اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

روایتی از آنچه در زندان کرمان می‌گذرد/ از یک سوله بزرگ کارگاهی تا شلوغ‌ترین بخش که دارالقرآن است

زندان مرکزی کرمان یک سوله بزرگ دارد که کارگاه‌های خیاطی، قالیبافی، نجاری و تولید پادری در آن قرار دارند، کارگاه‌هایی که مددجویان در آنها کار می‌کنند و حق‌الزحمه دریافت می‌کنند، این سوله را حدود دو سال قبل یک خیر ساخته است، خیری که گمنام است.

روایتی از آنچه در زندان کرمان می‌گذرد/ از یک سوله بزرگ کارگاهی تا شلوغ‌ترین بخش که دارالقرآن است

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: در زندان کرمان چه خبر است؟ شاید این سوالی باشد که توی ذهن خیلی‌ها باشد، اگر این سوال در ذهن شما هم آمده است، روایت خبرنگار فارس از داخل زندان مرکزی را بخوانید.

در زندان مرکزی کرمان چه خبر است؟

در هفته قوه قضاییه و در یک روز گرم تابستانی با حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل جدید دادگستری استان کرمان که حدود دو ماه از حضورش در دیار کریمان می‌گذرد، راهی زندان مرکزی می‌شویم.

زندان مرکزی شهر کرمان در انتهای خیابان شهاب قرار دارد، زندانی با دیوارهای بلند، عابران این دیوارهای بلند را می‌بینند، اما کمتر کسی می‌داند در آن طرف دیوار چه خبر است؟

 

زندان مرکزی کرمان یک مهدکودک دارد، مهدکودکی زیبا و تر و تمیز با وسیله‌های بازی و سرگرمی قشنگ برای بچه‌هایی که همراه با مادرشان در زندان به‌سر می‌برند. هرچند این مهدکودک برای 24 کودک مجهز شده است اما خداراشکر فعلا فقط سه کودک در این مکان نگهداری می‌شوند.

پاسخ به درخواست یک مادر زندانی

رئیس کل دادگستری استان کرمان هدیه‌هایی را به این کودکان داد و پای درددل مادران آنها نشست، یکی از مادران خواستار انتقال از زندان کرمان به زندان سیستان و بلوچستان بود که دستور لازم برای این جابه‌جایی از سوی حجت‌الاسلام حمیدی داده شد.

در زندان زنان با سلام و صلوات و اجرای سرودی زیبا توسط تعدادی از مددجویان زن از رئیس کل دادگستری استان کرمان و همراهانش استقبال می‌شود، زنان زندانی با چادرهای رنگی در کنار تخت‌های دو طبقه خود در اتاق‌های سه دیواری حضور دارند، تعدادی از مسؤولان قضایی در سالن ورزشی زندان زنان پای صحبت مددجویان نشستند تا به طور مستقیم در جریان مسائل مربوط به آنها قرار گیرند و مشکلات‌شان را با سرعت بیشتری رفع کنند.

آکواریوم‌های زیبا با ماهی‌های رنگارنگ، سقف‌های تزیین شده با طرح گل‌های بهاری، یادمان شهدا و زمینی که از تمیزی برق می‌زند، عطر عود و آواز خوش مددجویان، این‌ها بخشی از آن چیزی‌ست که در پشت دیوارهای بلند زندان مرکزی کرمان می‌توانید، ببینید.

در یادمان شهدای زندان مرکزی کرمان عکس شهدای شاخص کشوری و استانی را قرار داده‌اند، تصاویری از شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید یوسف‌اللهی، شهید فخری‌زاده و چند شهید دیگر.

دیوارنوشته‌هایی روی دیوارهای زندان قرار داده شده است، آیات و روایات، شعر و سخنان پندآموز و انگیزشی مثل این جمله «زندگی کوتاه نیست، کوتاهی از ماست که دیر شروع می‌کنیم».

دو مددجوی هنرمند بخش‌هایی از یک تعزیه را اجرا می‌کنند، صدای حزن انگیز شبیه‌خوان حضرت علی‌اکبر (ع) در سالن بزرگ زندان مرکزی می‌پیچد.

 

تعزیه که تمام می‌شود، سری به کتابخانه و سالن مطالعه می‌زنیم و از آنجا به زورخانه می‌رویم، جمعی از مددجویان با لباس ورزشی در گود زورخانه هستند و با صدای زنگ مرشد خوش‌صدای‌شان شروع به ورزش می‌کنند، علی‌علی می‌گویند و دست‌ها و پاها را به شکلی هماهنگ به این طرف و آن طرف حرکت می‌دهند، یکی‌یکی به میان می‌آیند و چرخ زورخانه می‌زنند.

تمثال‌های امیرالمومنین (ع) و سیدالشهدا (ع) و عکس زنده‌یاد پهلوان تختی روی سینه دیوارهای زورخانه پوریای‌ولی چشم‌نوازی می‌کند، روی یکی از دیوارها نوشته شده است «آگاه باشید که دل‌ها تنها با یاد خدا آرامش پیدا می‌کند».

زندانیان در زندان مرکزی کرمان می‌توانند روزانه به مدت چهار ساعت در دوره‌های آموزشی کارگاه‌های مختلف مظانند برق صنعتی، صنایع‌دستی، صنعت ساختمان، درودگری و فیلترسازی شرکت کنند و گواهینامه مهارت هم بگیرند.

زندان مرکزی کرمان یک سوله بزرگ دارد که کارگاه‌های خیاطی، قالیبافی، نجاری و تولید پادری در آن قرار دارند، کارگاه‌هایی که مددجویان در آنها کار می‌کنند و حق‌الزحمه دریافت می‌کنند، این سوله 4 هزار و 800 متری را حدود دو سال قبل یک خیر ساخته است، خیری که گمنام است و دوست ندارد نامی از او بر سر زبان‌ها بیفتد.

مددجویانی که به آیات نورانی قرآن پناه می‌آورند

دارالقرآن کریم یکی از بخش‌های شلوغ زندان مرکزی کرمان است، مردان زندانی با پیراهن‌های سفیدرنگ پشت رحل‌های قرآن نشسته‌اند و می‌خواهند با آیات نورانی قرآن به آرامش برسند.

بنا به گفته رییس کل دادگستری استان کرمان موارد زیادی داریم که فرد زندانی آشنایی با قرآن نداشته و در جو فرهنگی زندان با قرآن آشنایی پیدا کرده است و هزاران نفر از زندانیان در زندان قرآن‌آموز و حافظ قرآن در سطوح مختلف شده‌اند.

حمیدی اظهار کرد: هم اکنون ۴ حافظ کل قرآن در زندان کرمان داریم که آیات قرآن را در زندان حفظ کرده‌اند و مشکل اجرای حکم داشتند که با حفظ قرآن و در پرتو قرآن توانستند از تخفیفات لازم برخوردار شوند.

وی ادامه داد: زندان‌های نظام جمهوری اسلامی در فعالیت‌های فرهنگی پیشگام و پیشقدم هستند و در زندانیان این انگیزه به وجود آمده تا مدتی که در زندان هستند از این فرصت برای فراگیری و حفظ قرآن و آشنایی با مفاهیم قرآنی تلاش و انجام وظیفه کنند.

کدام مددجویان ارفاق می‌گیرند؟

این مقام قضایی ابراز داشت: امروز زندان‌های ما فعالیت‌های خوب و چشمگیری دارند و از دست‌اندرکاران امور فرهنگی در زندان‌ها به ویژه زندان مرکزی استان قدردانی می‌کنم.

حمیدی تصریح کرد: در برنامه‌های ارفاقی برای مددجویان و زندانیان یکی از مهمترین شاخصه‌ها بحث فعالیت‌های فرهنگی است و مشارکت در امور فرهنگی از شاخصه‌هایی‌ست که در تخفیف مجازات، استفاده از مرخصی، رای باز و ارفاقات قانونی موثر است.

وی از زندانیان‌خواست با جدیت مسائل فرهنگی در زندان را رعایت کنند و خاطرنشان کرد: حرفه آموزی، سوادآموزی، کسب مدارج تحصیلی و گواهینامه حرفه‌آموزی در سرنوشت زندانیان موثر است و تاکید این است به مددجویانی که راه قرآنی در پیش گرفته‌اند باید توجه ویژه در زمینه عفو و استفاده از تخفیفات صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در هفته قوه قضاییه ابراز کرد: ۲۱ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با تلاش ستاد دیه و خیران آزاد شدند.

 

زندان جای آنهایی‌ست که امنیت مردم را نشانه می‌روند 

حمیدی یادآور شد: باید همیشه به زندان توجه داشته باشیم و این در شرایطی‌ست که توجه به زندان نه می‌تواند نمادین و نه مقطعی باشد و مسؤولان قضایی و بدنه دادگستری استان باید توجه دائمی به زندان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آزادی و سلب آزادی افراد جزو حقوق شهروندی آنهاست، ابراز کرد: حتی اگر برای یک ساعت زمینه آزادی افراد از بند فراهم باشد، وظیفه شرعی و قانونی ماست که برای آزادی آنها تلاش کنیم و رعایت حق شهروندی همه به‌ویژه زندانیان جزو وظایف ماست.

حمیدی همچنین استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس را یکی از روش‌های مطلوب خواند و افزود: اعتقادمان بر این است زندان برای افرادی‌ست که جرایم‌ خشن را مرتکب می‌شوند و امنیت مردم را نشانه می‌روند و برای این افراد که تعدادشان کم است باید سخت‌گیر باشیم.

وی اظهار داشت: این در شرایطی‌ست که بیش از ۹۵ درصد زندانیان می‌توانند با استفاده از سامانه‌های الکترونیک، مجازات جایگزین حبس و ارفاقات قانونی از زندان رهایی یابند و نقش دادستان، دادیارها و قضات اجرای احکام در کنترل ورود زندانیان و مدیریت و رسیدگی به پرونده‌ها موثر است.

لزوم آزادسازی هرچه سریع‌تر محکومان مالی 

وی با تاکید بر اینکه محکومان مالی، مجرم‌ نیستند و ناخواسته به زندان افتاده‌اند و از عهده پرداخت بدهی خود برنمی‌آیند، گفت: باید نگاه ویژه به این زندانیان وجود داشته باشد و دقت، سرعت و توجه به اعصار پرونده‌های آنها داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت ستاد دیه و خیران استان به این افراد کمک کنیم تا سریع‌تر آزاد شوند.

 

آزادسازی 21 زندانی در هفته قوه قضاییه 

در همین حال مدیرکل زندان های استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: ۲۱ نفر زندانی واجد شرایط آزادی در هفته قوه قضاییه از زندان‌های استان کرمان آزاد شدند که ۱۵۶ میلیارد بدهی داشتند.

سید مجتبی حسینی خاطرنشان کرد: شاکیان نسبت به بخشی از بدهی مددجویان گذشت کرده‌اند و بخش دیگری از بدهی آنها از طریق آورده مددجویان، تسهیلات، کمک ستاد دیه کشور و استان و ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت شده است.

برو که دیگه برنگردی ...

یکی از دیوارنوشته‌های زندان مرکزی کرمان خیلی به دل می‌نشست، این گزارش را با جمله‌های همان دیوارنوشته تمام می‌کنیم «تنها جایی که جمله «برو که دیگه برنگردی» معنای حقیقی و دوست‌داشتنی داره، اینجاست».

انتهای پیام/80019/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول