت انجام شود.

وی از تدوین دو سند مهم «ارتقا سلامت روان جامعه کار و تولید“ و”برنامه پیشگیری از اعتیاد جامعه کار و تولید» با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و خاطر نشان کرد: در حوزه همگانی مسأله آموزش به حدی ضروری است که  باید رسیدگی به سلامت روان جامعه کارگری تبدیل به یک مطالبه گری عمومی شود. 

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره چگونگی مراحل ترک اعتیاد کارگران در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، گفت: بحث نحوه برخورد کارفرمایان با کارگران معتاد بسیار مهم است.اگر یک کارگر دارای اعتیاد در کارخانه شناسایی شود، باید مشخص شود که به جای مکانیزم اخراج به کارگیری و مراقبت از او در دستور کار قرار بگیرد.

وی درباره‌ آخرین آمار از میزان اعتیاد در میان کارگران، تصریح کرد: پژوهش‌ها در حوزه شیوع شناسی مواد مخدر، اعتیاد جامعه کارگری و وضعیت سلامت روان  قدیمی است که در تلاشیم پژوهش های شیوع شناسی جدیدی را در سال ۱۴۰۱داشته باشیم و اطلسی از آسیب‌های اجتماعی در حوزه کار و تولید ارائه کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره درمان اعتیاد کارگران در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، تصریح کرد: در قانون پیش بینی مشخصی برای این موضوع نشده است.در واقع آسیب اعتیاد امنیت کاری کارگران را تهدید می‌کند و معمولاً به ترک کار منجر می‌شود.ما سعی کردیم پروتکل‌هایی تصویب کنیم تا مشوق‌هایی برای کارفرمایان در نظر داشته و راغب شوند کارگران را به چرخه تولید برگردانند؛چرا که بسیاری از این کارگران صاحب مهارت و تجربه‌های بسیار بالا هستند.

وی درباره اعمال ساز و کارهایی برای شفاف بودن مراحل درمان اعتیاد کارگران، خاطرنشان کرد: ساز و کاری تصویب می‌شود که طی آن مسیر برگشت فرد و درمان اعتیاد را شفاف کنیم.به این صورت که متولیان در قالب خانه های بهداشت کارگری و ایستگاه‌های بهگر بدانند که کارگر را به کجا ارجاع دهند و مسائل حقوقی و درمان این کارگر مشخص شود که تا چندین بار می‌تواند به کار خود رجوع کند و نحوه‌ی اجرای آن در کمیته ای با حضور نماینده تأمین اجتماعی، وزارت کار و بهداشت در قالب شورای هماهنگی خدمات بهداشتی به بیمه شدگان بررسی می شود تا روند بهتری را برای درمان کارگران اعتیاد شاهد باشیم.

بهداد، در پاسخ به این پرسش که کارگران شیفت شب و نگهبانان چقدر در معرض استعمال مواد مخدر هستند، تصریح کرد: اگر سه دلیل گفته شده را به عنوان علل اصلی اعتیاد جامعه کارگری بپذیریم در هر فرد کارگری وجود داشته باشند طبعاً می تواند احتمال ابتلا به مواد مخدر را افزایش دهد، کارفرمایان باید به ارتقا سلامت روان و بالا بردن تاب آوری کارگران کمک کنند تا گرایش به اعتیاد کمتر شود.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای پایش،کاهش و پیشگیری از آسیب‌هایی چون خشونت، مصرف مشروبات الکلی، طلاق و...در جامعه کار و تولید یکی دیگر از برنامه‌های جدی در اداره کل اجتماعی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول