اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

وزیر ارتباطات: به دنبال راه‌اندازی حکمرانی مبتنی بر داده در کشور هستیم

وزیر ارتباطات گفت: خانواده ICT در اجرای طرح بزرگ اقتصادی اخیر در کنار دولت ایستاده است و در طرح کالا برگ الکترونیک خوشحالیم که اعلام کنیم 86 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

وزیر ارتباطات: به دنبال راه‌اندازی حکمرانی مبتنی بر داده در کشور هستیم

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع‌ پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم هفته جهانی ارتباطات اظهار داشت: همچنان که در دو دهه گذشته شعار اتحادیه جهانی مخابرات به سمت محیط زیست و همچنین به سمت کاهش تلفات جاده ای یا سالمندان تغییر کرده ما هم در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم به دنبال استفاده از فناوری برای تسهیل زندگی مردم هستیم.

وی گفت: موضوع دیگر که در  وزارت ارتباطات آن را دنبال می‌ کنیم حکمرانی مبتنی بر داده در کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این باره خوشحالیم که خانواده ICT در کنار دولت برای اجرای طرح بزرگ اقتصادی اخیر قرار گرفته‌اند همچنان که در جلسه‌ ای اخیراً معاون اول ریاست جمهوری طرحی را برای کالا برگ الکترونیکی آورده بودند که درباره این طرح پرسیده شد چند درصد از مردم به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند؟

در ایران اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات بالاتر از نرم جهانی است

زارع پور افزود: در پاسخ به این سوال خوشحال هستیم جواب دهیم برخلاف میانگین جهانی که 60 درصد دسترسی را گزارش می‌ کند در ایران 86 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین برای تشخیص دهک‌ های درآمدی از فناوری و داده‌ ها استفاده می‌ کنیم تا خطای دهک‌ بندی خانواده‌ ها را به حداقل برسانیم.

وی محور سوم برنامه ها را توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت:‌ حوزه ICT می‌تواند اقتصاد متحول کند که در این باره مدتی است کارگروه اقتصادی دیجیتال در دولت تشکیل شده که اختیارات هیأت دولت به این کارگروه تفویض شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات را محور سوم برنامه‌ های این وزارتخانه عنوان کرد.

 زارع‌پور گفت:‌ امروز خوشحال هستیم که می‌ توانیم به مردم بگوییم 50درصد قولی که به مردم داده‌ ایم را عمل کرده‌ ایم زیرا زمانی که از راه‌اندازی 20 میلیون پورت فیبر نوری صحبت کردیم خیلی‌ ها گفتند این کار شدنی نیست و برنامه بزرگی است اما امروز 50 درصد کار را انجام داده‌ ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: در این باره تصویب شد که سه درصد از درآمد دولت از ارتباطات ثابت صرف توسعه فیبر نوری شود و یک سوم از درآمد دولت از اپراتورهای موبایل را هم به هر اپراتوری که فیبر نوری را توسعه دهد می‌ دهیم و در اینباره منتظر نمی‌مانیم که حتما اپراتورهای موبایل وارد شوند.

وزارت ارتباطات چطور می خواهد مشکل سرعت و کیفیت اینترنت را رفع کند؟

زارع پور همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات چطور می خواهد مشکل سرعت و کیفیت اینترنت را رفع کند؟ گفت: یکی از کارهای بزرگ و مهم که انجام دادیم و امروز نتیجه بخشی از آن را دیدیم، برنامه‌ ریزی برای توسعه فیبرنوری برای ۲۰ میلیون خانوار بود. دولت حمایت‌ های زیادی کرده و برای مثال از یک سوم از درآمد خود از اپراتورهای مخابراتی صرف نظر کرده تا این اعتبار صرف توسعه شبکه فیبرنوری شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همان طور که بارها گفته ام نسخه شفابخش برای رسیدن به اینترنت باکیفیت و پرسرعت فقط توسعه اینترنت بر مبنای فیبرنوری است که مردم در محل کار و منزل بتوانند سرعت‌ های چند صدمگابیتی را دریافت کنند. 

وی ادامه داد: مشکل اینترنت یک شبه حل نمی شود و مشکلی ۱۰ تا ۱۵ ساله است. همیشه ایران در بخش اینترنت ثابت در انتهای جدول رنکینگ های جهانی قرار داشته است که مردم ما شایسته این سرعت‌ ها نیستند. همه تلاش خود را برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت خواهیم کرد. امروز تست سرعت نزدیک به ۹۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه انجام شد و مردم ما شایسته چنین سرعت‌ هایی هستند. اینکه در این دوره گذار مردم از سرعت رضایت نداشته باشند، طبیعی است.

اقدام کوتاه‌ مدت وزارت برای بهبود وضع اینترنت

زارع‌پور اضافه کرد: البته در کوتاه‌ مدت هم اقداماتی را پیش‌ بینی کرده ایم. از جمله اینکه فرکانس جدیدتر را واگذار کردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: وقتی اپراتورهای سیار، سایت‌ های بیشتری را زیر فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز راه اندازی کنند سرعت را در محدود سایت دو برابر خواهد کرد. 

وی یادآور شد: واگذاری فرکانس‌های جدید هم در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد.

سرعت اینترنت کمتر شده است؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ سوال دیگری از اینکه چرا کاربران احساس می کنند اینترنت کندتر از قبل شده است؟ گفت: باید معیاری برای کم شدن سرعت اینترنت داشته باشیم، طبق سایت اسپیدتست که آخرین رتبه‌ بندی مربوط به ماه آوریل، یعنی فروردین‌ و اردیبهت‌ ـ‌ماه را دیشب اعلام کرد،  یک پله ارتقا در سرعت اینترنت ثابت و سیار داشته ایم.

وی تاکید کرد: البته این سرعتی نیست که مردم تجربه می‌ کنند، اما از نظر رتبه کشور در جهان قابل استناد است. بنابراین وقتی گفته می شود که سرعت کم شده است باید توضیح داد که برچه اساسی و با چه معیاری مقایسه شده است.

*قصد نداریم به زور به مردم گوشی داخلی بدهیم

زارع پور همچنین درباره برنامه این وزارتخانه برای تولید گوشی‌ داخلی و سیستم عامل بومی، گفت: در حال حاضر سالانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون گوشی تلفن همراه به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار وارد کشور می‌ شود که این بازار بزرگ و مناسبی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حال حاضر با توانمندی هایی که در کشور وجود دارد، می‌ توانیم محصولات باکیفیتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم و در مورد گوشی هم همین طور است و می توانیم تولیدات باکیفیتی در زمینه گوشی هم داشته باشیم. در حال حاضر گوشی یا سیستم عامل بومی باکیفیت داخلی در کشور نداریم، اما تلاش می کنیم که به سمتی پیش رویم که این نیاز را که امروز سهم قابل توجهی از آن از طریق واردات تامین می شود را به سمت تولیدات داخلی هدایت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مردم گوشی باکیفیت و با قیمت مناسب ببینند، حتما از آن استقبال می‌ کنند؛ البته قصد نداریم به زور به مردم گوشی داخلی بدهیم.

به گزارش فارس، وزیر ارتباطات همچنین از نمایشگاهی از تولیدات داخلی که در حاشیه این مراسم برپا شده بود بازدید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول