اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

درخواست 200 میلیارد تومانی شرکت آب از کشاورزان طارم/قزل اوزن خشک شد

رییس شورای اسلامی شهرستان طارم ضمن تعجب از خواسته شرکت آب منطقه‌ای استان مبنی بر جمع آوری مبلغی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان منطقه در راستای احداث سد معیشتی گفت: برای تامین آب شرب چندین روستا در طارم آب معدنی تهیه و توزیع می‌شود.

درخواست 200 میلیارد تومانی شرکت آب از کشاورزان طارم/قزل اوزن خشک شد

حکم علی حسنلو، رییس شورای اسلامی شهرستان طارم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به وضعیت اسفبار آب در حوزه کشاورزی و شرب این شهرستان اظهار کرد: طارم نیاز مبرم به ذخیره سازی آب از طریق احداث سد معیشتی و یا سد مخزنی دارد که متاسفانه طی سال‌های گذشته مطالباتی در این زمینه صورت گرفته است، ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

رییس شورای اسلامی شهرستان طارم با اشاره به وجود ۲۲ رودخانه در شهرستان طارم، تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن آب رودخانه قزل او زن، سالانه فقط از ۲۲ رودخانه فصلی طارم، ۴۰۰ میلیون لیتر مکعب آب تولید می‌شود که متاسفانه بدون استفاده این حجم از آب، از شهرستان خارج و به سد منجیل سرازیر می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان طارم به ویژه کشاورزان پایین دست این شهرستان خسارت میلیاردی متحمل شده‌اند، تصریح کرد: نیاز طارم در فصل تابستان با ۴۰ میلیون متر مکعب آب حل می‌شود، یعنی اگر مجوز ۱۰ درصد از مهار آب را به مردم بدهند، علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات طارم حل خواهد شد، بلکه کمک بزرگی به اقتصاد استان و استان‌های مجاور در حوزه تامین خوراک آنها و نیروی کارشان خواهد بود.

خسارت جبران ناپذیر به کشاورزان طارمی

حسنلو با اشاره به اینکه طارم قطب کشاورزی استان است، اما کشاورزان پایین دست این منطقه ضرر صد درصدی در کشت محصولات مانند زیتون، انار، برنج و... را متحمل می‌شوند، عنوان کرد: متاسفانه محصول گوجه فرنگی این منطقه در حدود کیلویی ۵ هزار تومان خریداری و در بازار ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد و این پایین بودن قیمت خسارت جبران ناپذیری برای کشاورزان است.

رییس شورای اسلامی شهرستان طارم ادامه داد: شهرستان طارم از رودخانه قزل اوزن حقابه دارد که نمی‌دهند البته این آب تا به پایین دست برسد تمام می‌شود، این در حالی است که رودخانه قزل اوزن در حال حاضر کاملا خشک شده است.

وی با بیان اینکه مردم طارم باید حقابه خود را از ۲۲ رودخانه فصلی بگیرند که آن هم از طریق احداث سد معیشتی و سد مخزنی امکان‌پذیر است که متاسفانه این موضوع تا به حال تحقق پیدا نکرده است، تصریح کرد: متاسفانه سد پاوه رود که یک سد تنظیمی به شمار می‌رود به دلیل اختصاص نیافتن بودجه به خواب رفته است.

 

رود خانه قزل اوزن خشک شد

وی با ابراز تاسف از خشک شدن رودخانه قزل اوزن گفت: آب طارم باید از طریق سد «آیدغموش» تامین شود، و الا گرفتن آب از بالادستی‌ها آن هم در وضعیت بحرانی منابع آبی که استان و کشور را دچار چالش کرده است در حد یک قرص مُسکِن است.

رییس شورای اسلامی شهرستان طارم با بیان اینکه کشاورزان طارمی از الان برای سال آینده دست به دعا برده‌اند، گفت: چندین سال است که مشکل آب طارم را مطالبه می‌کنیم، ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه آب ۲۲ رودخانه کوه‌پایه‌ای هستند و در فصل تابستان به پایین دست نمی‌رسد، اضافه کرد: مردم طارم درآمدشان فقط از طریق کشاورزی است و امسال خسارت‌های جبران ناپذیری را دیده‌اند.

 

وزیر نیرو هوایی آمدو هوایی رفت!

حسنلو  به سفر اخیر وزیر نیرو به استان و شهرستان طارم اشاره کرد و گفت: متاسفانه وزیر نیرو هوایی آمد و هوایی رفت بدون اینکه از نزدیک مشکلات منطقه را لمس کند که این نوع بازدیدها هیچ دردی از مردم را دوا نمی‌کند.

وی با یادآوری اینکه  طارم تنها شهرستانی است که روزانه 2 هزار نفر نیروی کار از استان‌های گیلان، زنجان و کردستان را می‌پذیرد، خاطر نشان کرد: علاوه بر مشکل آب در حوزه کشاورزی، مردم طارم با مشکل آب شرب هم دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که در حال حاضر روستاهای «زرنی، جوجرگان، هارون آباد علیا و سفلی، کهریز، کسران، شاه‌نشین، هندی کندی، انذر جدید و قدیم، شقاقی انذر، عزیز آباد، ونی سر، الز ین و چندین روستای دیگر به آب شرب دسترسی ندارند.

رییس شورای اسلامی شهرستان طارم اضافه کرد: در روستاهای که‌ دسترسی به آب ندارند، آب معدنی توزیع می‌شود، البته ناگفته نماند که طی چند روز گذشته برای تامین آب روستای هارون آباد، آب معدنی از مرکز استان تهیه و توزیع شد که می‌توانم به جرات بگویم که وضعیت بهداشت در روستا‌هایی که به آب دسترسی ندارند صفر است.

 

مطالبه ۲۰۰ میلیارد تومانی آب منطقه‌ای از کشاورزان طارمی

وی در ادامه ضمن تعجب از خواسته شرکت آب منطقه‌ای استان مبنی بر جمع‌آوری مبلغی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان منطقه در راستای احداث سد معیشتی، عنوان کرد: اگر پولی داشتیم خودمان اقدام به احداث سد می‌کردیم، این در حالی است که کشاورزان منطقه 2 میلیارد تومان به سد آیدغموش بدهکار هستند.

حسنلو ضمن گلایه از مسؤولان استانی و بی‌توجهی به مشکلات آب طارم گفت: در حال حاضر کشاورزان با توجه به وسعت زمینی که در اختیار دارند فیش‌های در حد 4 تا 5 میلیون تومان در راستای خرید آب از سد آیدعموش نوشته شده که فعلا جمع‌آوری نشده است.

                                  گزارش فارس از خشک شدن قزل اوزن در سال گذشته

انتهای پیام/۷۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول