اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

البرزی ها ۷۰ لیتر بیشتر از سرانه آب مصرف می‌کنند

مدیر عامل آبفای البرز گفت: سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش یافته به طوریکه سطح حفاری برای چاه‌های عمیق در گذشته ۶۰ متر بوده و اکنون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر رسیده است.

البرزی ها  ۷۰ لیتر بیشتر از سرانه آب مصرف می‌کنند

ذوالفقار مهدی زاده، مدیرعامل آبفای استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج با بیان اینکه البرز  از استان های پرمصرف آب است، گفت: سرانه استاندارد مصرف شبانه روزی برای هر نفر ۱۵۰ لیتر است که این امر در استان البرز برای هر نفر ۷۰ لیتر بیشتر است و به  ۲۲۰ لیتر می‌رسد. 

وی در خصوص علت بالابودن سرانه مصرف آب در البرز، گفت: استان البرز به ویژه  کرج به دلیل وجود رودهای جاری از گذشته پرآب بوده و گویا ذهنیت مردم به سمت محدودیت آب نمی‌رود  و اغلب با  مصرف بی‌رویه آب مواجه هستیم. علاوه بر این متاسفانه در کل کشور توهم پرآبی داریم و مردم به هشدارها در خصوص کم آبی بی‌توجهند.  

این مقام مسؤول یادآور شد: کم بارشی و برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی موجب از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی شده و نگرانی برای نشست زمین وجود دارد. اگرچه برای تامین آب  مورد نیاز مردم مجبور به حفر چاه هستیم اما این کار موجب از بین رفتن منابع محیط زیست است. سطح حفاری برای چاه‌های عمیق در گذشته  ۶۰ متر بوده و اکنون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر رسیده است. این امر  نشاندهنده از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی است و هشدار می‌دهد که  در سطح ملی باید الگوی مصرف تغییر کند. 

وی با بیان اینکه ۵۷ درصد مشترکان آب استان البرز پرمصرف و بد مصرف هستند؛ گفت: وزارت نیرو برای ایجاد عدالت و حفظ منابع آب، آب بها را به صورت پلکانی در نظر گرفته است. مصارف بین ۰ تا ۵ مترمکعب یعنی ۵ هزار لیتر در ماه رایگان است.‌ ۵ تا ۱۴ متر مکعب استاندارد مصرف است که این مشترکان۳۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و بدون تغییر و مشابه سال قبل هزینه آب بها را پرداخت  می‌کنند.

مهدی زاده با بیان اینکه هزینه آب برای مشترکان پر مصرف و بدمصرف به صورت پلکانی محسوب می‌شود، گفت: دو طبقه دیگر مشترکان پرممصرف و بدمصرف هستند که ۵۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.‌ برای این مشترکان جریمه‌هایی در نظر گرفته شده و  آب بها به صورت پلکانی محاسبه می‌شود. نتیجه این امر  عدالت بین مشترکان و حفاظت از منابع آب است.  

وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف، افزود: شهروندان توجه داشته باشند مخزن ذخیره آب و پمپ نصب کنند تا در شرایط پیک، دچار  افت فشار آب نشوند. برای هر خانوار باید ۲۵۰ لیتر پیش بینی شود و برای ساختمانی با ۴ واحد یک منبع ذخیره هزار لیتری لازم است.‌

انتهای پیام/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول