اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

آماده‌سازی ۶۴ اکیپ ثابت و سیار جهت نظارت بر ذبح دام در روز عید قربان

معاونت سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: در روز عید قربان ۶۴ اکیپ ثابت و سیار در قالب ۸۸ دامپزشک و کارشناس بهداشتی کار نظارت بر ذبح دام در استان را انجام می‌دهند.

آماده‌سازی ۶۴ اکیپ ثابت و سیار جهت نظارت بر ذبح دام در روز عید قربان

علی‌اکبر دلیر صحرایی، معاونت سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: در روز عید قربان با حجم زیادی از ذبح‌های غیربهداشتی دام مواجه هستیم و این موجب انتقال بیماری‌هایی که مشترک بین انسان و دام هستند، به انسان می‌شود.

وی گفت: سال گذشته ۱۲ مورد پرونده در مورد کشتار غیرمجاز دام داشتیم که ارجاع این پرونده‌ها به مراجع قضایی منجر به صدور حکم قطعی برای متخلفین شده است.

معاونت سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی افزود: هر کشتاری که خارج از کشتارگاه‌های مجاز و بدون نظارت کارشناسان انجام شود، غیر مجاز است.

دلیر صحرایی با اشاره به اینکه گشت‌ها و بازرسی‌ها در قالب اکیپ کار نظارت بر ذبح دام را در میادین نگهداری دام انجام می‌دهند، بیان داشت: این نظارت در قالب سه مرحله قبل کشتار، حین کشتار و بعد کشتار انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه سال گذشته از ۲۳۹۰ لاشه بازرسی انجام شده، گفت: از این تعداد حدود ۸۰۰ کیلوگرم فرآورده ضبط و معدوم شده است که این یک تهدید برای افراد جامعه است.‌

معاونت سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی اضافه کرد: امسال در مجموع در خراسان شمالی ۶۴ اکیپ ثابت و سیار در قالب ۸۸ دامپزشک و بازرس بهداشتی کار نظارت بر ذبح دام را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم از کشتار دام در معابر عمومی به دلیل بروز عوارض خطرناک  جلوگیری کنند.

دلیر صحرایی با اشاره اینکه در این روز تمامی کشتارگاه‌های دام استان فعال هستند از مردم درخواست کرد تا کشتار دام خود را به کشتارگاه‌ها انتقال دهند.‌

وی افزود: اگر کسانی تمایل دارند که کشتار دام را در منزل انجام دهند، اکیپ های اداره دامپزشکی آمادگی دارند تا با حضور در منازل کار بازرسی و نظارت بر کشتار دام را انجام دهند. 

وی در انتها با اشاره به بیمارهای قابل انتقال و مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری شاربون یا سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و ... تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم که گوشت را پس از کشتار و قبل از استفاده حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود.

انتهای پیام/م‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول