اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

برگزاری همایش سازمان بهره‌وری ایران به مناسب روز ملی بهره‌وری‌

سازمان ملی بهره‌وری ایران به مناسبت اول خرداد، روز ملی بهره‌وری، همایش برگزار کرد.

برگزاری همایش سازمان بهره‌وری ایران به مناسب روز ملی بهره‌وری‌

به گزارش خبرگزاری فارس، همایش روز ملی بهره‌وری به مناسبت اول خرداد (روز بهره‌وری) از سوی سازمان ملی بهره‌وری، برگزار شد.

* رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران: فصل جدیدی در تاریخ بهره‌وری کشور آغاز شده است

‌در ابتدای این مراسم میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران،‌ گفت: طبق محاسبات سازمان ملی بهره‌وری ایران، در سال 1400، شاخص کل بهره‌وری کشور   2/9+ بوده است. هرچند اگر این رشد دو سال پیاپی تجربه شود، تازه به شاخص سال 1390، می‌رسیم، بنابراین فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب داریم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، ضمن اشاره به پیام نوروزی رهبر انقلاب و تأکید خاص ایشان بر موضوع بهر‌ه‌وری، با بیان اینکه امسال، فصل جدیدی در تاریخ بهره‌وری کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب دغدغه بهره‌وری را دغدغه‌ای ملی دانستند و بر لزوم ارتقای بهره‌وری تأکید کردند. در همین حال، رئیس‌جمهور نیز هدف دولت سیزدهم را تحقق رشد 3/5 درصدی اقتصادی از محل بهره‌وری بیان کرده است.

وی با بیان اینکه «بهره‌وری» در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی قدمتی بیش از 1400 سال دارد، عنوان کرد: موضوع تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری، همواره در برنامه‌های توسعه کشور، به‌ویژه در برنامه‌های پنج و ششم، یکی از اهداف مهم دولت‌ها بوده است. به‌نحوی که در قوانین بودجه سنواتی هم این موضوع مطرح شده است.

‌پیشوایی با ارائه گزارشی از وضعیت بهره‌وری در کشور، تصریح کرد: طی 10 سال گذشته رشد شاخص بهره‌وری کل کشور (TFP)، منفی یک درصد بوده است. به‌طوری که طبق برنامه ششم توسعه، 2/8 درصد از رشد اقتصادی کشور باید از محل بهره‌وری محقق می‌شد. در حالی که  طی این مدت، متوسط رشد بهره‌وری برخی از کشورهای آسیایی،  1/8+ بوده است؛ یعنی 18 درصد رشد اقتصادی‌  کشورها از محل بهره‌وری.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران در دوره جدید، سه رویکرد را در دستورکار خود قرار داده است، افزود: یکی از موضوعات مهمی که سازمان به آن پرداخته، تکمیل «چرخه تنظیم‌گری بهره‌وری» در کشور است. چراکه یکی از مسائل در کشور، جاری نشدن سیاست‌هاست، در واقع، از باب سیاستگذاری مشکلی وجود ندارد، بنابراین تمرکز اصلی سازمان ملی بهره‌وری، جاری‌کردن سیاست‌هاست، مهم‌ترین اقدامی که در این راستا انجام شده، اتصال بهره‌وری به نظامات اصلی مانند تخصیص بودجه است.

وی جریان‌سازی «نوآوری بهره‌ور» را به‌عنوان رویکرد دوم سازمان برشمرد و با اشاره به اینکه امروز بیش از هر چیزی به فرهنگ بهره‌وری نیاز داریم و بدون آن، نوآوری محقق نمی‌شود، گفت: «نوآوری» و «رقابت» دو ریشه کلیدی بهر‌وری هستند و نوآوری بدون پذیرش خطر امکان‌پذیر نیست.

پیشوایی «هوشمندسازی و مردمی‌سازی زیست‌بوم بهره‌وری» را از دیگر رویکردهای سازمان، معرفی کرد و افزود: سازمان ملی بهره‌وری ایران تلاش دارد با هوشمندسازی حوزه بهره‌وری، مشارکت مردم در این حوزه را افزایش دهد، چراکه معتقدیم زمانی موفق خواهیم بود که بهره‌وری به مطالبه ملی تبدیل شود. به همین منظور در اولین گام، سامانه آینه بهره‌وری ایران (سابا) را راه‌اندازی کردیم که اطلاعات بهره‌وری کل کشور در آن بارگذاری شده و در اختیار عموم مردم قرار دارد.  

وی ضمن تأکید بر فرصت‌آفرینی برای مشارکت مردم در حوزه بهره‌وری، با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر مردمی‌بودن آن، افزود: امسال برای اولین بار آیین‌نامه اجرایی بند مرتبط با بهره‌وری در قالب یک فرایند جمع‌سپاری با حضور نخبگان و مردم انجام شد. اگرچه معتقدم، در گام اول هستیم و باید بیش از این از پتانسیل و ظرفیت مردم استفاده شود. زمانی که این ظرفیت آزاد شود، اهداف انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف محقق خواهد شد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: ضروری است موضوع «تبیین بهره‌وری» به‌عنوان یک رسالت دیده شود و بر اساس جهاد تبیینی که رهبر انقلاب فرمودند، در حوزه تخصصی، بهره‌وری یکی از اولویت‌ها به شمار می‌رود.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مسیر سخت و پرچالشی پیش‌رو داریم، اظهار امیدواری کرد، با عزمی که در دولت سیزدهم وجود دارد و با ائتلاف دولت و ملت، حرکت خوبی در حوزه بهره‌وری رقم بخورد.
در همایش ملی بهره‌وری، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.  

 

* وزیر جهاد کشاورزی: مردم از بهره‌وری در حوزه غذا حمایت کنند

در این مراسم ‌وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اهمیت امنیت غذایی کمتر از امنیت نظامی نیست و حتی در برخی موارد اهمیت بیشتری نیز دارد، گفت: شرایط امروز دنیا، امنیت غذایی جهان را به چالش کشیده است، بنابراین یکی از مؤلفه‌های مهم اقتدار ملی، اقتدار غذایی است.

سید جواد ساداتی‌نژاد‌ در همایش ملی بهره‌وری با تأکید بر اینکه مسئله امنیت غذایی در دنیا به یک چالش و نگرانی برای دولت‌ها تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: تأمین غذا موضوع حساسی است که در کشاورزی می‌توان به اهمیت آن پی برد. به همین دلیل، در حوزه کشاورزی به تحول اساسی و بنیادی نیاز داریم.

وی افزود: امروز حرکت به سمت بهره‌وری در حوزه غذا برای ما یک ضرورت است، چراکه ضرورت بهره‌وری در کشور غیرقابل اجتناب است و فقط یک وظیفه سازمانی نیست و راهی جز بهره‌وری نداریم.

وی با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم مصداقی از عدم بهره‌وری در کشور بیان کنیم، به سراغ حوزه کشاورزی می‌رویم، افزود: براساس آمارها، در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی، رشد بخش کشاورزی قابل‌قبول بوده است، اگرچه ضروری است در این بخش به موضوع بهره‌وری به‌طور جدی پرداخته شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید کار بزرگی در حوزه کشاورزی انجام دهیم، ادامه داد: خوشبختانه ما سند بهره‌وری را داریم که سال گذشته در دولت تصویب شده و در آنجا عوامل اصلی، عوامل بازدارنده و اقدام‌هایی که باید انجام دهیم، مشخص است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی، اولین دستگاهی بود که در ۱۹ بند، آیین‌نامه  تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه کشاورزی را تصویب کرد که در ماده 18 آن بهره‌وری با شاخص‌های ارزیابی تحت نظارت سازمان ملی بهره‌وری ذکر شده است، عنوان کرد: با اصلاح توزیع یارانه‌ها در حوزه ارز ترجیحی قطعاً بهره‌وری در حوزه کشاورزی افزایش پیدا می‌کند و انگیزه کشاورز برای کاشت، بیشتر می‌شود، بنابراین انتظار این است که مردم از بهره‌وری در حوزه غذا حمایت کنند و مصرف کننده و تولیدکننده کنار هم  قرار بگیرند، چراکه این همراهی لازمه تولید است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه امسال دو میلیون هکتار کشت گندم از طریق کشت قراردادی انجام خواهد شد، گفت: ضایعات حوزه کشاورزی با بهره‌وری در این حوزه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و باعث تولید ثروت می‌شود که این مهم با تلاش نخبگان کشور، دانشگاه‌ها و مؤسسه تحقیقاتی حوزه کشاورزی شروع شده و محقق خواهد شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت: رمز ارتقاء بهره‌وری، دانش‌بنیان شدن تولید است

‌در ادامه این مراسم ‌منصور انبیا، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، با تأکید بر نقش اساسی و موثر دانشگاه‌ها در ارتقاء بهره‌وری از مسیر دانش‌بنیان شدن تولید ملی گفت: در دهه اخیر با گسترش تفکر دانش‌بنیان در کشور، باور به عدم رضایتمندی از اقتصاد سنتی موجود و لزوم حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش، بسیار فراگیر شده است؛ اقتصاد سنتی کشور در طی سال‌ها، با اتکای یک‌جانبه به منابع طبیعی و بدتر از آن، فرهنگ غیر‌مولد برآمده از آن، شکل گرفته بود که با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب ،در حال جایگزین شدن با اقتصاد متکی بر دانش و نوآوری است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با تعریف جدید از دانشگاه به عنوان «‌دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور» بیان کرد: دانشگاه‌ها مشغول بازآرایی هویت و نقش خود در این زیست‌بوم جدید هستند.

دکتر انبیا شرایط بهره‌وری در کشور را نامطلوب عنوان کرد و در مورد اهمیت بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن تولید، با ذکر چند مثال درباره ضریب بازیافت نفت در کشور و اهمیت توسعه فناوری برای ارتقاء آن، اهمیت تفکر دانش‌بنیان برای خلق ارزش افزوده بیشتر، کم بودن تنوع محصولات تولیدی از پتروشیمی کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و همچنین انگشت‌شمار بودن محصولات تولیدی در بخش پالایشگاه‌های نفت کشور و ضرورت استفاده از فناوری و حرکت دانش‌بنیان برای سبک‌سازی نفت و همچنین تولید فولاد با کیفیت بالاتر و با خلق ارزش‌افزوده بیشتر، گفت: در کشور ما  به‌ویژه در بخش تولید، باید بطور جدی برای ارتقاء بهره‌وری کوشید.

وی گفت: «دانش‌بنیانی اقتصاد» نباید به محدودیت استفاده از دانش‌های فناورانه حاصل از تحقیقات دانشگاهی تفسیر شود، ‌دانش‌بنیانی به معنای یادگیری مجموعه بازیگران اقتصادی و اجتماعی با هدف بهبود و نوسازی و یادگیری مداوم بنگاه‌های تولیدی، نیازمند توانمندسازی آن‌ها است و دانشگاه ها می توانند نقش ویژه‌ای را در این زمینه ایفا کنند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت توانمندسازی و ایجاد قابلیت و ظرفیت را در دو سطح فناوری‌های سخت (دانش فنی و مهندسی) و فناوری‌های نرم (دانش‌های مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی) شایان توجه دانست و گفت: فناوری‌های سخت در صورتی ارزش‌افزوده مورد انتظار را ایجاد می‌کنند که در قالب سازوکارهای مدیریتی در بافت سازمان نهادینه شود؛ یعنی سازمان مهم اداری و استخدامی کشور و سازمان مهم بهره‌وری ملی ایران.

وی در ادامه فناوری‌های سخت را متوجه اساتید دانشگاه‌ها و فناوری‌های نرم را متوجه صاحبان صنعت عنوان کرد و از سپرده شدن مسئولیت این دو سازمان بسیار مهم کشور به دو شخصیت عالم و انقلابی که عزم بلندی برای اولویت‌بخشی به موضوع بهره‌وری و طراحی سازوکارهای قانونی و تنظیم‌گری وشبکه‌سازی  را برای تحقق این امر بسیار مهم در پیش گرفته‌اند که نمونه آن، همایش عظیم بهره وری ملی است، ابراز خوشحالی کرد.

* رئیس سازمان اداری و استخدامی: اتصال مستقیم پاداش و جبران خدمات مدیران شرکت‌های دولتی به بهره‌وری

‌در این مراسم همچنین میثم لطیفی سه بعد نظام حکمرانی ایرانی-اسلامی را شامل عدالت‌محوری، بهره‌وری و رشد دانست و تأکید کرد عدالت باید در تمام ابعاد، از جمله توزیع امکانات، بهره‌مندی از امکانات، استخدام، جذب، پرداخت و تخصیص رعایت شود.

وی بعد دوم این نظام را «بهره‌وری و رشد» دانست و در توضیح اهمیت آن گفت: عدالت بدون رشد و بهره‌وری، سازه‌ای نامستحکم است. وی با اشاره به آیه شریفه قرآن در باب خلقت انسان با مضمون «خداوند انسان را در نیکوترین شکل آفریده است»، این عبارت را به معنای «بهره‌ورانه‌ترین شکل» دانست.

معاون رئیس‌جمهور ضلع سوم در حکمرانی را «رضایت» عنوان کرد و گفت: اگر عدالت و بهره‌وری وجود داشته باشد، رضایت نیز در جامعه وجود خواهد داشت؛ البته رضایت، فقط محدود به رضایت حال و عصری نیست؛ بلکه رضایت، فراعصری است؛ بنابراین لازم است به سه‌گان «عدالت، بهره‌وری و رضایت» در حکمرانی کشور توجه کنیم.

‌لطیفی با اشاره به تبعات کرونا در دوسال گذشته و اتفاقات عرصه بین‌الملل، بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های سخت و بزرگ تأکید کرد و گفت: شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، سلامت و بهداشت و امنیت غذایی در دنیا با چالش‌ مواجه شده است و به دنبال اتفاقات حوزه شرق اروپا، قیمت نهاده‌های غذایی نیز به شدت در حال افزایش و تغییرات روزانه است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با خاطرنشان کردن لزوم تغییر الگوی حکمرانی شرکتی در شرکت‌های دولتی و بهره‌مندی آن‌ها بر اساس میزان بهره‌وری‌شان گفت: در سال جاری پاداش و جبران خدمات مدیران و اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های دولتی مستقیما به بحث بهره‌وری متصل شده است و مدیران شرکتی که بهره‌ور نباشد، اساسا نباید از مواهبی که برای شرکت‌های بهره‌ور پیش‌بینی شده است، بهره‌مند باشند.

وی در ادامه، یکی از محورهای جشنواره شهید رجایی سال 1401 را بطور ویژه، محور بهره‌وری مطرح کرد و با بیان اینکه اکنون بیش از هرچیز، نیازمند فرهنگ بهره‌وری هستیم، گفت: دستگاه‌های اجرایی بر اساس چرخه بهره‌وری‌ای که در قانون برای اجرا مقرر شده است ارزیابی می‌شوند و بر اساس آن، رتبه‌بندی خواهند شد.

‌لطیفی تحقق بهره‌وری را منوط به نوآوری دانست و بر لزوم برخورداری از خطرپذیری و جسارت و شجاعت برای ورود به عرصه‌های جدید برای کارشناسان و صاحب‌نظران تأکید کرد و سخت‌کوشی را شرط لازم بهره‌وری دانست.

وی با بیان اینکه امروز مشکل در بازار دانش‌بنیان، تقاضا است و نه عرضه، تفکر راهبردی را مسأله مهم دیگر در این زمینه بیان کرد و گفت: باید تفکر راهبردی را در سازمان‌ها ایجاد کنیم و بر اهمیت بهره‌مندی از تفکر بلندمدت و اتخاذ تصمیمات بلندمدت واقف باشیم.

انتهای پیام/‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول