اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

فعالان اجتماعی و فرهنگی مرکزی از رئیس جمهور چه مطالبه‌ای دارند؟

در آستانه سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی به استان مرکزی نگاهی به مطالبات برخی از مردم و فعالان اجتماعی و فرهنگی از رئیس‌جمهور نشان می‌دهد عمده این مطالبات در حوزه‌های رفع آلودگی هوا و رفع مشکلات صنایع بزرگ استان است.

فعالان اجتماعی  و فرهنگی مرکزی از رئیس جمهور چه مطالبه‌ای دارند؟

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ طی روزهای آینده استان مرکزی میزبان رئیس جمهور و هیات دولت است و قرار است مردم ولایی و شهیدپرور این استان میزبان رئیس جمهور انقلابی و تنی چند از وزرا باشند.

 در آستانه سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی به استان مرکزی نگاهی به مطالبات برخی از مردم و مسؤولان از رئیس‌جمهور نشان می‌دهد عمده این مطالبات در حوزه‌های رفع آلودگی هوا، رفع مشکلات صنایع بزرگ استان همچون هپکو و آذرآب، رفع مشکل کمبود مسکن با هدف کاهش قیمت‌های اجاره بها، توجه به زیرساخت‌های فرهنگی وهنری و تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه‌های نیمه تمام است.

استان مرکزی ظرفیت‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که متاسفانه در چند سال اخیر این ظرفیت‌ها نادیده گرفته شده و عدم بهره‌گیری درست از این ظرفیت‌ها، فرصت‌سوزی‌های بسیاری را رقم زده است.

کارشناسان، نخبگان، صاحب نظران دانشگاهی و فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان در آستانه سفر رئیس جمهور و هیات دولت  در محافل مختلف مطالبات متعددی را بیان کردند که بخشی عمده‌ای از این درخواست‌ها در حوزه‌های هوا، آب، راه، اقتصاد و صنعت خلاصه می‌شود.

تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل 

از آنجا که زیر ساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل یکی از الزامات اصلی توسعه در هر منطقه‌ای است، تلاش در راستای رفع چالش‌های پیشروی در حوزه بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای یکی از جدی‌ترین مطالبات مردمی است.

 

وضعیت حمل و نقل در برخی شهرهای استان وضعیت نگران کننده دارد؛ به طوری که به گفته نخبگان مردم دیار آفتاب از وضعیت نامطلوب جاده‌ها در مسیر دلیجان ـ محلات و خمین، مسیرهای خمین- شازند، خمین ـ اراک و خمین ـ گلپایگان  و خمین- محلات و دلیجان، محور زیرآب، پروژه ملی دلیجان تا الیگودرز، و همچنین مسیرهای راه‌آهن گله‌مند و خواهان رسیدگی به این راه‌ها هستند.

وضعیت نگران کننده هوای اراک، ساوه و شازند

به نظر کارشناسان و نخبگان استان مهم‌ترین مطالبه مردم از رئیس جمهور رسیدگی مربوط به  وضعیت آلودگی هوا است که بخشی از آن ناشی از گرد و غبارهای محلی و فعالیت صنایع داخلی استان و بخش دیگر ناشی از گردو غبارهای منطقه‌ای است.

در حوزه آلاینده‌های داخلی تعیین تکلیف صنایع آلاینده از جمله نیروگاه شازند با مصرف سوخت مازوت، آلومینیوم اراک و بسیاری دیگر از صنایع در درجه نخست مطالبات مردمی قرار دارد.

 

همچنین رسیدگی به وضعیت نگران کننده تالاب میقان اراک که می‌تواند منشا گرد وغبار محلی باشد، از دیگر  انتظارات مردم از دولت به شمار می‌رود.

صنایع و شرکت‌های بزرگ صنعتی استان

وضعیت نگران‌کننده سهامداری و مدیریتی شرکت‌های چون آذرآب، هپکو، آلومینیوم و لزوم رفع این نگرانی‌ها نیز از خواسته‌هایی است که نخبگان استان متفق‌القول بر آن تاکید دارند.

وضعیت نگران‌کننده سهامداری و مدیریتی شرکت‌های چون آذرآب، هپکو، آلومینیوم و لزوم رفع این نگرانی‌ها نیز از خواسته‌هایی است که نخبگان استان متفق‌القول بر آن تاکید دارند 

جلوگیری از حجم بالای واردات ماشین آلات که منجر به توقف تولید در شرکت هپکو شده است، توجه به تولید داخل به واسطه حضور شرکت‌هایی چون واگن پارس، رسیدگی به وضعیت صنایع خرد و رفع مشکلات تامین مواد اولیه و نقدینگی این واحدها نیز از جمله مطالباتی است که مردم انتظار دارند دولت به این انتظارات پاسخ دهد.

چاره‌اندیشی برای حوزه کشاورزی

کمبود منابع آبی در  بسیاری از شهرستان‌های استان و با چالش مواجه شدن فعالیت‌های کشاورزی در بسیاری از روستاها امروزه یکی از دل مشغولی‌هایی است که مردم استان را گرفتار کرده است.

  تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله بیمارستان ولی‌عصر، کتابخانه مرکزی و   طرح‌های نیمه تمام بخش‌های بهداشت و درمان از دیگر مطالبات مردمی است

در حوزه کشاورزی نبود منابع آبی برای تولید، سنتی بودن فعالیت‌های کشاورزی، نبود تسهیلات برای فرآوری محصولات کشاورزی، کافی نبودن صنایع تبدیلی به میزان لازم به منظور جلوگیری از فساد محصولات و وارد شدن زیان به کشاورزان از مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند و رفع آنها نیازمند اعتبارات مناسب است.

به گزارش فارس  تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله بیمارستان ولی‌عصر، کتابخانه مرکزی و   طرح‌های نیمه تمام بخش‌های بهداشت و درمان، عمرانی، خدماتی و فرهنگی، رفع مشکل کمبود زمین برای ساخت مسکن با هدف کاهش قیمت‌ها، و... از دیگر مطالباتی بود که نخبگان استان از رئیس جمهور مطالبه دارند.

انتهای پیام/


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول