اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

یک انتقاد و یک پیشنهاد ناصر فیض درباره نمایشگاه کتاب

شاعر طنزپرداز کشورمان با اشاره به اینکه مشکل کاهش سرانه مطالعه در کشور کم حوصله بودن بشر است، گفت: برای شناخت شاعران نمی‌توان گزیده اشعار آن‌ها را فقط مطالعه کرد و ‌مدعی درک آن‌ها شد.

یک انتقاد و یک پیشنهاد ناصر فیض درباره نمایشگاه کتاب

ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز سرشناس کشورمان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور در غرفه خبرگزاری فارس اظهار داشت: از گذشته علاقه‌مند بودم که مرجع کتاب را پیدا کنم؛ به طوری که به جای خواندن گزیده غزل، ترجیح می‌دهم‌ اصل منبع را مطالعه کنم.

وی با بیان اینکه گزیده کتاب نظر شخصی نویسنده از منبع اصلی به شمار می‌رود، افزود: ممکن است گزیده کتاب مناسب باشد، اما باز هم من ترجیح می‌دهم اصل منبع را بخوانم تا درک بهتری از نظر نویسنده اصلی داشته و تحلیل خود را ارائه دهم.

فیض با اشاره به اینکه شناخت بیدل با ۵۰ غزل از او امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: برای شناخت شاعران نمی‌توان کتاب گزیده اشعار آن‌ها را خواند و آن را درک کرد. همانطور که خلاصه کردن علم، راه به جایی نمی‌برد و برای علم‌آموزی باید شاخه‌های مختلف علوم را بررسی و مطالعه کرد. برای شناخت شعر و شاعران، باید به مطالعه اصل و‌منبع کتاب‌ها اهتمام داشت.

این شاعر طنزپرداز کشورمان با بیان اینکه مشکل کاهش مطالعه در کشور کم حوصله بودن بشر امروز است، گفت: در سال‌های گذشته عکس می‌گرفتیم‌ و منتظر می‌ماندیم تا چاپ شود. این روند ممکن بود چند روز طول بکشد. اما اکنون در لحظه این روند طی می‌شود و اگر کسی از عکسی خوشش نیاید، می‌تواند مجدد عکس انداخته ‌حتی به کشور و قاره دیگر ارسال کند.

فیض با اشاره به اینکه در دنیای پرسرعت، دیگر خواندن ۱۰ جلد کتاب درباره موضوع خاص بعید به نظر می‌رسد، تصریح کرد: انسان امروز سرعت را مورد توجه قرار داده است. البته این روند عمق بشر امروز را ممکن است کم کند. چرا که هر کسی به شاخه‌ای از دانش و ‌‌علم در حال حرکت است و به طور عمیق وارد مباحث نمی‌شود.

وی در ادامه به اهمیت اعطای بن به اقشار مختلف برای خرید از نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: بن تشویقی برای شرکت در نمایشگاه است، اما سوال اینجاست که چرا این بن فقط برای خرید مجازی شده است. شاید مسوولان هدفی داشته باشند، اما با توجه به اینکه بن کتاب تبصره تشویقی است، تغییر شیوه آن به نظرم مناسب نیست و شاید همین باعث خلوت شدن نمایشگاه باشد. البته اعطای بن کتاب به افرادی که امکان آمدن به نمایشگاه را ندارند، اقدام قابل قبولی است.

فیض درباره آثاری که امسال در نمایشگاه دارد، تصریح کرد: امسال کتاب «سیدنصرالدین» چاپ و منتشر شد. در این کتاب خاطرات امین خیام از محله‌های تهران قدیم و اصالت‌های زندگی ایرانی که اکنون به آن بی‌توجهی می‌شود، به نگارش درآمده است. 

وی همچنین به مخاطبان توصیه کرد که کتاب «نیست‌انگاری در شعر معاصر» نوشته یوسفعلی میرشکاک را خریداری ‌مطالعه کنند و با حضور در نمایشگاه با فضای کتاب و‌ کتابخوانی بیش‌تر آشنا شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول