اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کشف سالیانه ۳۰۰ چاه غیرمجاز در گلستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سالیانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان کشف می‌شود که ۳۲ اکیپ گشت و بازرسی استان شبانه‌روزی در حال رصد و جلوگیری از حفر این چاه‌های غیرمجاز هستند.

کشف سالیانه ۳۰۰ چاه غیرمجاز در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، جواد تیموری معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان اظهار کرد: ۲۰ هزار چاه کشاورزی مجاز در استان وجود دارد که ۱۷ هزار آن چاه‌های کشاورزی و مابقی شرب و صنعت و سایر موارد هستند.

وی تصریح کرد: از این تعداد چاه، ۸ هزار حلقه چاه عمیق و مابقی کم‌عمق یا بتنی دهانه‌گشاد و در آبخوان کم‌عمق حفر شده‌اند.

* ۱۵ هزار حلقه چاه فاقد پروانه در استان گلستان وجود دارد/ سال گذشته ۶۴۸ چاه غیرمجاز مسدود و یا از حفر آنها جلوگیری شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: ۱۵ هزار حلقه نیز چاه فاقد پروانه مشمول قانون تعیین تکلیف چاه‌های محفوره فاقد پروانه در استان وجود دارد که تاکنون حدود ۴ هزار حلقه از این چاه‌ها تعیین تکلیف شده و مابقی قرار است طی برنامه سازگاری با کم‌آبی و تا پنج سال آینده تعیین تکلیف شود.

تیموری بیان کرد: سالیانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان کشف می‌شود که ۳۲ اکیپ گشت و بازرسی استان شبانه‌روزی در حال رصد و جلوگیری از حفر این چاه‌های غیرمجاز هستند.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۶۴۸ چاه غیرمجاز مسدود و یا از حفر آنها در استان جلوگیری شد و این روند در سال جاری نیز ادامه دارد.

* کشاورزان در کشت تابستانه سطح زیر کشت با منابع آب زیرزمینی را تا ۲۰ درصد کاهش دهند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: مطابق ضوابط و مقررات کشاورزانی که بر روی چاه‌های خود کنتورهای هوشمند نصب کرده‌اند، می‌توانند پروانه بهره‌برداری خود را هر سه سال و مابقی کشاورزان نیز باید سالانه پروانه بهره‌برداری خود را تمدید کنند.

تیموری اضافه کرد: با توجه به کاهش منابع آبی و خشکسالی و کاهش بارش‌ها، از کشاورزان درخواست داریم در کشت تابستانه در اراضی وابسته با منابع آب زیرزمینی سطح زیر کشت خود را تا ۲۰ درصد و در اراضی وابسته به آب سطحی نیز ۵۰ درصد سطح زیرکشت خود را کاهش دهند تا در تابستان دچار خسارت نشوند.

انتهای پیام/۲۳۰۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول