اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تاکید وزیر علوم بر تدوین برنامه راهبردی در دانشگاه‌ها/ دانایی، آسانسوری و اورژانسی ایجاد نمی‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توجه به شعار سال در خصوص تولید، دانش بنیان و کارآفرین فرهنگ و نگاهی است که باید در برنامه راهبردی دانشگاه‌ها دیده شود چراکه دانایی آسانسوری و اورژانسی ایجاد نمی‌شود بلکه فرآیندی مستمر و زمان‌بر است.

تاکید وزیر علوم بر تدوین برنامه راهبردی در دانشگاه‌ها/ دانایی، آسانسوری و اورژانسی ایجاد نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مصطفی زلفی‌گل امروز دوشنبه در اجلاس روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در تبریز اظهار داشت: روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در واقع سرمایه‌های نمادین کشور هستند که علاوه بر برخورداری از نعمت عقل، دانایی و حکمت، از نعمت مدیریت نیز برخوردارند و به همان میزان مسئولیت‌های دینی و اجتماعی دارند.

وی با اشاره به انتظارات جامعه از این سرمایه‌های نمادین گفت: اولین انتظار از رؤسا و اساتید دانشگاه ها امانت داری شایسته از فرزندان این آب و خاک در مراکز علمی و دانشگاهی است و انتظار داریم تمام توان خود را برای حفاظت شایسته از این امانت ها و تربیت و تحویل نسلی عالم‌تر، آگاه‌تر، متدین‌تر و داناتر به جامعه  بکار گیرند.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه شبکه توسعه دهنده فضایل در کشور است و همانگونه که حل هر مسأله علمی مقدمه سئوال‌های جدید است، شبکه فضایل و البته رذایل نیز به همین صورت حالت زنجیره ای و حلقه وار دارند و باید از این ظرفیت مهم با برنامه و هدف گذاری درست استفاده کنیم و روسای دانشگاه ها باید برنامه راهبردی کوتاه، میان و بلند مدت را طبق وظیفه قانونی و شرعی و البته با مد نظر قرار دادن اسناد بالادستی نظام چون سند چشم انداز، بیانیه گام دوم، نقشه جامع علمی کشور و به ویژه سند دانشگاه اسلامی تدوین و تصویب کنند.

وی با اشاره به پنج اولویت کاری برای دور مسئولیت خود در وزارت علوم خاطرنشان کرد: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش،پژوهش و برون داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری شاگرد، فناور و نوآور پروری در کنار تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش  اولویت هایی هستند که انتظار داریم در برنامه های راهبردی کوتاه مدت دانشگاه ها محقق شود.

زلفی با اشاره به تأکید رهبری بر دفاع و حمایت از دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در دیدار اخیر با دانشجویان گفت: اگر رتبه یک علمی منطقه را داریم و با یک درصد جمعیت جهان دو درصد از استخر دانش بشری در اختیار ماست و در حوزه های نانو، بایو، تسلیحات و فناوری‌های نظامی، پزشکی، دانش‌های بنیادی و وسائل ایران ساخت رتبه‌های برتر و تک رقمی دنیا را داریم، نتیجه تلاش همین دانشگاهیان است و دشمن برنامه ویژه ای برای این حوزه دارد و باید دغدغه های رهبری در این خصوص را برطرف کنیم.

وی هویت مداری، خودباوری و امیدآفرینی در نسل جوان دانشگاهی را از مهمترین دغدغه‌های رهبری در قبال جامعه دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: بر همین اساس تقویت ارتباط و دیپلماسی علمی با ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه باید جز اولویت برنامه های روسای دانشگاه ها باشد و دیده شدن همه جامعه فرهیخته دانشگاهی باهم و محوریت رشد علمی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجو نیز باید در برنامه ریزی های دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد و قانون مداری و آزادی در چهارچوب قانون و توجه ویژه به استقلال کشور در ابعاد مختلف باید در کنار رشد علمی به دانشجویان آموخته شود.

وزیر علوم افزود: بر همین اساس باید سه درصد از اعتبارات دانشگاه ها صرف فعالیت های فرهنگی شود چرا که ایجاد فرهنگی سالم که شکل دهنده فکر، احساس و رفتار انسان هاست، ارزشمندترین و کارآمدترین سرمایه گذاری است و با کسر ساعت های آموزشی و استراحت، ۸۵ ساعت در هفته در جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان قرار می گیرد که باید دانشگاه ها برنامه های فرهنگی جدی برای جهت دهی درست این اوقات داشته باشند.

وی تصریح کرد: توجه به شعار سال در خصوص تولید، دانش بنیان و کارآفرینی فرهنگ و نگاهی است که باید در برنامه راهبردی دانشگاه‌ها دیده شود چرا که دانایی آسانسوری و اورژانسی ایجاد نمی‌شود بلکه فرآیندی مستمر و زمان بر است و در این بین ارتباط قوی رؤسای دانشگاه ها و مراکز علمی با مسئولان و نمایندگان استانی نیز ضروری است چرا که جذب اعتبارات و منابع مورد نیاز دانشگاه ها از طریق تعامل سازنده در این بخش محقق خواهد شد.

زلفی با تأکید بر فعال کردن کمیسیون دانشجویی در استان‌ها گفت: این امر  باید در کنار استفاده از صندوق پژوهش و فناوری  توسط روسای دانشگاه ها پیگیری ‌ به این نکته توجه شود که در آستانه یک سالگی دولت جدید باید ارایه عملکرد شفاف داشته باشیم.

وی تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس مرکز علوم انسانی، تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، اجرای طرح منش استادی برای ارزیابی و آموزش متقاضیان حضور در چرخه استادی دانشگاه ها و انتقال تجربیات و اطلاعات و تعامل رؤسا و اساتید دانشگاه ها را بخشی از عملکرد وزارت علوم در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: تاکید ویژه ای بر رعایت اصل شفافیت در ساختار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم و اجلاس هایی نظیر اجلاس رؤسای دانشگاه ها در تبریز فرصتی مناسب برای تعامل روسای دانشگاه ها با مجموعه مدیریت و معاونان وزارت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبیعت دانشجو کسب تجربه و اشتباه در فضای علمی و تشکل‌های دانشگاهی است و تعامل و ارتباط نزدیک روسای دانشگاه ها و القای نگاه پدرانه و مادرانه از سوی آنها به دانشجویان می تواند اقناع کننده دانشجو در مورد برخی کمبودها و نقایص باشد و انتظار داریم این ارتباط صمیمی مورد توجه جدی روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش علمی کشور باشد.

انتهای پیام/60036/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول