اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

محیط زیست در تشخیص آلایندگی دارای تجهیزات به روز است/تحقق 3 درصد اعتبارات طرح کاهش آلودگی هوا

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: محیط زیست در تشخیص آلایندگی دارای تجهیزات به روز است، اما نیروی انسانی کافی در اختیار ندارد.

محیط زیست  در تشخیص آلایندگی دارای تجهیزات به روز است/تحقق 3 درصد اعتبارات طرح کاهش آلودگی هوا

علیرضا محرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به عمده‌ترین دلایل آلایندگی هوا در فصل تابستان و زمستان اظهار کرد: عمده ترین دلایل آلودگی هوای شهر اراک در فصل سرما وارونگی دما است، در این فصل از سال آلاینده‌های خانگی، صنعتی و آلودگی ناشی از خودروها باعث می‌شود آلایندگی در سطح شهر باقی مانده و شاخص کیفیت هوا تغییر یابد.

وی در ادامه افزود: آلودگی هوای اراک تنها مختص به نیروگاه شازند یا ناشی از خودروها نیست و در صورتی که منابع خانگی، وسایل گرمایشی و موتورخانه‌ها آلوده شوند، آلودگی ناشی از این منابع در سطح شهر انباشته شده و از آنجا که تخلیه صورت نمی‌گیرد آلودگی افزایش پیدا می‌کند‌.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه در فصل گرما با ریزگردها مواجه هستیم، تصریح کرد: در این مقطع بخشی از آلایندگی ناشی از ذراتی است که از تالاب میقان وارد شهر اراک می‌شود.

محرابیان بیان کرد: در فصل تابستان بر خلاف زمستان به دلیل اینکه تخلیه هوا صورت نمی‌گیرد، آلودگی بصورت ثابت در هوا معلق مانده و انتقال پیدا نمی‌کند.

3 درصد از اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک محقق شده است

وی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک‌ اظهارداشت: علیرغم اینکه تنها سه درصد از اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک محقق شده ولی طرح با ۷۰ درصد پیشرفت همراه است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت:طبق آمار سیستم پایش هوای شهر اراک از سال ۹۰ تا ۹۶ با روند کاهش آلودگی هوای اراک مواجه بوده‌ایم  این در حالی است که از سال ۹۸، سوخت ناشی از خودروهای جدید در بازار موجبِ روند افزایشی آلودگی هوا شد.

محرابیان با اشاره به اندازه گیری سوخت خودروها بر اساس نوع سوختِ مصرفی، اظهار داشت: بر اساس قانون تصویب آلایندگی نیروگاه شازند آلاینده محسوب‌ می‌شود و طبق قانونِ عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده مالیات به آن تعلق می‌گیرد.

روند انتخاب صنایع آلاینده یک روند کاملاً قانونی است

وی با با بیان اینکه روند انتخاب صنایع آلاینده یک روند کاملاً قانونی است، افزود:طبق روال قانونی صنایعی چون  پالایشگاه و نیروگاه اگر بالاتر از حد استاندارد باشند، آلاینده محسوب می‌شوند و در صورت تشخیص آلاینده بودن یک واحد، فرصت ۱۵ الی ۲۰ روزه به واحد داده می‌شود تا در این مدت با انجام اقدامات اصلاحی و تغییر سوخت آلایندگی خود را رفع کنند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  گفت: پس از مدت زمان ابلاغ شده برای رفع آلایندگی،بصورت مجدد اندازه گیری و پالایش صورت می‌گیرد تا در این پایش که به صورت موردی از صنایع صورت می‌گیرد صنایعی که نسبت به رفع آلایندگی واحد خود اقدام کرده‌اند، مشخص شود.

محرابیان تصریح کرد: اندازه گیری‌هایی که بصورت موردی از صنایع صورت می‌گیرد، بصورت کاملا قانونی انجام می‌شود و نتیجه آن توسط  آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست ارایه می‌شود.

وی با بیان مجوز اینکه برای تایید صلاحیت، الگوی خاصی اندازه گیری و ارائه می‌شود، اظهار داشت:کارشناسان محیط زیست در تمام مراحل حضور دارند و از هر گونه تخلف  جلوگیری می‌کنند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در صورتی که آلاینده بودن یک واحد تأیید شود، اندازه گیری و خود اظهاری صورت می‌گیرد و باید سندی مبنی بر رفع آلایندگی واحد صنعتی ارائه  شود.

محرابیان خاطرنشان ساخت: طبق آخرین آمار حدود ۴۰ واحد استان آلاینده هستند که پالایشگاه، نیروگاه  جزء بزرگترین واحدها به شمار می‌روند.

وی بیان داشت: در حال حاضر پتروشیمی در لیست صنایع آلاینده قرار ندارد، چرا که نتایج لازم طبق استانداردهای لازم و نتایج قانونی را ارائه کرده است.

وظیفه محیط زیست برخورد با صنایع آلاینده است

 رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: وظیفه محیط زیست اعلام اسامی صنایع آلاینده است، وظیفه محیط زیست برخورد با صنایع آلاینده است، لیست صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود و با واحدهای دارای آلایندگی زیاد برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: پتروشیمی با طرح فضای سبز به مقابله با آلودگی هوا پرداخته ضمن اینکه توسط کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک هم طرحی ابلاغ کرده که پیگیری و نظارت آن با سازمان منابع طبیعی است.

محیط زیست در تشخیص آلایندگی دارای تجهیزات به روز است

 رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تغییر و استفاده از سوخت پاک  در کشورهایی مثل لندن را یادآور شد و اظهار داشت: استفاده از وسایل نقلیه عمومی، عدم استفاده از خودروهای شخصی، پیاده روی شهروندان تا محل کار یک وظیفه اجتماعی به شمار می‌رود ضمن اینکه کشورهای اروپایی استفاده از سوخت پاک را در دستور کار قرار داده اند.

 محرابیان با بیان اینکه تا سال ۹۸ روند آلودگی هوای اراک با کاهش همراه بود،تصریح کرد: محیط زیست در تشخیص آلایندگی دارای تجهیزات به روز است و حتی کشوری مثل ژاپن هم دارای این تجهیزات نیست.

 کمبود نیرو بزرگترین مشکل محیط زیست به شمار می‌رود

وی با اشاره به ضرورت وجود علمِ استفاده از تجهیزات تشخیص آلایندگی، بیان کرد: کمبود نیرو بزرگترین مشکل محیط زیست به شمار می‌رود این در حالی است که یک کارشناس چند مسئولیت دارد و کارهای مرتبط و غیرمرتبط با تخصص خود را انجام می‌دهد.

 رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  با اشاره به ضرورت بکارگیری نیروی انسانی، با هدف تقسیم وظایف و انجام اقدامات زیربنایی، عنوان داشت:در حال حاضر یک کارشناس چند مسئولیت را به طور همزمان  عهده دار است،این در حالی است که اگر هر کس مسئولیت مرتبط با خود را انجام دهد،کیفیت کار افزایش خواهد یافت و شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

محرابیان با بیان اینکه در صورت جذب نیرو نظارت دقیق‌تری بر فعالیت ها صورت خواهد گرفت،گفت: در کل استان با کمبود حدود ۱۰۴ نفر نیروی انسانی مواجه هستیم‌.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول