اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

افزایش تولید در واحد سطح کشت دیم مورد توجه قرار گیرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در گذشته توسعه سطوح مورد توجه بود و اراضی مرتعی با تغییر کاربری فدای این توسعه شد اما باید از این تجربه درس گرفت و به سمت افزایش تولید در سطح حرکت کنیم.

افزایش تولید در واحد سطح کشت دیم مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عطاءالله ابراهیمی پیش از ظهر امروز در گردهمایی بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارها در خصوص تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه و دانه‌های روغنی دیم و پشتیبانی فنی جهش تولید در دیمزارهای کشور گفت: میزان تولیدات آبی و دیم در استان ما که میانگین بارش آن ۵۷۰ میلی‌متر است با یکدیگر فاصله زیادی دارند به طور مثال میزان تولیدات دیم گندم به صورت میانگین یک تن در هکتار و میزان تولیدات در اراضی آبی ۴ تن در هکتار است که این نشان می‌دهد اراضی آبی و دیم مدیریت‌پذیر هستند و باید مدیریتی صحیح در این راستا داشته باشیم.

افزایش تولید در واحد سطح مورد توجه قرار گیرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه افزایش میزان تولیدات در واحد سطح باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: توسعه سطوح و افزایش تولید در واحد سطح دو راه مدیریتی برای افزایش تولیدات دیم است که در گذشته توسعه سطوح مورد توجه بود و اراضی مرتعی با تغییر کاربری فدای این توسعه شد اما باید از این تجربه درس گرفت و به سمت افزایش تولید در سطح حرکت کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها این مشکل را ایجاد کرده است که استفاده از گیاهان جایگزین یکی از راهکارهای رفع این مشکل است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت در اراضی دیم مانند اراضی آبی محدودیت دارد که تحقیقات می‌تواند کمک بزرگی به ما کند، ادامه داد: اولین محدودیت استان عدم انطباق زمان بارش و رویش است که عمده کشت‌های زاگرس این محدودیت را دارند.

راهکارهای افزایش تولیدات دیمی

وی افزایش ضریب نفوذ هسته‌های بذری، استفاده از دانش و فناوری در حوزه‌های مکانیزاسیون و پراکنش مناسب بذر، افزایش کشت گیاهان دارویی بومی، برنامه‌ریزی مناسب برای کشت دیم در دشت‌های ممنوعه و ... را از جمله راهکارهای مناسب برای افزایش تولید در سطح دانست.

کشت علوفه‌ای در استان رضایت‌بخش بوده

ابراهیمی گفت: کشت علوفه دیم در ۵۰ بذر در استان نتیجه‌بخش بود که مجدد باید مورد توجه قرار گیرد این مدل کشت در نوع هسته بذری مناسب و در تناوب کشت قابل توجه بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: اکثر اراضی مناسب منطقه زاگرس در محدوده شهرها واقع شده است که تهدید جدی برای اراضی کشاورزی است زیراکه نگاه به این اراضی نگاه مدیریت شهری و نه نگاه کشاورزی است.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول