اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت روابط سیاسی-اقتصادی محور دیدار مقامات قزاقستان و اتحادیه اروپا

در دیدار وزیر تمور خارجه قزاقستان با نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی که در حاشیه بیستمین همایش سالانه «دوحه» برگزار شد، دورنما و تقویت بیشتر همکاری‌های همه جانبه بین دو طرف، بررسی شد.

تقویت روابط سیاسی-اقتصادی محور دیدار مقامات قزاقستان و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه بیستمین همایش بین المللی دوحه با «جوزف بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی دیدار و گفت و گو کرد.

در دیدار  تلئوبردی و بورل چشم‌انداز و برنامه‌هایی برای تقویت بیشتر روابط بین قزاقستان و اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین ابعاد اولویت‌دار برای تعامل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت در چارچوب توافق نامه مشارکت و همکاری گسترده بین قزاقستان و اتحادیه اروپا که 29 حوزه را پوشش می‌دهد، مشخص کردند.

رئیس نهاد دیپلماتیک قزاقستان طرف مقابل را به تفصیل در مورد اصلاحات جاری در کشورش برای ساخت «قزاقستان جدید» با جامعه مدنی قوی آشنا و خاطرنشان کرد که هدف از اجرای این طرح اصلاحاتی به روز رسانی جامعه است.

بورل به نوبه خود حمایت قاطعانه  از روند اصلاحات گسترده در قزاقستان و آمادگی خود برای کمک به توسعه بیشتر همکاری بین این کشور و اتحادیه اروپا در همه زمینه‌های مورد علاقه دو طرف را ابراز و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین سرمایه گذار در این کشور است.

در جریان این دیدار همچنین مسائل مهم دستور کار بین المللی و منطقه‌ای بررسی و به تلاش‌های مشترک جامعه بین المللی برای حل و فصل اوضاع در اوکراین توجه ویژه شد.

تلئوبردی همتای قطری خود را در مورد آمادگی قزاقستان برای ارائه خدمات میانجیگری برای حل و فصل دیپلماتیک مناقشه و همچنین ادامه کمک‌های بشردوستانه به آسیب دیدگان، اطمینان داد.

سرپرست وزارت امور خارجه قزاقستان توجه طرف مقابل را به لزوم بررسی مشترک تاثیر غیرمستقیم تحریم‌های اعمال شده کشورهای غربی علیه روسیه بر این کشور و بررسی بیشتر امکان تنوع بخشیدن به حوزه‌های مختلف همکاری، به ویژه مسیرهای ترانزیتی، جلب کرد.

طرفین در مورد ادامه همکاری نزدیک با هدف تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک توافق کردند.

تلئوبردی در حاشیه این همایش همچنین با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر امور خارجه، «محمد بن حمد آل ثانی» وزیر صنعت و تجارت و تعدادی از روسای شرکت‌های بزرگ قطر دیدار و گفت و گو کرد.

طرفین به تشدید روابط دوجانبه طی چند سال اخیر با رضایت اشاره و وضعیت کنونی و دورنمای توسعه بیشتر تعامل بین دو کشور، از جمله تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری را بررسی و در این راستا، به اهمیت تشدید کار کمیسیون مشترک سطح بالا دو کشور اشاره کردند.

در این دیدار همچنین تعامل دو کشور در چارچوب فعالیت سازمان اسلامی در مورد امنیت غذایی اشاره شد.

وزرای امور خارجه قزاقستان و قطر برنامه رویدادهای آتی در سطوح عالی و بالا را بررسی و در خصوص موضوعات مهم دستور کار بین المللی و منطقه ای تبادل نظر کردند.

در دیدار رئیس نهاد دیپلماتیک قزاقستان و وزیر صنعت و تجارت قطر که ریاست کمیسیون مشترک سطح بالا بین دو کشور را بر عهده دارد، بر لزوم توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی و افزایش تجارت دوجانبه تاکید شد.

در این راستا، طرفین بر اهمیت استفاده از امکانات کمیسیون بین دولتی که ششمین اجلاس آن قرار است امسال به میزبانی قطر در شهر دوحه برگزار شود، اشاره کردند.

تلئوبردی قطر را شریک مهم سیاسی و اقتصادی قزاقستان در بین کشورهای عربی عنوان کرد و گفت: بین دو کشور گفت و گوی باز و قابل اعتمادی در بالاترین سطح سیاسی برقرار شده است.

وی در ادامه ابراز اطمینان کرد که دو کشور می‌توانند با تلاش‌های مشترک روابط خود را به یک سطح کیفی جدید توسعه ارتقا دهند.

دو طرف همچنین برنامه رویدادهای مشترک، از جمله برگزاری همایش سرمایه گذاری قزاقستان و قطر و روزهای قطر به عنوان بخشی از « روزهای مالی آستانه » در سفر رسمی امیر قطر به «نورسلطان» در سال جاری میلادی، را بررسی کردند.

رئیس نهاد دیپلماتیک قزاقستان در حاشیه این نشست همچنین با «مارسلا ابرارد» وزیر امور خارجه مکزیک دیدار و تشدید روابط بین دو کشور و همچنین تعامل در چارچوب سازمان‌های بین المللی و بین المللی را بررسی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول