اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

معاون وزیر ارتباطات: امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به شعار سال اتحادیه جهانی مخابرات مبنی بر فناوری در خدمت سالمندان، گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور و بازار بکر خدمات سالمندی، موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شده است.

معاون وزیر ارتباطات: امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز جهانی ارتباطات اظهار داشت: در این پژوهشگاه قصد داریم که تلاش همه فعالان بخش ict و دانش بنیان را زیر یک چتر جمع کنیم تا رشد عالی در این صنعت رخ دهد که این موضوع مورد تأکید وزیر ارتباطات و رئیس‌جمهور هم است.

وی گفت: با توجه به اینکه شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات فناوری اطلاعات در خدمت سالمندان است در بخشی از برنامه امروز پنلی با همین عنوان داشتیم که در بخشی از آن سخنرانی بین‌المللی درباره آینده اینترنت اشیاء صحبت کردند.

وی گفت: امیدواریم با اقداماتی که برای تجمیع توان دانشگاهیان و مؤسسات تحقیقاتی برای رشد صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود مردم کشور از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند.

وی گفت:‌ همچنین پژوهشگاه درباره تحقق شعار وزارت ارتباطات که طعم شیرین فناوری است برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است

همچنین در این برنامه محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت:‌برای تحقق شعار وزارت ارتباطات درباره طعم شیرین فناوری به دنبال چند هدف هستیم؛ نخست اینکه اجرای شبکه ملی اطلاعات به ما ابلاغ شده و در حال اجرای تکالیف مربوط هستیم و دیگر اینکه فرآیند تحقق دولت مردمی که در اسفند سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: ‌رویکردمان در دولت هوشمند، دولت به مانند یک سکو است که اگر دولت را به عنوان سکو در نظر بگیریم خدمات توسط اپراتورهای خدماتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه خواهد شد.

خوانساری افزود: ‌سازمان فناوری اطلاعات ایران رویکرد یکسانی به همه فعالانی که خدمات ارائه می‌کنند خواهد داشت و بستر لازم را برای آنها فراهم خواهد کرد. راه‌اندازی اپراتور خدمات رسان در سال جاری این امکان را فراهم می‌سازد تا بخش خصوصی از طریق خدمات پایه و خدمات ترکیبی، به شکلی منسجم از طریق یک پنجره واحد بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورد.

وی گفت: بخشی از خدماتی که در دولت هوشمند ارائه می‌شود توسط اپراتورهای خدماتی ارائه خواهند شد که این اپراتورها را به زودی خواهیم داشت و درباره آنها اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

خوانساری گفت:‌ سازمان فناوری اطلاعات ایران نقش سکو را دارد و نماینده آن در ارائه خدمات است. 

وی گفت: امسال اتحادیه جهانی مخابرات و فناوری در خدمت سالمندان است و این بازار در کشور بکر است و پتانسیل بسیاری برای ورود بخش خصوصی به آن وجود دارد.

وی گفت:‌ این بازار را پایش کرده‌ایم و می‌دانیم از نظر اقتصادی توجیه خوبی برای علاقه‌مندان وجود دارد با توجه به اینکه امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است این بازار برای مجموعه‌های سرمایه‌گذار، نوپا و تیم‌های دانشجویی بازار مناسبی است که آن را هدف قرار دهند زیرا هیچ سرویس قابل توجهی فعلا در این زمینه برای سالمندان وجود ندارد.

موج آینده سالمندان در کشور خودمان هستیم 

وی گفت: همچنین می‌توانیم از تجربه سالمندان برای توسعه کشور استفاده کنیم و با استفاده از فناوری علاوه بر اینک کیفیت زندگی سالمندان را افزایش دهیم هزینه‌های کشور را هم کمتر کنیم تا رضایت سالمندان فراهم شود.

وی ادامه داد: موج آینده سالمندان در کشور خودمان هستیم و اگر کاری انجام دهیم به درد آینده خودمان هم می‌خورد. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین کارآفرینان برتر جهان حدود 45 سال است که با توجه به وجود تهدید سالمندی در دنیا، هدایتگران این حوزه در سال‌های آینده را تشکیل می‌دهند.

* روند سالمند شدن جمعیت جهان از 6 درصد به 9 درصد افزایش‌ یافت

همچنین در ابتدای این مراسم حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران در پنلی با موضوع شعار اتحادیه جهانی مخابرات در سال ۲۰۲۲ مبنی بر «فناوری‌ های دیجیتال برای سالمندان و سالمندی سالم» گفت: با توجه به اینکه روند کهنسالی در جهان، رو به افزایش است، بسیاری از کشورها برنامه‌ های ویژه‌ ای را برای مواجهه با پیرشدن جمعیت طراحی کرده‌ اند.

وی افزود: بررسی‌ ها نشان می‌ دهد تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال در دنیا به دو میلیارد نفر افزایش می‌ یابد. روند سالمند شدن جمعیت جهان از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ از ۶ درصد به ۹ درصد افزایش‌ یافته است و پیش‌ بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۱۹ درصد افزایش یابد؛ یعنی از هر ۶ نفر یک نفر در دوران سالمندی به سر خواهد برد.

منکرسی با وضعیت فناوری برای سالمندان در جهان گفت: بازار تولید و توسعه فناوری‌ های ویژه سالمندان روزبه‌ روز در جهان رو به افزایش است و  پیش‌ بینی می‌ شود از ۸۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۹ به حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار در جهان افزایش پیدا کند.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: تولید و توسعه فناوری‌ های نوظهور، ابزارهای پوشیدنی، ربات‌ های کمکرسان، فناوری‌ های مبتنی بر اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌ های مبتنی بر گوشی‌ های هوشمند از جمله ابزارهایی هستند که دریچه‌ های کمک به سالمندان را باز می کنند.

در سال 1430 حدود 19 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌ دهند 

منکرسی در بررسی موانع استفاده از فناوری برای سالمندان به‌ ویژه در ایران گفت: یکی از مهم‌ ترین مسائل مطرح در میزان استفاده سالمندان از فناوری، رابط کاربری آن فناوری است. بهترین نمونه این موضوع، استقبال نکردن سالمندان ایرانی از کامپیوترهای رومیزی است؛ اما وقتی گوشی‌ های هوشمند وارد شدند، سالمندان با این فناوری ارتباط خوبی برقرار کردند.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: متأسفانه بسته شدن پنجره جمعیتی در ایران نسبت به میانگین جهانی، سرعت بیشتری دارد و پیش‌ بینی می‌ شود که در سال ۱۴۳۰ حدود ۱۹ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند. از این رو بسیار امید داریم که با استفاده از راهکارهایی مانند قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» دیرتر به نقطه بحرانی سالمندی جمعیت برسیم.

به گفته منکرسی، اما در چنین شرایطی، در کنار ارائه راهکارهایی برای دیرتر رسیدن به نقطه بحرانی سالمندی جمعیت، برخی اقدامات از جمله ارائه فناوری‌ های شناختی، رباتیک و اینترنت اشیا توسط فعالان تکنولوژی در کشور می‌ تواند نقش به سزایی در فراهم کردن شرایط سالمندی سالم در کشور فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول