اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رئیس جمهور ترکمنستان به «تاشکند» سفر می‌کند

رئیس جمهور ترکمنستان امروز بنابه دعوت رئیس جمهور ازبکستان در راس یک هیات از مقامات عالی رتبه این کشور به «تاشکند» سفر می‌کند

رئیس جمهور ترکمنستان به «تاشکند» سفر می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان بنابه دعوت «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان امروز و در یک سفر دو روزه به «تاشکند» سفر می‌کند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار مسایل توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط دوستی، حسن همجواری و شراکت راهبردی، گسترش همکاری های چند جانبه بین دو کشور در دستور کار مذاکرات در سطح عالی قرار دارند.

چشم انداز همکاری های عملی در زمینه های اصلی از جمله افزایش حجم مبادلات بازرگانی، برقراری تعاونی صنعتی، استفاده موثر از پتانسیل حمل و نقل و ترانزیت، اجرای پروژه های مهم در بخش مدیریت آب، تشدید روابط بین منطقه‌ای و همچنین تداوم برنامه های تبادل فرهنگی در مرکز توجه قرار می گیرند.

طبق برنامه روسای جمهور دو کشور در مورد مسائل بین المللی تبادل نظر و ابعاد روز همکاری های منطقه ای را بررسی می‌کنند.

برنامه ریزی می‌شود در پایان نشست بیانیه مشترک صادر و اسناد دوجانبه امضا شود.

گفتنی است، در چارچوب تمهیدات به این سفر در تاریخ  1 و 2  جولای در شهر «داش آغوز» مراسم نشست دوره ای کمیسیون مشترک در مسایل آب برگزار شده است.

روز 12 جولای در شهر «تاشکند» نشست علمی – عملی در مسایل تعمیق روابط دوجانبه و شناسایی پتانسیل شراکت راهبردی برگزار شد.

همچنین در آستانه این گفت‌وگوها در شهر «بخارا» نخستین همایش مناطق، نشست شورای بازرگانی و نمایشگاه کارخانجات پیشرو ازبکستان و ترکمنستان برگزار می شود.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در سال 2021 میلادی در سطح 881 میلیون و 900 هزار دلار قرار گرفته است که نسبت به سال 2020 میلادی 61 درصد بیشتر می باشد.

هم اکنون در ازبکستان 160 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ترکمنی در زمینه های مختلف فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول