اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

پس از یک قرن دزدی باستان‌شناس انگلیسی از مقبره فرعون برملا شد+عکس

۱۰۰ سال پس از کشف مقبره پادشاه پسر، نامه‌ای که قبلاً منتشر نشده بود، ظن دیرینه را تأیید می‌کند.

پس از یک قرن دزدی باستان‌شناس انگلیسی از مقبره فرعون برملا شد+عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی: ۱۰۰ سال پس از کشف مقبره پادشاه پسر، نامه‌ای که قبلاً منتشر نشده بود، ظن دیرینه را تأیید می‌کند. هاوارد کارتر، باستان‌شناسی که مقبره توتانخ‌آمون را در سال ۱۹۲۲ کشف کرد، مدت‌ها مورد ظن مصری‌هایی بود که به او در یافتن این گنجینه عظیم کمک کرده بودند و اداعا می‌کردند که قبل از باز شدن رسمی طاق، از آن دزدی کرده است، امکا اثبات این مساله بسیار دشوار بود تا حالا که یک نامه قدیمی همه‌ چیز را برملا کرد.


هاوارد کارتر، باستان‌شناسی که مقبره توتانخ‌آمون را در سال ۱۹۲۲ کشف کرد

در نامه‌ای که تا کنون منتشر نشده و در سال ۱۹۳۴ توسط یک محقق برجسته بریتانیایی عضو همان تیم حفاری نوشته شده، اتهامی مبنی بر اینکه کارتر اموالی را که «بی‌تردید از مقبره دزدیده شده بود» مدیریت می‌کرد، آمده است و به تردیدهای چندین دهه پایان می‌دهد.

این نامه توسط سر آلن گاردینر، فیلسوف برجسته نوشته شده است. کارتر گاردینر برای ترجمه هیروگلیف‌های یافت شده در مقبره ۳۳۰۰ ساله استخدام شده بود. او در این نامه نوشته که هاوارد کارتر بعداً به او یک «طلسم» داد که برای نذری به مردگان استفاده می‌شده و به او اطمینان داد که از مقبره نیامده است.

گاردینر این طلسم را به رکس انگلباخ، مدیر وقت بریتانیایی موزه مصر در قاهره نشان داد و از اینکه به او گفتند که واقعاً از مقبره آمده، همانطور که با نمونه‌های دیگر مطابقت دارد و همه از یک قالب ساخته شده‌اند، برآشفته شد.

او با ارسال نامه‌ای به کارتر، حکم نفرین آمیز انگلباخ را ضمیمه کرد که در آن آمده است: «طلسم whm که به من نشان دادی بدون شک از مقبره توتانخ‌آمون دزدیده شده است.»

این نامه‌ها که اکنون در مجموعه‌ای خصوصی هستند، در کتابی از انتشارات دانشگاه آکسفورد با عنوان « توتانخ‌آمون  و مقبره‌ای که جهان را تغییر داد» منتشر خواهد شد.

باب بریر نویسنده این کتاب و مصر شناس برجسته در دانشگاه لانگ آیلند، به آبزرور گفت که سوءظن‌ها در مورد کارتر و دست‌برد در گنجینه‌ها مدت‌هاست شایعه است: «اما اکنون هیچ شکی در این مورد وجود ندارد.»

هاوارد کارتر  در سال ۱۹۲۲ مومیایی توتانخ‌آمون فرعون مصر را که در سن ۹ سالگی به تخت نشست و حدود ۱۰ سال فرمانروایی کرد، در «دره پادشاهان» واقع در مصر کشف کرد. در زمان کشف مقبره این فرعون، گنجینه عظیمی شامل جواهرات و یک ماسک طلایی کشف شد. کشف مقبره توتانخ‌آمون توجه بسیاری را در سطح جهان به تاریخچه مصر باستان جلب کرد. پس از دهه‌ها تحقیق درباره فرضیه به قتل رسیدن این فرعون جوان، درنهایت نتایج یک بررسی نشان داد این فرعون بر اثر جراحات ایجادشده حین شکار جان خود را از دست داده است.

امسال صدمین سالگرد کشف مقبره توتانخ‌آمون پادشاه جوان توسط هاوارد کارتر و حامی مالی او لرد کارناروون است. این مقبره حاوی گنجینه‌ای عظیم مملو از تاج و تخت، ارابه و هزاران شیء مورد نیاز برای دنیای بعدی بوده است. کارتر در طول یک دهه بعد از این اکتشاف در انتقال این اموال تاریخی به قاهره برای نمایش در موزه مصر نظارت داشت.

برخی از مصر شناسان ادعای کارتر مبنی بر غارت گنجینه‌های مقبره در دوران باستان را به چالش کشیدند و حالا مشخص شد که این باستان‌شناس بریتانیایی خود در سرقت بسیاری از قطعات این گنجینه دست داشته است.

توت‌عَنخ‌آمون (‎*tuwt-ʕankh-yamān‏) (معنای نام: تجسم زنده آمون) از ۱۳۳۳ تا ۱۳۲۷ (پیش از میلاد) فرعون مصر بود. او یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نو بود. توت‌عنخ‌آمون از نامدارترین فراعنه مصر باستان است و به او شاه توت هم می‌گویند.

آرامگاه توت‌عنخ‌آمون در تاریخ ۴ نوامبر ۱۹۲۲ در دره پادشاهان توسط هاوارد کارتر و با حمایت مالی لرد کارنارون کم و بیش دست‌نخورده یافت شد. از محل دفن او، به عنوان یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی در سده بیستم میلادی یاد می‌شود. پس از کشف اشیای شگفت‌انگیز در مقبره توت‌عنخ‌آمون در قرن بیستم او تبدیل به مشهورترین فرعون مصر شد. در آرامگاه سنگی او سه تابوت وجود دارد که آخرین آن‌ها از جنس طلا و حاوی بدن مومیایی‌شده توت‌عنخ‌آمون بود. جسدی که سه هزار سال، کاملاً سالم حفظ شده بود.

توت‌عنخ‌آمون در نه سالگی فرعون مصر شد و رهبری بازگشت از آیین آتون‌پرستی به آیین قبلی یعنی آمون‌پرستی را به‌دست گرفت. وزیر و جانشین احتمالی وی، آیه، شاید بر بسیاری از تصمیم‌های سیاسی او اثرگذار بوده باشد.

به‌رغم شهرت امروزی توت‌عنخ‌آمون، دوران فرمانروایی او بسیار کوتاه بود و تأثیر کمی بر جامعه مصر گذاشت. درواقع او تنها یک پسربچه بود که در نه سالگی تاج‌گذاری کرد و در سن ۱۹ سالگی پس از ده سال پادشاهی درگذشت. با این حال، برخی معتقدند که تأثیر او پس از مرگش بیش از دوران حیاتش بود. پس از آنکه افرادی که وارد مقبره‌اش شدند جان خود را از دست دادند، این شایعه شکل گرفت که فرعون کسانی که آرامش مقبره‌اش را برهم زنند نفرین و مجازات می‌کند.

از توت‌عنخ‌آمون در کتاب سینوهه نیز روایت شده است.

شجره‌نامهٔ توت‌عنخ‌آمون هنوز به‌طور دقیق شناخته نشده‌است و نظریه‌های گوناگونی وجود دارد. مثلاً مورخان نمی‌دانند که آیا او فرزند آخناتون است یا آمنهوتپ سوم یا حتی آیه، کشیش بزرگ آمون.

توت‌عنخ‌آمون در ۹ سالگی با سومین دختر آخناتون و نفرتیتی، انخ‌اسن‌پاآتون (کسی که برای آتون زندگی می‌کند) ازدواج می‌کند و پس از مرگ اسمنخکاره، با نام توت عنخ آمون به پادشاهی می‌رسد. همسر جوانش نیز نام عنخ‌اسن‌آمون (کسی که برای آمون زندگی می‌کند) را برای خود برمی‌گزیند.

فرعون جوان، تحت تأثیر وزیرش آیی، دستور می‌دهد که تمامی نام‌های آتون و آخناتون را از معابد پاک کنند و نام آمون را که در دورهٔ حکومت آخناتون حذف شده بود دوباره حک کنند. از آن پس، به دستور کشیشان، بردن نام آخناتون که جنایت‌کار بزرگ خوانده می‌شود قدغن است. او پایتخت خود را شهر تب (تبس، تیبس، تبای (مصر باستان))(که از زمان آخناتون رها شده بود) قرار می‌دهد و حدود ۱۰سال حکومت می‌کند، بی آن که پادشاهی او جلال یا درخشندگی خاصی داشته باشد. وی آخرین فرعون دودمان شکوهمند هجدهم است؛ آیی پس از چهار سال پادشاهی حکومت را به رامسسیان (دودمان نوزدهم) می‌سپارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول