اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

آخرین وضعیت تونل اسپژ/ پروژه ظرف ٢ سال تکمیل می‌شود

پروژه تونل اسپژ به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و به منظور افزایش ایمنی محور همچنین کاهش طول مسیر ارتباطی دو شهرستان سال 94 در دستور کار قرارگرفت و طبق برنامه زمان‌بندی قراربود تنها پروژه ملی شهرستان سلسله ظرف 36 ماه به بهره‌برداری برسد اما با گذشت حدود ۷ سال تاکنون تکمیل نشده است.

آخرین وضعیت تونل اسپژ/ پروژه ظرف ٢ سال تکمیل می‌شود

خبرگزاری فارس لرستان؛ تونل اسپژ یکی از مطالبات جدی مردم سلسله است که با بهره‌برداری از آن علاوه بر اینکه طول محور الشتر به بروجرد ٧٠ تا ٨٠ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند، مسیر غرب کشور به مرکز ایران نیز ١٠٠ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

با وجود گذشت حدود ۷ سال اما پروژه تونل اسپژ به سرانجامی نرسیده است، این در حالی است که تکمیل پروژه جزو مطالبات جدی مردم سلسله است.

کارشناسان معتقد هستند: با بهره‌برداری از تونل اسپژ شاهد توسعه شهرستان از نظر حمل و نقل همچنین خارج شدن الشتر از بن بست خواهیم بود.

مسوولان وقت علت تعطیلی و تاخیر در اجرای پروژه را نبود ردیف اعتباری عنوان می‌کردند، سال ۹۹ با پیگیری‌های انجام شده پروژه جزو طرح‌های ملی تعریف شد اما با این حال هم پروژه همچنان بلا تکلیف است.

چند وقت پیش مطلع شدیم که عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شده، به همین بهانه با معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت‌و گویی داشته‌ایم.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه عملیات اجرایی تونل در تیرماه ۹۴ از محل اعتبارات استانی شروع و با توجه به کمبود شدید اعتبار پروژه که تنها در حد پرداخت بخشی از پیش پرداخت به پیمانکار صورت گرفت، عنوان کرد: در نهایت پس از گذشت یک سال از شروع عملیات اجرایی با وجود پیشرفت قابل قبول و پیشروی ۴۶۵ متر از حفاری تونل متوقف شد و تا چند ماه اخیر عملیاتی انجام نگرفت.

گودرز بابا عباسی افزود: پس از پیگیری‌های زیاد اداره کل راه و شهر سازی و نماینده شهرستان سلسله و دلفان پروژه به اعتبارات ملی چهار خطه‌های منتهی به مرکز استان ملحق شد و پس از توافق مجدد با پیمانکار قبلی یعنی جهاد نصر لرستان عملیات اجرایی از سر گرفته شد.

وی بیان کرد : با توجه به توقف چند ساله پروژه و وجود آب‌های زیر زمینی در محل حفاری تونل موجب پر شدن محل حفاری تا سقف تونل شده بود، ضمن تخلیه آب تونل توسط پیمانکار مجددا توسط مشاور پروژه نسبت به بررسی مجدد وضعیت پایداری و ریزش دیواره‌ها و سقف تونل اقدام شد.

باباعباسی اظهارکرد: تمهیدات لازم اندیشیده و عملیات تثبیت شامل نیلینگ مش گذاری و شاتکریت و پس از آن عملیات چاله زنی وانفجار وکف برداری ۲۵۰ متر ابتدای ورودی تونل انجام شده و عملیات پیشروی تثبیت در حال انجام است.

 وی خاطر نشان کرد: با توجه به مرتفع شدن مشکلات مالی هم اکنون برنامه ریزی جهت شروع جبهه خروجی تونل در حال انجام است و ظرف ۱۰ روز آینده عملیات حفاری خروجی تونل و جبهه کاری از دو طرف عملیاتی خواهد شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان اعتبار مورد نیاز پروژه را بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار پروژه تونل اسپژ ظرف دو سال تکمیل خواهد شد.

گودرز بابا عباسی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه پروژه تونل الشتر – بروجرد با طول ۱۹۷۰ متر از گردنه پرسک شهرستان سلسله را به بیرانشهر و از آنجا به بروجرد متصل می‌کند، عنوان کرد: علاوه بر این تکمیل پروژه افزایش ایمنی محور باعث کاهش حدود ۶۰ کیلومتر مسافت بین شهری سلسله به بروجرد می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول