اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

افزایش حجم تجارت خارجی ایران/ امضاهای طلایی از مشکلات حوزه تولید است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از افزایش حجم تجارت خارجی خبر داد و گفت: امضاهای طلایی از مشکلات حوزه تولید است و باید رانت‌های موجود از بین برود.

افزایش حجم تجارت خارجی ایران/ امضاهای طلایی از مشکلات حوزه تولید است

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امشب در آیین تجلیل از کارآفرینان صنعت و معدن استان سمنان که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی این استان برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه تولید و تجارت به فعالان این بخش، اخذ کد گمرکی منطقه ویژه سمنان را یکی از اتفاقات مبارک خواند و اظهار کرد: عدم اخذ کد گمرکی یکی از نقایص منطقه ویژه سمنان بود که مجوز آن دریافت شد.

وی با اشاره به توقف پروژه تقاطع غیرهمسطح در ورودی شهرک صنعتی سمنان گفت: کارهای این پل از سال 1385 معلق مانده بود که پس از سفر رئیس‌جمهوری در حال پیگیری است و در هفته دولت افتتاح می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به احیای چند واحد راکد در استان تصریح کرد: ۴۰ واحد راکد در استان سمنان احیا شد و خوشبختانه یکی از سیاست‌های جدی دولت، تلاش برای خروج این واحدها از رکود است.

عزم رئیس‌جمهور برای حمایت از بخش صنعت

رسولیان با اشاره به اینکه سهم ارزش‌افزوده تولید ناخالص داخلی صنعت و معدن سه برابر شده است، تصریح کرد: این تحرک نشان از این است که فعالان صنعت و معدن در تأمین نیازهای کشور نقش اساسی دارند و نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستند.

وی گفت: عزم رئیس‌جمهور برای حمایت از بخش صنعت و تولید بسیار جدی است و ارتقای این بخش بنا بر تأکید رهبری، مؤید این نکته است که باید به این حوزه اهمیت داد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه بحث تولید در حال حاضر یک موضوع جدی است که می‌تواند ناجی کشور باشد، ادامه داد: نوع تولید و محصولاتی که در استان سمنان تولید می‌شود، قابلیت رقابت با بسیاری از کشورهای تراز اول دنیا را دارد و این نشانگر رشد این حوزه است.

رسولیان به چالش‌های این بخش اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه، کاهش سرمایه‌گذار ثابت بوده و این هشداری است که باید جدی گرفته شود.

وی افزود: کمبود نقدینگی یکی از مشکلات جدی بوده و ضروری است تا برای تأمین نقدینگی بنگاه‌ها تدبیری شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه هنوز با بهره‌وری پایین مواجهیم و باید از منابع مالی و ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده کنیم، ادامه داد: در بخش ماشین‌آلات هنوز با مشکل مواجه هستیم و سطح تکنولوژی باید ارتقا یابد.

بروکراسی‌ اداری؛ مانع کار فعالان اقتصادی

رسولیان بیان کرد: مشکلاتی در بخش ریسک سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ فعالان اقتصادی متوجه نگرانی‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی هستند و بروکراسی‌های اداری مانع فعالیت آنهاست.

وی ادامه داد: راهکارهایی که در کشور وجود دارد، باید به سمت بهره‌برداری بیشتر حرکت کند و موانع موجود رفع شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت بخش صادرات گفت: بحث توسعه صادرات باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ میزان تقاضا با کاهش مواجه است و برای تقاضای مطمئن باید به سمت افزایش صادرات برویم.

رسولیان گفت: هنوز در زنجیره تولید مشکل‌داریم و باید برای نقاط منقطع برنامه‌ریزی کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی گلوگاه‌های رشد و توسعه گفت: رصد و شناسایی این روزنه‌ها بسیار مهم است و فضای کسب‌وکار باید اصلاح شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه امضاهای طلایی یکی دیگر از مشکلات موجود این حوزه است، ادامه داد: باید رانت‌های موجود از بین برود و اختیارها مشخص شود.

رسولیان ادامه داد: در بحث زنجیره تأمین مالی باید متفاوت‌تر از روش‌های قبل عمل و به روش‌های زنجیره تأمین مالی ورود کنیم.

وی با اشاره به افزایش حجم تجارت خارجی بیان کرد: در بخش‌های مختلف شاهد افزایش تولید و اشتغال هستیم و این اتفاق مبارکی در حوزه صنعت است.

حرکت صنعت به سمت استان سمنان است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در استان سمنان در سه ماهه سال ۱۴۰۰، حدود ۱۹ قرارداد واگذاری زمین منعقد شد و در سطح کشور میزان تقاضا زیاد افزایش پیدا نکرد؛ اما در این استان در بهار امسال این عدد دو برابر شده است.

رسولیان گفت: خوشبختانه حرکت صنعت به سمت استان سمنان است و در تهران و شهرهای دیگر با مشکلات زمین مواجه هستیم؛ اما زمینه برای سرمایه‌گذاری در استان سمنان در حال افزایش است و راه‌اندازی منطقه ویژه اتفاق مبارکی بود.

وی ادامه داد: تأمین آب یکی از دغدغه‌های اصلی ماست و استفاده از پساب‌ها برای توسعه صنعت امری است که باید با آن توجه شود.

انتهای پیام/74001/ن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول