اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سومین نشست وزرای خارجه «آسیای مرکزی و چین»در قزاقستان برگزار شد

سومین دور نشست وزرای امور خارجه «آسیای مرکزی – چین» در شهر «نورسلطان» و تحت ریاست قزاقستان برگزار شد.

سومین نشست وزرای خارجه «آسیای مرکزی و چین»در قزاقستان برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سومین دور نشست وزرای امور خارجه «آسیای مرکزی – چین» امروز در شهر «نورسلطان» و تحت ریاست قزاقستان برگزار شد.

در این نشست که در فضای دوستی و اعتماد برپا شد، راه‌های اجرای ابتکارات اعلام شده در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین در جریان اولین نشستی که 25 ژانویه امسال به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

سران هیات‌های کشورهای شرکت‌کننده گسترش بیشتر همکاری چندجانبه آسیای مرکزی و چین را عامل مهم توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی، حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه دانستند و بر علاقه‌مندی خود برای تقویت تعامل در چارچوب این قالب، شناسایی امکانات قابل توجه آن و تغییر آسیای مرکزی به منطقه صلح، دوستی، همکاری متقابل، توسعه پایدار و درک متقابل تاکید کردند.

در این نشست نقشه راهی در زمینه‌های استراتژیک مانند امنیت، حمل و نقل و لجستیک، انرژی و صنعت، مبارزه با تغییرات آب و هوا، اقتصاد سبز، صنعت فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، فرهنگ، گردشگری تصویب رسید.

در کنار آن، به منظور تعمیق پیوند منطقه آسیای مرکزی با چین و تقویت همکاری‌ها، در زمینه امنیت داده‌های شخصی ابتکارات مربوطه تصویب شد.

کشورهای شرکت کننده از قصد خود در مورد تقویت تعامل در زمینه ساده سازی تشریفات گمرکی و بهینه سازی حمل و نقل کالا در منطقه خبر دادند و در مورد گسترش تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی خود توافق کردند.

وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده همچنین بیانیه مشترک را به تصویب رساندند که بنابر گزارش پایگاه اطلاعاتی وزارت امور خارجه قزاقستان به طور کامل نتایج رایزنی‌های گذشته را منعکس و اهداف اصلی میان‌مدت را ترسیم می‌کند.

گفتنی است که در پایان این نشست ریاست در قالب وزرای خارجه «آسیای مرکزی – چین» از جمهوری قزاقستان به چین منتقل شد. به این ترتیب چهارمین دور آن در پکن برگزار می‌شود.

در نشست امروز وزرای خارجه کشورهای قزاقستان، چین، قرقیزستان، ترکمنستان شرکت کردند. در این نشست از ازبکستان سرپرست وزارت خارجه را و تاجیکستان وزیر حمل و نقل حضور داشتند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول