به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر علیاکبر فرهنگی از بنیانگذاران رشته مدیریت رسانه در ایران، در پی درگذشت «محسن میرزایی» روزنامهنگار و تاریخنگار مطبوعاتی، در دلنوشتهای خواندنی فقدان دوست قدیمیاش را تسلیت گفت.
متن این دلنوشته بدین شرح است:
از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش
امروز ۲۲ خرداد ساعت ۸ صبح به وقت ایالت کلرادو، که طبق روال همه هفتههای دوری از وطن که به استاد و نازنین و یار و یاور روزهای خوش کار و تلاش در عرصه رسانه، محسن میرزایی تلفن زدم، کس دیگری جز او جواب تلفن را داد، با صدایی بغض آلود؛ دانستم که یار نازنین از میان ما به دیار دیگری کوچ کرده است. دیار هفت هزار سالگان.
غم جانسوزی تمام وجودم را گرفت. هفته پیش که با او صحبت داشتم برخلاف همیشه بسیار ناامید و گرفته بود. از من خواست که زودتر برگردم و به دیدارش به شتابم، که این این آرزو به دلم مانده است. در آخرین گفتوگوی تلفنی که با او داشتم، به او گفتم که دیروز در کلاس درسم، تجربه سازمان فاکوپا و کمپین سال ۱۳۳۸ او را به نقد و تحلیل گذاشتم، بسیار خوشحال شد و از من خواست به محض برگشتن به ایران ترتیب حضور او را در کلاس درس بدهم.
کاری را که چندین بار با گشاده رویی پذیرفته بود. او با رسانه زیست و با اندیشه رسانه جهان ما را ترک کرد. بی شک ضایعه از دست رفتن او برای رسانههای ایران و اهالی رسانه ثلمه بزرگی است. خدایش بیامرزد.
دکتر علی اکبر فرهنگی- استاد بازنشسته دانشگاه تهران و بیانگذار رشته مدیریت رسانه
نگاهی به فعالیتهای محسن میرزایی
محسن میرزایی، روزنامهنگار و تاریخنگار ایرانی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در زنجان به دنیا آمد. وی از دانشآموختگان اولین دوره روزنامهنگاری در سال ۱۳۳۵ بود که در همان سال از دانشسرای عالی موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نیز شد.
مرحوم میرزایی همچنین در واشنگتن در رشتههای مرتبط با حوزه تبلیغات نیز تحصیل کرد. این روزنامهنگار و تاریخنگار که روزنامهنگاری را با روزنامه اطلاعات آغاز کرد، از سال ۱۳۳۵ وارد حرفه روزنامهنگاری شد و بیشتر در حوزه تولید و نشر گزارشهای تاریخ سیاسی ایران با مطبوعات همکاری داشت.
وی همکاری با آژانس تبلیغاتی فاکوپا را از سال ۱۳۳۷ آغاز کرده است. به اعتقاد این پیشکسوت صنعت تبلیغات در ایران، «فاکوپا» اولین کمپین واقعی تبلیغاتی به معنای علمی آن را در سال ۳۶ - ۱۳۳۵ برای روغن نباتی شاهپسند اجرا کرده است. میرزایی علاوه بر فاکوپا، با کانون آگهی زیبا از پایدارترین و بزرگترین آژانسهای تبلیغاتی ایران نیز همکاری داشته است
محسن میرزایی از پیشکسوتان روزنامه اطلاعات قبل از انقلاب بوده و بعد از انقلاب تلاش زیادی برای احیا تبلیغات مطبوعاتی کشور نمود که از ان جمله میتوان به راه اندازی و فعال کردن موسسه اگهیهای دو موسسه رسانهای ایران و همشهری اشاره کرد
وی کتابهای زیادی را نشر نموده که از آخرین آن می توان به کتاب با ایران چهها که نکردند اشاره نمود میرزایی دراین کتاب روایتگر حوادث برههای از تاریخ این سرزمین است که از مهمترین و تاثیرگذارترین وقایع تاریخی ایران به شمار میآیند. حوادثی نه چندان خوشایند که به دوران قاجار باز میگردند و ریشه در حضور مستر شوستر آمریکایی در این کشور دارند.
وی همچنین از پیشگامانِ تبلیغات مطبوعاتی در ایران بود. بسیاری از روزنامهنگاران مطرح ایران و اساتید علوم ارتباطات و تبلیغات از شاگردان این پیشکسوت مطبوعات به شمار میآیند.
این استاد پیشکسوت روز دوشنبه در سن ۹۰ سالگی به دیار باقی شتافت. مراسم تشیع این استاد حوزه رسانه روز چهارشنبه ساعت ۱۲ ظهر در محل قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/