اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

نخبگان کرمان در دیدار با رئیس کل دادگستری استان چه گفتند؟

جامعه نخبگانی و نهادهای مردمی در دیدار با رئیس کل دادگستری استان کرمان با ابراز نگرانی نسبت به مسائلی مانند سگ‌گردانی، بی‌حجابی، افزایش اعتیاد، کودکان بزه‌کار و رشوه خواستاراستفاده هرچه بیشتر از ظرفیت مردمی برای رفع آسیب‌ها شدند.

نخبگان کرمان در دیدار با رئیس کل دادگستری استان چه گفتند؟

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: نشست تخصصی رئیس کل دادگستری استان کرمان با جامعه نخبگانی و نهادهای مردمی در حالی ظهر امروز برگزار شد که کارشناسان نسبت به مسائلی مانند سگ‌گردانی، بی‌حجابی، افزایش اعتیاد، کودکان بزه‌کار و رشوه خواستاراستفاده هرچه بیشتر از ظرفیت مردمی برای رفع آسیب‌ها شدند.

قوه قضائیه برای تحول و تعالی گام برمی‌دارد

در همین حال حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: شهید بهشتی نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده در قوه قضائیه داشت و فعالیت در آن بخش کوچکی از ابعاد شخصیتی این مرد بزرگ است و وی در ابعاد دیگر علمی ایده‌پردازی، حاکمیت، نظام و ولایت فقیه جزو افرادی بود که ایده‌های امام را به‌خوبی در جامعه نشر می‌داد. 

وی عنوان کرد: شهید بهشتی یک مجتهد مسلم برای استخراج اصول بود و انتخاب آیت‌الله بهشتی برای سر و سامان دادن قوه قضاییه در کشور نکته مهمی است و امام راحل در بین شخصیت‌های آن زمان برجسته‌ترین شخصیت را برای تاسیس قوه قضاییه انتخاب کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: شهید بهشتی در مدت کوتاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه برای پایه‌گذاری نظام قضایی در جمهوری اسلامی تلاش‌های فراوانی انجام داشت و به توفیقات خوبی رسید.

حمیدی تصریح کرد: اجرای حدود و احکام الهی جز از قوه قضائیه بر نمی‌آید و باید قوه مقتدر و مبتنی بر احکام دین داشت و هیچ فردی به غیر از شهید بهشتی نمی‌توانست این کار مهم را اجرا و برنامه‌ریزی کند و وظیفه داریم این چهره را بازخوانی و به نسل جوان معرفی کنیم. 

وی ابراز کرد: امروز قوه قضائیه در راستای رسیدن به اهداف قوه در تراز انقلاب حرکت می‌کند، اما معنایش این نیست، قوه‌ای داریم که مشکلی ندارد و به هدف عالیه رسیده است، هنوز با قوه در تراز نظام جمهوری اسلامی و انتظار رهبری و فرهنگ دینی خود فاصله داریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: وقتی به پشت سر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم، گام‌های بلندی در قوه قضائیه برداشته شده است و در مسیر تعالی حرکت می‌کنیم، اما تا رسیدن به قله رفیع، کارهای فراوانی در پیش‌رو است و باید تلاش‌های جهادگونه انجام شود.

حمیدی اضافه کرد: سند تحول و تعالی قوه قضائیه را بعد از 4 دهه پس از انقلاب و در گام دوم انقلاب در حالی دنبال می‌کنیم که سندی قابل قبول و کارشناسی شده است.

وی اضافه کرد: وقتی سند تحول و تعالی قوه قضائیه را نگاه می‌کنیم و راهکار ها و راهبردها را می‌بینیم، متوجه می‌شویم، کار عالمانه‌ای انجام شده و این سند در شرایط امروز و فعلی جامعه ما یک سند کاربردی بوده هرچند ممکن است در چند سال دیگر نیازمند بازنگری باشد و به روزرسانی شود. 

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: سند تحول و تعالی قوه قضاییه باید سالانه مورد بررسی مجدد قرار گیرد و آنچه نیاز است در این سند گنجانده و اگر این سند کامل اجرا شود معنایش این است که به مسؤولیت‌ها و جایگاه قوه رسیده‌ایم.

حمیدی از رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، جرایم و رفع خصومت‌ها، احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای امور، پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی حقوقی و آسیب‌های اجتماعی به عنوان مهمترین ماموریت‌ها در سند تحول و تعالی قوه قضائیه نام برد.

نباید قانون را دور بزنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه زندان‌ها تبدیل به دانشگاه شود، بیان کرد: نظام وظیفه دارد، کار فرهنگی و آموزشی برای زندانی داشته باشد تا وی را به فطرت انسانی خود برگرداند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه قانون باید محوریت اصلی کارها در جامعه باشد و هیچ کس نباید قانون را دور بزند و خلاف قانون عمل کند، گفت: باید قانون را برای مردم تبیین کنیم و اطلاعات قانونی به مردم بدهیم. 

حمیدی افزود: نقش مردم و نهادهای مردمی در کاهش جرایم مهم است و تجربه نشان داده هر چه مسائل را به مردم واگذار کردیم، مردم بهتر توانسته‌اند نقش خود را انجام دهد و در جای خودش از برخورد هم باید استفاده کرد.

لزوم برگشت به سبک زندگی اسلامی و ایرانی 

وی متذکر شد: فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و ایرانی یک معضل بزرگ بوده و دشمن بیکار ننشسته است و اقداماتی انجام می‌دهد تا مردم را از زندگی دینی و ایرانی دور کند و نخبگان می‌توانند مردم را به سبک زندگی دینی و ایرانی برگردانند و سینما، تئاتر و موسیقی اسلامی و ورزش ظرفیت‌های خوبی در این زمینه هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: اگر جوانان درگیر مسائل هنری و ورزشی شوند، جرم و آسیب‌های اجتماعی به حداقل می‌رسد و لازم است تشکلی برای حمایت از کودکان نیازمند به حمایت قضایی و حقوقی راه‌اندازی شود.

نباید برای کوچکترین اشتباه مچ افراد را بگیریم

حجت‌الاسلام عباس توان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان اظهار کرد: یکی از عوامل جرم این است که فرد احساس اجتماعی بودن نمی‌کند به‌ویژه وقتی انگ جرم و یا زندان به وی زده می‌شود، دوباره جرم را تکرار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع جرم حائز اهمیت است، ادامه داد: اگر اشتغال ایجاد شود و مسائل اقتصادی خوب باشد و به بحث آموزش‌ها و مهم بودن قانون توجه کنیم، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

 رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان تصریح کرد: در جامعه ما رشوه بد نیست و قبح رشوه شکسته شده است و باید با کنترل‌های غیررسمی مانند آموزش‌ها برای کاهش آسیب‌ها و جرایم گام برداریم.

توان با اشاره به اینکه نباید سر کوچکترین اشتباه مچ افراد را بگیریم بر صیانت از افراد تاکید کرد.

مردم را باور کنیم 

سیدحسین میرحسینی رئیس کانون داوری دادگستری استان کرمان هم در سخنانی بیان کرد: اگر مردم را باور کنیم و به رسمیت بشناسیم، ضرر نمی‌کنیم و باید نهادهای مدنی و مردمی تشکیل شوند، زیرا هیچ‌کس بهتر از جامعه، جامعه را نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم قانون و حتی قانون بد را درست اجرا کنیم، رسالت خود را به‌جا آورده‌ایم و باید به نهادهای اجتماعی و اجتماع اعتماد کنیم تا جرایم کاهش پیدا کند. 

اقتدار قوه قضائیه پشتوانه آرامش جامعه است

محمدعلی گلاب‌زاده کرمان‌شناس نیز در سخنانی اظهار کرد: تاریخ ثابت کرده افراد با بهره‌گیری از نظر افراد صاحب‌نظر، صاحب‌دل، آگاه و خُبره هیچ‌گاه ضرر و زیان ندیده‌اند بلکه بهره برده‌اند و امیدواریم این نشست‌ها استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: اقتدار قوه قضائیه پشتوانه آرامش جامعه است و اگر قوه‌ای مقتدر داشته باشیم، آرامش جامعه ما لحاظ می‌شود و باید اصلاح مجرمان را در دستور کار داشته باشیم.

کرمان‌شناس ابراز کرد: تلاش ما باید معطوف به این باشد که مجرم نداشته باشیم و پیشگیری را بر درمان ترجیح دهیم و به طرف پیشگیری برویم همان طور که افضل کرمانی در قرن هفتم گفت «یک جو پیشگیری بهتر از یک خرمن درمان است».

گلاب‌زاده همچنین با اشاره به جایگاه پرورشگاه صنعتی کرمان در تربیت بچه‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست عنوان کرد: حاج اکبر صنعتی زمانی می‌خواست، این پرورشگاه را بسازد، شهربانی آمد جلویش را گرفت و گفتند، ما زمین را گرفته‌ایم، زندان بسازیم اما مرحوم صنعتی به آنها گفت، می‌خواهم، پرورشگاه بسازم تا مانع پرورش افرادی شویم که مستعد مجرمیت هستند.

فرزندان‌تان را زیاد ببوسید تا کمتر آسیب ببینند

در همین حال نوذر نخعی استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: وضعیت اعتیاد در استان کرمان بر اساس آخرین آمار رسمی در حد اسم و رسم کرمان نیست و در پیشگیری به اندازه‌ای که عمق این فاجعه است، قدم موثر برداشته نشده است.

وی عنوان کرد: بیشتر بر این موضوع تاکید می‌شود که آموزش‌ها باید از مهدکودک‌ها و مدارس آغاز شود و این در حالی‌ است که فقط 7 درصد بچه‌ها در استان کرمان به مهدکودک می‌روند.

این استاد دانشگاه با اشاره به یک روایت از ائمه معصوم (ع) مبنی بر اینکه بچه‌های‌تان را زیاد ببوسید، خاطرنشان کرد: امروز دنیای علم به این نتیجه رسیده است که بچه زیر دو سال را باید بسیار ناز و نوازش و بغل کرد و بوسید تا در آینده از بسیاری از آسیب‌ها دور بماند. 

لزوم استفاده از فرهنگ و هنر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

پیروز ارجمند از موسیقی‌دانان نیز در سخنانی بیان کرد: موسیقی بیشترین مصرف را در بین مردم و جوانان دارد و با تولید محتوا در موسیقی، سینما و رسانه و هویت‌یابی و بازیابی هویت می‌توانیم از جرایم پیشگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازیابی جرم در بسیاری از مناطق که دو دهه قبل محل شرارت بوده‌اند نشان می‌دهد پس از آنکه گردشگری در این نقاط شکل گرفته، بزه به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

این موسیقی‌دان ادامه داد: 70 هزار فعال صنایع دستی در استان داریم که توسعه چتر گردشگری و صنایع دستی می‌تواند بسیاری مشکلات ما را برطرف کند. 

دست سمن‌ها را باز بگذارید

اما مینا مجدزاده وکیل و فعال اجتماعی نیز بیان کرد: پرونده بچه‌های دارالتادیب توسط وکلا پیگیری شود زیرا پرونده‌های شان فراموش شده و ممکن است با ضمانت و وثیقه اندک بتوانند، آزاد شوند.

وی تصریح کرد: باید امور این کودکان را پیگیری کنیم و وقتی آزاد می‌شوند، آنها را هدایت کنیم تا دوباره به سمت و سوی جرم نروند و تکرار جرم داریم برای اینکه این کودکان بحث حمایت را ندارند.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: بسیاری از سمن‌ها در بحث حمایت از کودکان کار و خیابانی تشکیل شده‌اند و اگر دست‌شان را باز بگذارید و به‌شکل مناسب هم بر کارشان نظارت شود، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. 

برکات میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار در کرمان 

غلامرضا فلاحی وکیل دادگستری و مدیر پروژه مصلحین رودبار جنوب و نماینده سران قبایل در جنوب استان کرمان نیز در سخنانی اظهار کرد: در گذشته وقتی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نبود، سران طوایف به صورت سنتی در بحث پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح ذات‌البین به نحو احسنت عمل می‌کردند.

وی اضافه کرد: میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار در استان کرمان که طی سال‌های اخیر امضا شد تاثیر به‌سزایی برای پیشگیری از وقوع جرم و صلح و سازش و امنیت پایدار داشته است. 

زخم سگ‌گردانی و بی‌حجابی بر چهره جامعه

علی دوست‌محمدی همچنین یک روحانی و فعال اجتماعی در این نشست اظهار کرد: تربیت محیطی جامعه بسیار مهم است و کافه‌ها، سگ‌گردانی و بی‌حجابی‌ها تاثیر نامطلوبی بر جامعه دارد.

وی ادامه داد: کشف حجاب در ماشین و یا جامعه این را به جوان و نوجوان القا می‌کند که باید به این صورت در جامعه بروی و هرچند این مسائل جرم‌انگاری شده است، اما الزام و اجرا باید صورت گیرد. 

این روحانی عنوان کرد: مگر چقدر می‌شود، یک امام جماعت یا فعالان فرهنگی به یک کافه تذکر بدهند و بعضی از پارک‌ها و محله‌ها پاتوق شده‌اند و هیچ کاری برای این مکان‌ها در عمل انجام نمی‌شود.

دوست‌محمدی تصریح کرد: الزام صنف‌های مختلف مانند صنف پوشاک برای تولید کالاهای متناسب با عرف و شرع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تولیداتی دارند که هیچ عرف و شرع و عقلی نمی‌پذیرد. 

انتهای پیام/80019/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول