اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

معاینه فنی کمباین‌ها اقدامی مؤثر برای کاهش ریزش محصولات در فصل برداشت/داشتن برگه معاینه فنی شرط لازم برای تأمین سوخت کمباین¬داران

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان، معاینه فنی کمباین‌ها را اقدامی مؤثر برای جلوگیری از ریزش محصولات در زمان برداشت عنوان کرد و گفت: داشتن برگه فنی شرط لازم برای تأمین سوخت کمباین‌داران است.

معاینه فنی کمباین‌ها اقدامی مؤثر برای کاهش ریزش محصولات در فصل برداشت/داشتن برگه معاینه فنی شرط لازم برای تأمین سوخت کمباین¬داران

مریم برزنونی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با اشاره به تمهیدات سازمان جهاد کشاورزی در فصل برداشت محصولات پاییزه اظهار کرد: عمده ماشین برداشت برای محصولات پاییزه همچون غلات و کلزا کمباین می­باشد که در بهمن ماه سال گذشته برنامه‌ریزی‌­های لازم برای فصل برداشت انجام شده است در واقع در فصل انجام برداشت با کمباین پروس‌ه­ای با عنوان معاینه فنی داریم.

وی تصریح کرد: کمباین­‌ها یک تا سه مرحله بازدید می‌­شود نواقص به کمباین‌داران گوشزد و آنها باید نسبت به رفع نواقص اقدام کنند تا برگه معاینه فنی صادر شود.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد:کمباین‌دارانی که برگه معاینه فنی ندارند در طول دوره برداشت نمی­‌توانند سوخت مورد نیازشان را تأمین کنند در واقع این‌امر به دلیل کاهش ریزش محصولات انجام می‌­شود.

* فعالیت ۲ هزار و ۸۰۰ کمباین در گلستان/ میزان ضایعات کمباین­‌های گلستان ۴ درصد است

برزنونی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۸۰۰کمباین در استان فعالیت می‌­کنند، گفت: بخشی از کمباین­‌ها قبل از برداشت اقدام به مهاجرت به جنوب غرب کشور برای مشارکت به برداشت محصولات می­‌کنند بعد به گلستان باز می­‌گردند و مجدد به استان‌­های خراسان، سمنان، البرز و چند استان دیگر می­‌روند.

وی ادامه داد: ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم،کلزا و جو در طول یک‌بازه زمانی کمتر از یک‌ماه برداشت‌ می­‌شوند و فشار زیادی هم به کشاورز و هم به مجموعه جهاد کشاورزی وارد می­‌شود بنابراین  اولین ناظران به کاهش ضایعات محصولات کشاورزان هستند در واقع کشاورز باید چند روز قبل از موعد برداشت از مزرعه بازدید و تاریخ دقیق برداشت را  شناسایی و در انتخاب کمباین دقت کنند.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر انجام کشاورزی حفاظتی گفت:با توجه به اینکه بحث ریزگردها از شمال استان خودش را نشان می­‌دهد کشاورزان بعد از برداشت تلاش به انجام کشاورزی حفاظتی کشت مستقیم روی محصول و حفاظت از بقایای گیاهی بر سطح خاک داشته باشند تا از فرسایش خاک و آلودگی هوا جلوگیری شود و آتش زدن بقایای گیاهی در استان را نداشته باشیم.

برزنونی افزود: میزان ضایعات کمباین­‌های گلستان چهار درصد است که درجه سبز قابل قبول محسوب می­‌شود.

انتهای پیام/ ۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول