اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

روایتی از اهدای 2 خاور به گروه‌های جهادی تا ساخت 1000 خانه برای محرومان در ایام کرونا

دبیر مجمع جهادگران بسیج استان مرکزی از خاطره در اختیار قراردادن 2 خاور به گروه‌های جهادی در دوران کرونا تا ساخت هزار خانه برای محرومان می‌گوید.

روایتی از اهدای 2 خاور به گروه‌های جهادی تا ساخت 1000 خانه برای محرومان در ایام کرونا

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ گروه‌های جهادی بسیج در طی این سال‌ها با خدمت‌رسانی صادقانه بسیاری از تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده‌ و با حضور به موقع خود در صحنه‌ها و میدان‌های خدمت ثابت کردند بسیج مردمی و حاکم شدن تفکر جهادی می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم را رفع و بحران را از جامعه دور کند.

یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری ترویج، گسترش و ارتقای کار جهادی است و در گام دوم انقلاب تقویت و توسعه حرکت‌های جهادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیام ۹ بندی مقام معظم رهبری در یازدهم مردادماه سال ۹۸ چراغ راه همه جهادگران بسیجی است.

به منظور گسترش فعالیت‌های مؤثر گروه‌های جهادی، حمایت، ایجاد شبکه منسجم در راستای تسریع خدمت به مردم و تدوین راهبردها و سیاست‌گذاری‌های جریان جهادی، مجمع جهادگران بسیج در استان‌ها شکل گرفته که در استان مرکزی مسئولیت دبیری آن بر عهده «سید مبین حجازی» از بسیجی‌های شهرستان اراک است.

 

یکی از ضرورت‌هایی که در فعالیت‌های جهادی باید به آن توجه داشت انعکاس هنرمندانه و خلاقانه فعالیت جهادگران برای مردم است که در این رابطه به مناسبت هفته بسیج سازندگی دقایقی با دبیر مجمع جهادگران بسیج به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: آقای حجازی لطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی و بفرمایید از چه سالی وارد فعالیت‌های بسیجی شدید؟

حجازی: سید مبین حجازی، متولد سال ۱۳۴۲ و کارمند شرکت ماشین‌سازی اراک هستم، از سال سن ۱۶ سالگی به عضویت بسیج مدرسه حاج کاظمی درآمده و فعالیت‌های بسیجی را از بسیج مدرسه آغاز کردم.

در دوران راهنمایی فرمانده بسیج دانش‌آموزی مدرسه و در دوران دانشگاه عضو شورای بسیج دانشگاه بودم.

همزمان در محل سکونت مسئولیت فرمانده بسیج پایگاه و در شرکت ماشین‌سازی نیز فرمانده پایگاه بسیج دانشگاه علمی و کاربردی را بر عهده داشتم و از سال ۹۷ تاکنون نیز مسئول پایگاه بسیج شهید رجایی شرکت ماشین‌سازی اراک هستم.

فارس: به عنوان دبیر مجمع جهادگران استان بفرمایید چه تعداد گروه جهادی در استان فعالیت دارند؟

حجازی: در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ گروه جهادی در شهرها و روستاهای استان عضویت دارند که از این تعداد ۷۰۰ گروه به صورت فعال و مابقی نیمه‌فعال و مناسبتی فعال هستند.

بیش از ۳۰ هزار نفر از خواهران و برادران بسیجی عضو این گروه‌ها هستند که بخش اعظمی از آنان برادران هستند.

فارس: گروه‌های جهادی چه خدماتی را ارائه می‌دهند و ضرورت حضور این گروه‌ها از نظر شما چیست؟

حجازی: گروه‌های جهادی در بخش‌های مختلف عمرانی، خدماتی، بهداشت و درمان، آموزشی و فرهنگی فعالیت دارند.

 

یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های این گروه‌ها در عرصه‌های عمرانی است که طی سه سال اخیر و به همت گروه‌های جهادی بیش از یک هزار واحد مسکونی برای نیازمندان و افراد محروم ساکن در روستاها و حاشیه شهرها احداث و ترمیم شده است.

گروه‌های جهادی در حوزه ساخت منزل محرومان با معرفی نیازمندان از سوی کمیته امداد و بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کرده و خدماتی در زمینه اسکلت‌زنی، پی‌ریزی، فونداسیون، دیوارچینی، نازک‌کاری و آسفالت، لوله‌کشی، ساخت حمام و سرویس بهداشتی و... را به صورت رایگان به نیازمندان ارائه می‌دهند.

در زمینه بهداشت و درمان گروه‌های پزشکی و دندانپزشکی نیز با حضور در مناطق محروم اقدام به ویزیت و درمان رایگان بیماران می‌کنند، در حوزه آموزشی و فرهنگی نیز خدمات آموزشی به دانش‌آموزان مناطق محروم ارائه می‌شود.

 

در دوران کرونا جهادگران در عرصه‌هایی چون کمک‌های مؤمنانه، تولید ماسک و ضدعفونی خدمات بسیاری دادند، به طوری که به همت جهادگران پایگاه بسیج کارگری شهید رجائی شرکت ماشین‌سازی اراک برای نخستین بار در کشور دستگاه پیله‌زن تولید ماسک طراحی شد.

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا با توجه به کمبود ماسک در سطح داروخانه‌ها و افزایش تقاضا از سوی مردم، کارگاه‌های خیاطی صلواتی از سوی گروه‌های جهادی بسیج و خیریه‌ها راه‌اندازی شد، ولی به دلیل دستی بودن تمام مراحل انجام کار، سرعت دوخت ماسک بسیار پایین بود، به همین دلیل گروه جهادی شهدای ماشین‌سازی اراک ضمن شناسایی این مشکل برای اولین بار در استان مرکزی و حتی در کشور اقدام به طراحی و ساخت دو دستگاه پیله‌زن ماسک کرد که اولین دستگاه را با ظرفیت پیله‌زنی ۱۲۰۰ عدد ماسک در ساعت و پس از آن دومین دستگاه را با ظرفیت ۲۶۰۰ عدد ماسک طراحی و تولید کرد که با تولید این دستگاه ۵۰ درصد راندمان تولید ماسک افزایش یافت.

 

 

گروه‌های جهادی همچنین با توجه به چالش‌های آبی در ۴۰ روستای استان اقدام به لوله‌کشی آب، لایروبی و احیای قنوات و آب‌رسانی به مزارع کشاورزی کردند و با اجرای ۱۰۰ کیلومتر آب‌رسانی به اراضی کشاورزی به یکی از الگوهای موفق کشور در این عرصه تبدیل شدند.

فارس: در دوران کرونا شاهد صحنه‌های خوب و قشنگی بودیم که گاها حس انسان‌دوستی و نوع‌دوستی را به خوبی به نمایش می‌گذاشت، خاطراتی از این دوران دارید؟

حجازی: بله دوران کرونا، با تمام تلخی‌هایش اما همواره درس‌های خوبی به ما آموخت و صحنه‌های زیبایی از حس انسانیت را به نمایش گذاشت.

در نخستین روزهای شیوع کرونا که ما در یکی از مساجد مشغول ساماندهی گروه‌های جهادی برای ضدعفونی امکان و جایگاه‌ها بودیم، یک آقای میان‌سال که هیکل تنومندی داشت و در ظاهر بداخلاق و بداخم بود، در حالی که به گفته خودش تا آن روز پا در مسجد محل نگذاشته بود، نزد ما آمد و گفت: «شنیده‌ام برای ضدعفونی اماکن و خیابان‌ها نیاز به وسیله نقلیه دارید، من دو ماشین خاور دارم که می‌توانید تانکرهای ضدعفونی را در این خاورها گذاشته و از آن استفاده کنید» که ما هر شب ماشین این بنده خدا را گرفته و تانکرهای حاوی مواد ضدعفونی را با آن حمل می‌کردیم.

 

همچنین زمانی که تهیه مواد ضدعفونی به‌سختی پیدا می‌شد، یک شب چهار جوان که از دوستان و اقوام هم بودند به مسجد آمدند و گفتند: ما با هزینه شخصی وسیله ۲ دستگاه ضدعفونی تهیه کردیم و ۲ دستگاه دیگر اجاره کرده‌ایم، می‌خواهیم سطح معابر را ضدعفونی کنیم که اگر برایتان مقدور است مواد ضدعفونی را در اختیار ما بگذارید تا ما هم بتوانیم کار جهادی انجام دهیم. این‌ها خاطرات و صحنه‌های قشنگی بود که در دوران کرونا به‌وفور از آن دیدیم.

در یک صحنه دیگر، در مساجد یکی از روستاها زنان فضای بلااستفاده مسجد را تبدیل به کارگاه دوخت ماسک کرده و با استفاده از چرخ‌های خیاطی خود اقدام به دوخت ماسک می‌کردند و...

فارس: ضرورت شکل‌گیری گروه‌های جهادی از نظر شما چیست؟

حجازی: امیدآفرینی یکی از مهم‌ترین تأثیر اقدامات جهادی است، خوشبختانه گروه‌های جهادی در طی این سال‌ها در بازگشت امید و نشاط در بین مناطق محروم عملکرد درخشانی داشته‌اند.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، کشور جز با کار جهادی ساخته نمی‌شود، کار جهادی لزوماً به معنای بسیجی بودن نیست، بلکه مقصود تفکر جهادی و مدیریت جهادی است که باید در جامعه شکل گرفته و به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شود.

گروه‌های جهادی در بحران‌هایی چون سیل، زلزله و کرونا نشان دادند در زمان بروز بحران این تفکر جهادی است که می‌تواند به یاری مردم آمده و مشکلات را برطرف کند.

حضور در گروه‌های جهادی به جوانان حس مفید بودن و درس دل کندن از بهره‌های شخصی برای بهره رساندن به دیگران داده و همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «دل را روشنی و ذهن و اندیشه را ارتقا و اراده را قوّت می‌بخشد».

 

فارس: برنامه‌های مجمع جهادگران بسیج استان چیست؟

حجازی: تعامل و هم‌افزایی بین گروه‌های جهادی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که مجمع جهادگران دنبال می‌کند.

مجمع جهادگران استان سند سالانه حرکت جهادی مبتنی بر آسیب‌ها و نقاط قوت و ضعف را احصا و بر اساس آن حرکت می‌کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول