اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بزرگترین‌ تاکستان دیم‌ کشور گرفتار خسارات ناشی از سیل شد

بخش دشمن زیاری از توابع شهرستان‌ ممسنی با وجود ۱۸ هزار هکتار باغات دیم‌ انگور، به عنوان بزرگترین تاکستان دیم‌ انگور و قطب غوره کشور محسوب می‌شود که طی بارندگی بی‌سابقه دو روز گذشته و جاری شدن سیل، خسارات زیادی به این باغات وارد شده است.

بزرگترین‌ تاکستان دیم‌ کشور گرفتار خسارات ناشی از سیل شد

رضا محمدی، بخشدار دشمن زیاری طی گفتگو با خبرنگار فارس در ممسنی با اشاره به بارش‌های شدید در این‌ منطقه بیان کرد:  به علت شدت و حجم‌ بالای بارش‌ها خسارات زیادی به باغات و مراتع منطقه دشمن زیازی وارد شده است. 

محمدی افزود: طی بازدید مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مسؤولین بخش از باغات دیم‌ انگور بخش دشمن زیاری، به مساحتی حدود ۶  هزار هکتار از  باغات و مراتع، خسارت وارد شده است، این‌ خسارات شامل از بین رفتن‌ محصول غوره، شکستگی کامل شاخه و برگ‌ها، زیر گل و لای رفتن خیلی از درختان‌ و همچنین‌ تخریب جاده‌های بین باغات بوده است که  توسط کارشناسان مربوطه  بررسی و ارزیابی شده است.

وی اظهار داشت: بخش دشمن زیاری با وجود  ۱۸ هزار هکتار باغات دیم انگور  عنوان بزرگترین‌ تاکستان  دیم‌ انگور کشور  را از آن‌ خود کرده است و به عنوان‌ قطب غوره کشور محسوب می‌شود که خسارات وارده به این حوزه جدی است.

 

بخشدار دشمن‌زیاری ادامه داد:  به حدود ۴ هزار هکتار از باغات این‌ منطقه خسارت  ۴۰ تا ۸۰‌ درصد وارد شده است که شامل شکستگی شاخه و برگ های درختان، از بین رفتن‌ محصول غوره، در گل و لای نشستن‌ درختان و  ترک‌خوردگی کامل محصولات می باشد.

محمدی تخریب جاده  بین باغات را حدود ۱۳۰ کیلومتر عنوان‌ کرد و تاکید نمود : این جاده‌ها با شرایط موجود نیاز به مرمت، بازسازی و باز گشایی دارند.

وی ادامه داد: در روستای آب بید،  سیل به صورت شدید جاری شده بود که این روستا نیاز مبرم به ساخت و احداث پل، دیوار حائل ، کانال سنگی و حفاظ دارد که در مواقع بارش‌های احتمالی با  مشکلات جدی روبرو نشود.

محمدی بیان کرد: در حوزه جاده‌های ارتباطی، در محور دشت تیر تاج به سمت بخش در حدود ۸۰۰ متر و همچنین محور سرنجلک - دهکپ مسیر مرکز بخش- پاقلعه نیز در حدود ۶۰۰ متر شانه  خاکی  جاده ها  دچار آب شستگی شده که نیاز به احداث کانال سنگی می باشد.

وی گفت: در روستای بلوطک نیز به علت قرار گرفتن روستا در کوهپایه  آب های جاری از سمت کوهستان، دو مسیر مسدود شده بود که امروز بازگشایی می‌شود.

محمدی گفت: حدود ۱۰‌کیلومتر از جاده‌ها به علت پوشانده شدن‌کامل جاده با گل و لای زیاد مسدود می باشد که امروز  توسط اداره راهداری تسطیح خواهد شد.

انتهای پیام/س/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول