اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بایدن در سفر به عربستان دنبال منافع انتخاباتی خود است/ شرایط آمریکا بحرانی است

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌ گفت: با وجودی که بایدن هدف سفر خود را بهبود روابط آمریکا و عربستان عنوان کرده، تجربه ثابت کرده آمریکا منافع خود را در کشورهای عربی دنبال می‌کند چراکه هر گاه نیاز به این کشورها داشته وارد عمل شده و هر گاه نیازی نداشته آنها را کنار گذاشته است.

بایدن در سفر به عربستان دنبال منافع انتخاباتی خود است/ شرایط آمریکا بحرانی است

رضا سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص سفر بایدن به عربستان سعودی اظهار کرد: آمریکا در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد بنابراین بایدن گزینه سفر به عربستان را روی میز قرار داده تا مانند همیشه از این کشور به نفع منافع آمریکا بهره‌برداری کند.

وی گفت: اگرچه دولت آمریکا اصرار دارد این نکته را به دنیا القا کند که حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک برای آن اهمیت زیادی دارد اما حقوق بشر به صورت استراتژیک جایگاهی در سفر بایدن به عربستان نخواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه تعبیر گاو شیردهی که ترامپ برای عربستان مطرح کرد همین مسئله را گوشزد می‌کند افزود: با اینکه بایدن هدف سفر خود را بهبود روابط آمریکا و عربستان سعودی عنوان کرده، تجربه ثابت کرده آمریکا همچنان منافع استراتژیک خود را در کشورهای عربی خاورمیانه‌ دنبال می‌کند چراکه هر گاه نیاز به این کشورها داشته وارد عمل شده و هر گاه نیازی نداشته آنها را کنار گذاشته است.

سلیمانی با اشاره به اینکه بایدن در سیاست خارجی آمریکا به عنوان رئیس جمهوری ضعیف مطرح شده است گفت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و احتمال بازگشت ترامپ به عنوان یک رقیب سرسخت باعث شده بایدن سفر به عربستان را انتخاب کند تا از این طریق با سوء استفاده از این کشور اهداف خود را به ویژه در حوزه نفت دنبال کند.

وی در ادامه با بیان بعد از جنگ روسیه و اکراین شاهد گرانی انرژی در آمریکا هستیم گفت: بایدن در این سفر به دنبال انرژی ارزان است و تلاش خواهد کرد کشورهای عربی خلیج فارس از جمله عربستان و امارات سقف تولید نفت را افزایش دهند بنابراین باز هم در اینجا گزینه بهره‌برداری از کشورهای عربی مطرح می‌شود.

استاد روابط بین‌‌الملل دانشگاه بوعلی سینا در ادامه با اشاره به شکست عربستان در برابر یمن گفت: با توجه به شکست‌های میدانی مکرر عربستان و شکست اهداف نظامی و سیاسی ریاض، جنگ طولانی یمن هیچ ثمره مشخصی برای عربستان و البته آمریکا نداشته و به هر طریقی دنبال پایان دادن آن هستند البته در این مسیر در پی سازوکاری برای پایان دادن آبرومندانه آن هستند، هرچند دنیا متوجه شکست مفتضحانه عربستان و آمریکا و اسرائیل در این جنگ شده‌اند.

سلیمانی گریزی به اوضاع نامطلوب کشورهای غربی و متحدان آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه زد و گفت: سفر بایدن به منطقه نشان از ناتوانی آمریکا و اسرائیل و شرایط نابسامانی است که در آن گیر کرده‌اند و برای نجات از آن دست و پا می‌زنند.

وی با بیان اینکه شرایط منطقه خاورمیانه به واسطه تقویت جریان مقاومت قابل قیاس با قبل نبوده و نیست اظهار کرد: جریان مقاومت دست برتر را در منطقه دارد و با این اوصاف بایدن در این سفر به نتیجه دلخواه دست نخواهد یافت.

انتهای پیام/ 89003/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول