اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تغییر علمی در آموزش بر اساس آینده شغلی است نه توانمندی ذاتی

وزیر علوم به تغییر علمی که در آموزش شاهد آن هستیم، اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این تغییر علمی در آموزش عالی نگاه داوطلبانه به آینده شغلی رشته‌ها است به طوری که داوطلبان به جای اینکه رشته را بر اساس توانمندی ذاتی خود انتخاب کنند بر اساس آینده شغلی انتخاب کرده و این باعث شده که دانشجویان به یک سری از رشته‌های پر طرفدار در وزارت بهداشت روی آورده و به سایر رشته‌ها خیلی تمایل نشان ندهند.

تغییر علمی در آموزش بر اساس آینده شغلی است نه توانمندی ذاتی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد‌علی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در حاشیه بازدید از سایت تیراندازی دانشگاه زنجان و در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در زمینه توسعه آموزش عالی کشور پنج اولویت برای خودمان تعیین کردیم، اظهار داشت: در این دوره یک مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری و نیز نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، آموزش و پژوهش، هدفمند کردن شاگرد، فناور و نوآور پروری و در نهایت تولید خدمت و سرمایه از دانش که تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌‌هایی که در موسسات آموزش عالی و پژوهش، پارک علم و فناور و مراکز رشد مستقر، نهایت بهره را برده و اولویت‌ها را در زمان کوتاه محقق کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تغییر علمی که در آموزش شاهد آن هستیم، اشاره و تصریح کرد: دلیل اصلی این تغییر علمی در آموزش عالی نگاه داوطلبانه به آینده شغلی رشته‌ها است به طوری که داوطلبان به جای اینکه رشته را بر اساس توانمندی ذاتی خود انتخاب کنند بر اساس آینده شغلی انتخاب کرده و این باعث شده که دانشجویان به یک سری از رشته‌های پر طرفدار در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی روی آورده و به سایر رشته‌ها خیلی تمایل نشان ندهند.

وی ادامه داد: از جمله این رشته‌ها، به طور مثال رشته ریاضی فیزیک است که تعداد داوطلبان در این رشته‌ها کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده این است که توزیع متوازن استعداد‌ها را در کشور نداریم و این تغییر اقلیم، آموزشی شخصیت علمی دانشگاه کشور را کاریکاتوری خواهد کرد و شخصیت هارمونیک و متوازن را نخواهیم داشت.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید شرایطی را ایجاد کنیم که این تغییر اقلیم مناسب را با منابع ملی خود رقم بزنیم، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده و خواهد شد که شیوه پذیرش دانشجو را بتوانیم در این زمینه توسعه بدهیم.

وزیر علوم ادامه داد: این کارها نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور با مطالعاتی که انجام می‌دهیم و نیز با استفاده از ظرفیت موسسات پژوهشی و با برنامه‌ریزی آموزش عالی بتوانیم راهکارهای مناسب و عملیاتی برای برگرداندن این تغییر اقلیم آموزشی به حالت هارمونیک و متوازن گام‌های موثری را برداریم.

وی به ارزیابی که از سایت‌ها و مرکز دانشکده‌های دانشگاه زنجان داشت، اشاره و عنوان کرد: از مراکز و سایت‌های مختلف دانشگاه زنجان در راستای توسعه علم و آموزش آشنایی بیشتری پیدا کردیم.

وزیر علوم با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه زنجان شرایط بسیار مناسبی برای توسعه دارد، بیان کرد: دانشگاه زنجان از نظر امکانات رفاهی و ورزشی جزو دانشگاه‌های توسعه یافته قلمداد می‌شود، اما هنوز کمبود‌هایی در این دانشگاه وجود دارد که سعی می‌کنیم برای جبران کمبود‌ها کمک شایانی بکنیم.

لازم به ذکر است، که وزیر علوم از مرکز رشد مستقر در دانشگاه زنجان بازدید و با برخی از شرکت‌های دانش بنیان  گفت‌و‌گو و مشکلاتشان را بررسی و دستور رسیدگی لازم را داد.

انتهای پیام/ ۷۳۰۲۱/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول