اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

قربانی کردن ، نباید در انظار دیگران انجام شود/عیدقربان، قربانی هوای نفس است

حجت‌الاسلام احمدی گفت: توصیه شده ذبح در انظار دیگران انجام نگیرد و به خصوص در مقابل دیدگان کودکان نهی شده و می‌فرمایند آثار سوئی دارد.

قربانی کردن ، نباید در انظار دیگران انجام شود/عیدقربان، قربانی هوای نفس است

حجت‌الاسلام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: یکی از مناسک مهم حج پس از وقوف در عرفات، مشعر و مناسک دیگر قربانی کردن است و قربانی در حج دستور صریح قرآن کریم بوده که پیامبر اکرم(ص) نیز این مناسک را انجام داد و به احسن وجه تمام کرد.

وی گفت: از جمله اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصارف مفید برسد که هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند و حتی اگر نیازمندانى در آن روز و در آن سرزمین پیدا نشوند باید آن را به مناطق دیگر حمل کنند و در اختیار نیازمندان قرار دهند. 

این کارشناس دینی تصریح کرد: حتی بر اساس این حکمت نیز اگر گوشت‌ها به موقع به دست افراد نیازمند نرسد و فاسد گردد، نباید گفت پس قربانی لازم نیست؛ بلکه مسلمانان باید سعی کنند با استفاده از امکانات پیشرفته این ثروت عظیم را حفظ کرده و در اسرع وقت در اختیار نیازمندان قرار دهند و به عبارت دیگر نباید گفت چون به دست فقرا نمی‌رسد، قربانی نکنید، بلکه باید گفت چون قربانی واجب است و یکی از حکمت‌های آن هم استفاده فقرا از این گوشت است، باید امکانات لازم را فراهم کرد.

مبارزه با نفس، دلیلی برای قربانی کردن

حجت‌الاسلام احمدی تأکید کرد: قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی است؛ همان‌طوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح حضرت اسماعیل(ع) برای این منظور بوده است و اطاعت از این دستور نقش تربیتی بزرگی در جهت رهایی از زندان نفس و تعلّقات حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) داشته و مقام و منزلت آنان را نزد خداوند بالاتر برده است، بر این اساس، قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلّقات و وابستگی‌های دنیایی و مادی و رهایی از زندان مال‌پرستی و دنیاطلبی است.

ذبح کاری غیر انسانی نیست

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه خراسان شمالی عنوان کرد: بر اساس کاوش‌های علمی، ذبح حیوان، دردآور است ولی ذبح شرعی این درد را کاهش می‌دهد و از طرفی جایز نیست حیوانی را در مقابل حیوان دیگری که او را می‌بیند ذبح کنند؛ همچنین امام علی(ع) فرموده‌اند: گوسفندی را نزد گوسفند دیگر ذبح نکنید.

وی گفت: در اکثر این روایات و دستورها رعایت حقوق حیوانات به خوبی دیده می‌شود؛ از جمله ذبح حیوان در شب کراهت دارد، در کتب فقهی ذبح حیوانات در شب مکروه اعلام شده است، مگر هنگامی که ضرورت اقتضا کند.

کارشناس دینی افزود: احادیث و روایاتی در نهی از کشتن بیهوده حیوانات نقل شده که آن هم در جای خود بسیار قابل تأمل و نگاه ویژه اسلام به رعایت حقوق حیوانات است.

وی گفت: جالب است که اسلام می‌فرماید سزاوار است کسی که شیر را می‌دوشد، ناخن‌های انگشتانش را بگیرد تا حیوان اذیت نشود. ذکر همین مقدار نشانگر اهمیتی است که اسلام به حقوق حیوانات داده است.

حجت‌الاسلام احمدی بیان کرد: توصیه شده ذبح در انظار دیگران انجام نگیرد بخصوص در مقابل دیگان کودکان نهی شده و می‌فرمایند آثار سوئی دارد.

وی درخصوص ذبح و عدم منافات آن با حیات حیوانات اذعان کرد: موجودات زنده در طبیعت محکوم به مرگند و هیچ موجود زنده ای تا ابد زنده نمی‌ماند. لیکن در برابر برخی از دیگر گونه‌های مردن بریده شدن سر راحت‌تر است چرا که گوسفند با دیدن چاقو نمی‌ترسد و تا گلویش بریده نشده است از مرگ، خود آگاه نمی‌شود؛ بنابراین با ذبح عذاب مضاعفی بر حیوان وارد نمی‌شود تا خلاف رحمت باشد و حیوان همان عذابی را تحمل می‌کند که بدون شک روزی تحمل خواهد کرد چرا که هر حیوانی روزی باید بمیرد و ناچار دردی را تحمل می‌کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر وسیله ذبح است که دستورهایی هم چون برنده بودن وسیله برای آزار ندیدن حیوان، نهی از قطع و بریدن و مثله کردن اندامی از حیوان قبل از ذبح، متناسب بودن وسیله صید با شکار و... دیده می‌شود؛ از جمله اینکه ذبح کردن باید با وسیله آهنی تیز باشد و گرنه جایز نیست مگر در هنگام ضرورت که آن هم باید سعی شود وسیله حتی الامکان تیز و برنده باشد.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول