اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

سرمربی هندبال سپاهان: به دنبال حضور قدرتمند در باشگاه‌های آسیا هستیم

تیم هندبال سپاهان اصفهان در فینال سی و چهارمین دوره لیگ برتر هندبال موفق شد با یک پیروزی و یک تساوی مقابل تیم نیروی زمینی شهید شاملی کازرون عنوان قهرمانی را به دست بیاورد؛ سرمربی و کاپیتان تیم هندبال سپاهان اصفهان از روند کسب قهرمانی لیگ برتر هندبال صحبت کردند.

سرمربی هندبال سپاهان: به دنبال حضور قدرتمند در باشگاه‌های آسیا هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تیم هندبال سپاهان اصفهان در فینال سی و چهارمین دوره لیگ برتر هندبال موفق شد با یک پیروزی و یک تساوی مقابل تیم نیروی زمینی شهید شاملی کازرون عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

طلایی‌پوشان سپاهان که در مرحله مقدماتی با کسب ۳۴ امتیاز صدرنشین شدند، در مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر هندبال تیم مس کرمان را شکست داده بوده و راهی فینال این مسابقات شده بودند.

از همین رو میزبان مجید رحیمی‌زاده سرمربی و سعید پورقاسمی کاپیتان تیم هندبال سپاهان در دفتر خبرگزاری فارس اصفهان بودیم و گفت‌و‌گوی صمیمانه‌ای داشتیم که در ادامه می‌توانید این گفت‌و‌گو را بخوانید.

فارس: فعالیت ورزشی شما از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟ 

رحیمی‌زاده: فعالیت ورزشی من به سال ۱۳۷۱ زمانی که باشگاه فولاد مبارکه با سپاهان هنوز ادغام نشده بود و در آن زمان فقط چند تیم محدود مانند تیم ژاندارمری و ذوب‌آهن و فولاد مبارکه در رشته هندبال تیم‌داری می‌کردند، باز می‌گردد؛ ابتدا با تیم ذوب‌آهن پا به این رشته ورزشی گذاشتم، در سال ۱۳۷۱ که همزمان در رشته تربیت بدنی دانشگاه مبارکه تحصیل می‌کردم که به باشگاه فولاد مبارکه پیوستم.

فارس: افتخارآفرینی شما در هندبال سپاهان از کجا شروع شد؟

رحیمی‌زاده: ابتدا در مسابقات زیرگروه سپس دسته دو و دسته یک و در آخر در سوپر لیگ شرکت کردیم که در سال ۱۳۷۳ مقام قهرمانی سوپر لیگ ایران را با تیمی جوان به دست آوردیم و تعجب همگان را برانگیختیم و از آن سال بود که باشگاه هم تیم‌داری خود به صورت حرفه‌ای را شروع کرد، هر چند تیمهای دیگری هم داشت اما تنها برای رشته هندبال به صورت حرفه‌ای تیم‌داری می‌کرد.

فارس: کسب عنوان قهرمانی در سمت مربی‌ چطور بود؟

رحیمی‌زاده: به عنوان مربی دو دوره کاپ قهرمانی لیگ برتر را در دست گرفتم، یکی سال ۱۳۹۰ و دیگری امسال بود و البته به عنوان کمک هم در سال ۱۳۹۷ در چهاردهمین دوره قهرمانی تیم سپاهان حضور داشتم؛ البته شایان ذکر است سال ۱۳۹۰ هم مربی بودم و هم بازیکن.

فارس: چه عواملی را در کسب قهرمانی لیگ برتر هندبال دخیل می‌دانید؟ 

رحیمی‌زاده: آنچه که امروز به موفقیت تیم سپاهان انجامیده ماحصل تلاش گروهی است که نه از پارسال و امسال بلکه از سال‌های پیش شروع شده است، بر روی این تیم کار کرده‌اند و ما نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم؛ با بازیکنان مد نظر صحبت کردیم و همه برای قهرمانی تیم را بستیم چه با کادر و چه با بازیکن، این کار سختی بود که بعد از ۱۰ سال قهرمانی را به دست بیاریم و مهم‌تر از آن حفظ قهرمانی است که البته باید همه دست به دست همه بدهند که این قهرمانی را حفظ کنیم.

فارس: از چه زمانی ورزش و به خصوص هندبال را شروع کردید؟ 

پورقاسمی: از ۱۰ سالگی هندبال را شروع کردم و از سال ۱۳۸۰ بود که با فیزیک مناسبی که داشتم وارد تیم جوانان تیم سپاهان شدم، اولین باری که وارد زمین شدم و در مسابقات حضور داشتم سال ۱۳۸۱ بود که با حضور مربی خارجی، از بازیکنان جوان چند نفری را انتخاب کرد.

فارس: چند سال در سپاهان حضور داشتید؟

پورقاسمی: از سال ۱۳۸۱ که به بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا رفتیم استارت حضورم در تیم سپاهان خورد و دهه ۸۰ را کامل با سپاهان بودم تا سال ۱۳۹۰ که یک سالی به باشگاه ذوب‌آهن رفتم و بعد از آن سپاهان تیم‌داری نکرد و من به شهرهای دیگر رفتم، ۲ سال به مشهد رفتم یک سال و نیم در خارج از ایران بازی کردم و مجددا به ایران بازگشتم، به سنگ آهن بافق رفتم و از سال ۱۳۹۵ بود که دوباره در خدمت باشگاه سپاهان بودم.

فارس: باشگاه سپاهان چقدر در پیشرفت شما در هندبال مؤثر بود؟

پورقاسمی: ورزش هندبالم را مدیون باشگاه سپاهان هستم؛ چرا که از مکتب سپاهان شروع کردم و از کودکی برای تیم سپاهان بازی کردم، رشدم در اصفهان بود شاید موقتا برهه‌هایی از اصفهان رفته باشم، اما این مدیریت و این آینده‌نگری که در باشگاه سپاهان هست، برعکس برخی باشگاه‌هایی که تیم‌داری می‌کنند، دارد باشگاه‌داری می‌کند.

فارس: قهرمانی در لیگ برتر هندبال چگونه بود؟ 

پورقاسمی: بارها در دهه ۸۰ با تیم سپاهان به قهرمانی دست یافتم و یک سالی هم که در مشهد بودم، با تیم ثامن مشهد هم به قهرمانی دست یافتم و مجددا با خود سپاهان قهرمان شدم؛ امسال توانستیم مجدد به قهرمانی دست پیدا کنیم و به شخصیت قهرمانی برسیم؛ امسال یک روند فرسایشی داشتیم، اما هیچ وقت تمریناتمان قطع نشد و توانستیم تیم را درشرایط خوبی نگه داریم و در پایان قهرمان شویم.

فارس: باشگاه سپاهان چقدر برای هندبال برنامه‌ریزی و حمایت داشت؟ 

رحیمی‌زاده: باید گفت که جدا از نظر تلاش بازیکنان، مسؤولان باشگاه هم با همدلی خود ما را یاری کردند، امیدوارم این همدلی حفظ شود و شاهد حضور قدرتمند در لیگ باشگاه‌های آسیا و تداوم قهرمانی باشیم؛ اگر بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم، کمک بزرگی هم به تیم ملی کرده‌ایم؛ چرا که اکنون حدود ۷ نفر ملی‌پوش در تیم ملی داریم و این باعث غرور ملی و استانی ما خواهد شد.

فارس: چه میزان به استفاده از بازیکنان بومی توجه کردید؟ 

رحیمی‌زاده: دهه ۸۰ یک تیم سایه‌ای به نام سپاهان نوین بود که بازیکنان جوانان قبل از حضور در بزرگسال در آن تیم بازی می‌کردند که خلا تیم‌ها را کاملا پرکرده بود و ما همیشه از لحاظ بازیکن پرمهره بودیم، در دهه گذشته با تغییر رویکرد مدیران این روند با نقصان دچار شد و حتی با عدم تیم‌داری باشگاه سپاهان باعث شد تا بازیکنان اصفهانی هم به شهرها و کشورهای دیگر مهاجرت کنند؛ امسال حدود ۷ نفر از تیم سپاهان غیر بومی بودند و این یک درد برای ماست چرا که تیمی که سال‌ها صادرکننده بازیکن بوده دچار مشکل شده است.

فارس: سپاهان در فصل پیش رو در بسکتبال، فوتسال و والیبال تیم لیگ برتری نخواهد داشت، این موضوع هندبال را تهدید نمی‌کند؟ 

رحیمی‌زاده: با‌ سابقه‌ترین تیم باشگاه همین هندبال است و بیشترین افتخارات را برای باشگاه کسب کرده و بعید می‌دانم این رشته مثل سایر تیم‌هایی که اخیرا منحل شدند، منحل شود؛ هندبال از رشته‌های بومی استان اصفهان و باشگاه سپاهان است، هرچند همین هم به نظر مسؤولان باشگاه بستگی دارد؛ البته امیدوارم این امر برای هیچ رشته دیگری رخ ندهد چون اصفهان یک کلان‌شهر است و پتانسیل زیادی دارد.

فارس: کار کردن با مجید رحیمی‌زاده به عنوان سرمربی چطور بود؟ 

پورقاسمی: رحیمی‌زاده بیش از اینکه در حکم مربی برای ما باشد برایمان دوست صمیمی و در کنار ماست، از همان سال‌های ابتدایی حضورم در سپاهان وی را الگوی حرفه‌ای خود انتخاب کردم؛ در زمین به عنوان یک معلم و یک مربی است، اما بیرون از زمین به عنوان یک دوست صمیمی با ایشان در ارتباطم و حس برادرانه‌ای دارم؛ شخصیتی که رحیمی‌زاده به تیم داده بود، خیلی هنرمندانه بود، سعی کرد همه‌چیز با نظم و جدیت پیش برود، سر وقت بودن، آنالیز دقیق و مطابق با علم روز دنیا بودن را در تیم سپاهان دیدم.

فارس: به فعالیت در فوتبال به جای هندبال فکر نکردید؟ 

پورقاسمی: در سنین نوجوانی هر کس می‌پرسید دوست داری در چه ورزشی فعالیت کنی می‌گفتم فوتبال، اما استعداد و پتانسیلی که داشتم در هندبال بود و اینکه این رشته ورزشی را انتخاب کردم علاقه‌ای بود که به آن داشتم؛ این رشته قابل مقایسه با فوتبال نیست و پیشرفت‌هایی که در هندبال داشتم باعث شد که دیگر به فوتبال فکر نکنم، در این رشته ورزشی با علاقه ادامه دادم و توانستم به آن چیزی که می‌خواستم برسم.

فارس: صحبتی در مورد تیم ملی داشته باشیم، نظرتان در مورد سرمربی سرشناس جدید چیست؟ چرا به عنوان کمک‌مربی تیم ملی انتخاب نشدید؟ 

رحیمی‌زاده: اینکه ما از مربیان سرشناس جهان استفاده کنیم، باعث رشد و تکامل رشته هندبال خواهد شد، اما این روند باید در دراز مدت اتفاق افتد، هرچند در کوتاه مدت هم می‌تواند انجام شود؛ باید از تجربه‌های این مربیان سرشناس بین‌المللی استفاده کنیم و باید در کنار او از مربیان جوان هم استفاده شود که این دانش انتقال داده شود.

در حال حاضر سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان هستم و باید با این تیم در مسابقات آسیایی شرکت کنیم؛ شاید این صلاح بوده است که من کمک‌مربی تیم ملی بزرگسالان نباشم، مهم است تیم ملی را حمایت کنیم که به موفقیت برسد.

فارس: اگر صحبت پایانی دارید، بفرمایید.

رحیمی‌زاده: هندبال یک رشته مظلوم ورزشی است و این مظلوم بودنش به خاطر کم‌توقع بودن مربیان و بازیکنانی است که در این رشته ورزشی یعنی فعالیت می‌کنند و با کمترین توجه بالاترین رویداد‌ها را رقم زده‌اند، برای این رشته سقفی قائل نیستم و اگر دید مدیریت ورزش درست باشد، قله‌های افتخار زیادی را می‌توانیم فتح کنیم، امیدوارم برای این رشته ورزشی اتفاقات خوبی بیفتد.

پورقاسمی: امسال رسانه‌ها باعث دید متفاوت نسبت به هندبال شدند، امیدوارم در آینده نزدیک با رسانه‌ای‌تر شدن این ورزش، شرایط حضور هواداران این ورزش نیز افزایش پیدا کند و این ورزش دیده شود؛ تشکر ویژه‌ای از باشگاه سپاهان دارم و گمان نمی‌کنم این باشگاه ویترین خود را خراب کند، هندبال سپاهان افتخارآفرین است و امیدوارم به سرنوشت والیبال و فوتسال دچار نشود.

گفت‌و‌گو از محمد نوری و ابراهیم احمدی‌فر

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول