اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

حکایت یک بام و دو هوای مدرسه «بمرود» حاجی‌آباد زیرکوه/ مدرسه یا دانشگاه مسئله این است!

معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به ادعای دانشگاه پیام‌نور مبنی بر وقف ساختمان مدرسه «بمرود» حاجی‌آباد زیرکوه به دانشگاه، گفت: بحث وقف این مکان بعید است و طبق صورت جلسه موجود مقرر گردید ساختمان برای استفاده موقت در اختیار دانشگاه پیام‌نور شهر حاجی‌آباد قرار بگیرد.

حکایت یک بام و دو هوای مدرسه «بمرود» حاجی‌آباد زیرکوه/ مدرسه یا دانشگاه مسئله این است!

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ «تعلیم و تعلم عبادت است» این جمله را بارها بر روی دیوارها، در کوچه‌ها و در کتب مختلف دیده و از زبان مردم نیز شنیده‌ایم.

تعلیم و تربیت علاوه بر اینکه زمینه رشد فرهنگی و انسانی افراد را فراهم می‌کند می‌تواند جنبه معنوی نیز داشته باشد. رشد علمی و تربیتی فرزندان یکی از دغدغه‌های هر خانواده است و برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند.

پرورش نسل‌ جدید برای آینده کشور بسیار مهم و ضروری است چراکه آن‌ها آینده‌سازان میهن ما هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه صورت گیرد. دولت هر ساله اعتباراتی را برای امور آموزشی و پژوهشی در نظر می‌گیرد که برای آینده کشور مفید و پرفایده است.

آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که برای تربیت و رشد علمی افراد بنیان‌گذاری شده و مدارس این مجموعه بزرگ در تمام شهرها و بیشتر روستاها تأسیس شده تا خانواده‌ها به سادگی به آن دسترسی داشته باشند.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در چهارم خردادماه سال ۱۳۵۴ با تصویب مجلس شورای اسلامی برای احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان‌های مدارس تابع وزارت آموزش و پرورش و تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها و تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب برای تجهیزات مدارس مذکور تأسیس شده است.

کمبود فضای آموزشی در حاجی‌آباد

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های کم برخوردار است که از نظر داشتن فضاهای فرهنگی و دانشگاهی موقعیت خوبی در کشور دارد. به سبب کثرت تعداد دانش‌آموزان برخی از مدارس به صورت دو شیفت هستند و برخی دیگر نیز مدارس شبانه‌روزی و دانش‌آموزانی که در آن منطقه زندگی نمی‌کنند را پوشش می‌دهند.

«آمنه صدیقی» یکی از شهروندان حاجی‌آباد زیرکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در شهرک «بمرود» حاجی‌آباد زیرکوه مکانی برای درس خواندن بچه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور این منطقه قرار بود مدرسه شود، تصریح کرد: بعد از ساخت این مکان در سال ۹۴ مدرسه را به دانشگاه تحویل دادند.

این شهروند حاجی‌آبادی با بیان اینکه خیر مدرسه‌ساز این مکان را برای ساخت مدرسه ۹ کلاسه در نظر گرفته بود، افزود: فرزندان ما مکان مناسبی برای درس خواندن ندارند و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه تحصیل فرزندان خود در جای دیگر را تقبل کنند.

دانشگاه پیام‌نور می‌تواند ساختمان خود را بسازد

«غلامحسین محمودی» یکی  دیگر از شهروندان حاجی‌آباد زیرکوه در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: دانش‌آموزان در شهرک بمرود با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: دانشگاه پیام نور نسبت به آموزش و پرورش وضعیت مالی بهتری دارد و خودش می‌تواند فضای آموزشی مورد نیاز خود را بسازد.

این شهروند حاجی‌آبادی با بیان اینکه بهتر بود مردم را بیشتر درک می‌کردند، یادآور شد: بهتر بود این تصمیم گرفته نمی‌شد تا دانش‌آموزان از وضعیت بهتری برخوردار بودند.

«حسن‌رضا بهروزی» معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: این مدرسه با بودجه خیر درست شده و قرارداد آن با «علی منصور» از کویت بسته شده است.

وی با بیان اینکه صورت جلسه واگذاری زمین از شهرداری به آموزش و پرورش در سال ۸۵ منعقد شد و طی استشهاد محلی در سال ۹۳ تحویل آموزش و پرورش شد، تصریح کرد: در سال ۹۴ تفاهم‌نامه‌ای با خیر برای ساخت مدرسه شش کلاسه حاجی‌آباد بسته می‌شود تا به صورت خیرساز ساخته می‌شود.

معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی زمین این مدرسه را ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع ذکر و یادآور شد: با مشورتی که مشاوران با خیر می‌کنند و نیازی که آنجا بوده است نیت خیر از مدرسه تغییر می‌کند.

ساختمان مدرسه به صورت موقت به دانشگاه واگذار شد

بهروزی ادامه داد: طبق صورت جلسه‌ای که در تیرماه سال ۹۴ در فرمانداری اتفاق می‌افتد به صورت موقت برای احداث دانشگاه پیام‌نور این فضا را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهرک بمرود در ضلع شرقی حاجی‌آباد قرار دارد، افزود: این منطقه نیازمند مدرسه ابتدایی و متوسطه است.

معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نیت خیر، ساخت مدرسه دخترانه شبانه‌روزی بوده است، اضافه کرد: این خیر اصرار داشت مدرسه نمونه باشد.

بهروزی با بیان اینکه در این منطقه دو فضای آموزشی داریم، گفت: یکی مدرسه ابتدایی حضرت علی‌بن‌ابی طالب(ع) که به شدت مشکل دانش‌آموز و فضا دارد و سه کلاس با ۲۰۰ دانش‌آموز دارد که سال آینده ۴۰ دانش‌آموز به آن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه در مدرسه ابتدایی فاطمه‌زهرا(س) مشکل فضا داریم، تصریح کرد: یک مدرسه متوسطه اول دخترانه حافظان داریم که در دل مدرسه فاطمه‌زهرا(س) قرار دارد.

معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این اتفاق بر حسب نیاز منطقه بوده است، یادآور شد: متولی این فضا آموزش و پرورش بوده که در آن دوره شاید نیاز به پیام‌نور بوده است.

بهروزی با بیان اینکه این خیر کویتی تاکنون چندین فضای دیگر برای ما ساخته است، ادامه داد: درمانگاه حضرت زینب(س) حوزه خواهران در زیرکوه یکی از آن‌ها بوده است.

ساختمان مدرسه وقف دانشگاه نشده است

وی با بیان اینکه این خیر قول داد که در صورت تأمین زمین مورد نیاز یا پیام‌نور بسازد یا مدرسه، افزود: باید از مسئولان دانشگاه گلایه کرد که چرا به سراغ این خیر نرفتند.

معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی اضافه کرد: ما این نیت را داریم که به سراغ دکتر برویم و زمینی را به کمک مسئولان شهرستان تهیه کنیم تا به آن‌ها تحویل دهیم که یا به صورت کامل یا مشارکتی بسازند.

بهروزی با اشاره به ادعای دانشگاه پیام‌نور مبنی بر وقف این مکان به دانشگاه، گفت: بحث وقف این مکان بعید است و طبق صورت جلسه که در فرمانداری و با سایر دوستان امضا شده با توجه به فقدان فضای آموزشی یک واحد مدرسه احداث شده در شهرک بمرود خیابان ولیعصر توسط خیرین احداث شده و برای استفاده موقت در اختیار پیام‌نور شهر حاجی‌آباد قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این صورت جلسه آمده نظر به اینکه زمین فضا مربوط به آموزش و پرورش است این مکان در مالکیت آموزش و پرورش باقی بماند، تصریح کرد: دانشگاه باید می‌رفت دنبال خیر کویتی و درخواست ساخت دانشگاه را می‌کرد چراکه این فضای آن‌ها حالت استیجاری دارد.

معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ما اکنون یک فضای آموزشی در وسط شهر حاجی‌آباد به صورت سه کلاسه در حال ساخت داریم که به مهرماه می‌رسد و همچنین یک مرکز شبانه‌روزی بزرگ را هم در جنوب می‌سازیم.

«احمد غضنفری» رئیس دانشگاه پیام‌نور واحد حاجی‌آباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در ابتدا این زمین برای آموزش و پروش واگذار شد و قرار بود در آن مدرسه‌ای ساخته شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور واحد حاجی‌آباد به عنوان تنها مرکز آموزش عالی در مرکز شهرستان زیرکوه در شهر حاجی‌آباد از سال ۸۹ آغاز به کار کرد، تصریح کرد: با توجه به نیاز شهرستان تنها مرکز آموزش عالی بود در سال ۹۲ و ۹۳ در جلسات متعدد که با خیر کویتی و نماینده آن‌ها برگزار کردیم قرار شد برای دانشگاه ساختمانی ساخته شود.

خیر کویتی ساختمان مدرسه را وقف دانشگاه کرد

رئیس دانشگاه پیام‌نور واحد حاجی‌آباد یادآور شد: در سال ۹۴ با صحبت‌هایی که هیأت مؤسس دانشگاه با «علی منصور» داشت و از آنجا که آن زمین به شکل واگذاری از طرف بنیاد مسکن و شورا در اختیار این خیر قرار گرفته بود برای ساخت آموزش و پرورش تصمیم بر این شد که با توجه به نیاز منطقه ساختمان وقف آموزش عالی شود.

غضنفری با بیان اینکه طبق بخشنامه که در موقوفات کشور هم به ثبت رسیده این مکان وقف دانشگاه پیام‌نور شد، ادامه داد: این دانشگاه برای استفاده دانشجویان دانشگاه پیام‌نور که ۱۰۰ درصد بومی هستند استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه صورت جلسه رفع اختلاف در تیرماه سال گذشته این بود که با توجه به مستندات پیام‌نور است و وقف پیام‌نور شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول