اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید ترکمنستان و چین بر اتخاذ مواضع بین‌المللی مشترک

رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر دفاع چین در «عشق آباد» با یکدیگر دیدار و بر اتخاذ مواضع مشترک بین المللی به ویژه در حوزه صلح و امنیت و توسعه تاکید کردند.

تأکید ترکمنستان و چین بر اتخاذ مواضع بین‌المللی مشترک

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با «وی فنگه» وزیر دفاع چین که به عشق آباد سفر کرده دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار ضمن ابلاغ سلام و تبریک «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان را تبریک گفت.

در این دیدار، طرفین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی و دیپلماتیک، همکاری‌های تجاری و اقتصادی، به ویژه در مجتمع سوخت و انرژی، حمل و نقل و ارتباطات و بخش فناوری که پیوندهای ثمربخش در سیستم آموزشی داشته را ارزیابی کردند.

در این گفت و گو مطرح شد که دانشجویان  ترکمن در دانشگاه‌های چین تخصص‌های مورد علاقه خود را آموزش می‌بینند و مدارس عالی ترکمنستان دارای دپارتمان‌های زبان چینی هستند.

طرفین در این دیدار در مورد مواضع بین المللی تاکید کردند که هر دو کشور مواضع مشابهی در عرصه بین المللی دارند به طور ویژه در مورد مسائل صلح و امنیت، توسعه پایدار مواضع مشترک دارند.

بردی محمداف با اشاره به ظرفیت عظیم منابع این کشور که به دنبال تحقق آن به نفع همه است، تاکید کرد: ترکمنستان سیاست بی طرفی، صلح طلبی و حسن همجواری را دنبال می‌کند. این اصول زیربنای دکترین نظامی ترکمنستان است که ماهیت کاملاً تدافعی دارد و هدف آن تضمین امنیت کشور، حفاظت از زندگی آکام و مرفه شهروندان است. در عین حال، ترکمنستان یک شرکت کننده فعال در حل وظایف هماهنگ مهم در سطح بین المللی است و ابتکاراتی را برای ایجاد مکانیزم‌های مؤثر برای تعامل مطرح می‌کند.

فنگه نیز در این دیدار گفت که چین از سیاست بی طرف ترکمنستان استقبال و از ابتکارات بین المللی سازنده آن کاملا حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که از دستاوردهای این کشور در توسعه اجتماعی-اقتصادی که شخصاً می‌تواند در عشق آباد مشاهده کند، تحت تأثیر قرار گرفته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول