اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سرپرست صنعت و معدن: مخالف حذف حق گمرکی برای واردات ماشین آلات مستعمل هستیم

سرپرست صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: به شدت مخالف حذف حق گمرکی برای واردات ماشین آلات مستعمل هستیم و واردکنندگان ماشین آلات معدنی و مستعمل باید حق گمرکی خود را پرداخت کنند.

سرپرست صنعت و معدن:  مخالف حذف حق گمرکی برای واردات ماشین آلات مستعمل هستیم

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار جمعی از کارگران، آنان را ستون اصلی خیمه تولید خواندند و با اشاره به سه موضوع اصلیِ «لزوم افزایش فرصت‌های شغلی»، «تنظیم عادلانه رابطه کار و سرمایه» و «تأمین امنیت شغلی» کارگران گفتند: واردات بی‌رویه، خنجری به قلب «تولید ملی» و «اشتغال کارگران» است، بنابراین باید به‌صورت جدی از آن جلوگیری شود و در داخل نیز ضمن تولید محصولات با کیفیت، مردم و دستگاه‌های دولتی مقیّد به خرید تولیدات داخلی باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص انگیزه‌های ملی کارگران در عرصه اقتصادی افزودند: یکی از سیاست‌های اصلی استکبار از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از کار انداختن تولید کشور بود که در سال‌های اخیر و تشدید تحریم‌ها، این هدف کاملاً روشن شده است اما کارگران با ایستادگی خود مانع از تحقق این هدف شدند و در این عرصه ستون اصلی خیمه تولید بودند.

ایشان با اشاره به تحریکات کارگری که از ابتدای پیروزی انقلاب وجود داشته است، خاطرنشان کردند: هدف از این تحریکات، تبدیل جامعه کارگری به تابلو و نشانه اعتراضات مردمی بود اما کارگران در عرصه سیاسی نیز بینی تحریک‌کنندگان را به خاک مالیدند و همواره در کنار نظام و انقلاب بوده و هستند.

رهبر معظم انقلاب «افزایش فرصت‌های شغلی»، «تنظیم عادلانه رابطه کار و سرمایه» و «تأمین امنیت شغلی» کارگران را سه موضوع اساسی در مسائل کارگری برشمردند و گفتند: مسئولان باید تلاش کنند تا فرصت‌های شغلی را افزایش دهند و این موضوع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مدیریت صحیح دولت در هدایت سرمایه‌ها به سمت ظرفیتها و احیای فرصت‌های شغلی، امکان‌پذیر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهایی را که تولید داخلی و با کیفیت دارند، خنجری بر قلب تولید کشور خواندند و گفتند: بر اساس آمارهای کارشناسان، هر یک میلیارد دلار واردات از اجناس دارای تولید داخلی مانند کفش، پوشاک و لوازم خانگی، به تعطیلی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور منجر می‌شود.

رهبر انقلاب، ترجیح دادن جنس خارجی به جنس داخلی را ضربه زدن به کارگر داخلی به نفع کارگر خارجی دانستند و گفتند: بر این اساس است که از مردم می‌خواهیم به خرید تولید داخلی مقیّد باشند البته بزرگ‌ترین خریدار در کشور، دستگاه‌های دولتی هستند که باید سعی کنند هیچ جنس خارجی مصرف نکنند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ترجیح دادن جنس خارجی به جنس داخلی ضربه زدن به کارگر داخلی به نفع کارگر خارجی است»، درحالی که دولت در برنامه بودجه ۱۴۰۱ مجوز واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و شهرسازی را صادر کرده است، اخیرا شنیده‌ها از تلاش عده‌ای برای معافیت گمرکی واردات این ماشین آلات حکایت دارد.

در بودجه 1401 واردات کنندگان این ماشین آلات همچون گذشته ملزم به پرداخت پنج درصد حق گمرکی هستند، اما واردکنندگان این نوع ماشین آلات اصرار بر حذف این پنج درصد دارند، در شرایطی که بر اساس شنیده‌ها شرکت  هپکو به عنوان تولیدکننده این نوع ماشین آلات، برای تامین بخشی از قطعات خارجی ملزم به پرداخت حق گمرکی ۱۰ درصد است.

سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران فصل‌الخطاب است

سرپرست صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک گفت: امروز سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران فصل‌الخطاب است و نباید کالایی که توان تولید آن در داخل وجود دارد، وارد شود.

از هپکو خریدتان را انجام دهید و مابه‌ازای خرید ثبت سفارش انجام دهید

جودکی افزود: هپکو توانمند است و می‌تواند تولید کند، در این اصل مهم هیچ شک و شبهه‌ای نیست، اینکه آقایان می‌گویند هپکو نمی‌تواند همه نیاز کشور را پاسخ دهد، جای بحث دارد، باید به آنها گفت شما از هپکو خریدتان را انجام دهید و مابه‌ازای خرید ثبت سفارش انجام دهید.

وی تصریح کرد: ما به شدت مخالف حذف حق گمرکی برای واردات ماشین آلات مستعمل هستیم و واردکنندگان ماشین آلات معدنی و مستعمل باید حق گمرکی خود را پرداخت کنند.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: همانطور که شرکت هپکو برای تامین قطعات مورد نیاز ملزم به پرداخت حق گمرکی است، وارد کنندگان نیز باید حق گمرکی را پرداخت کنند.

هر تصمیمی باید هم به نفع معادن و هم به نفع هپکو باشد

جودکی با اشاره به اینکه صنعت، معدن و تجارت همانطور که ملزم به حمایت از هپکو  است، از معادن نیز حمایت لازم را دارد، گفت: اتخاذ هر نوع تصمیم و تصویب هر نوع مصوبه‌ای در این زمینه باید به گونه‌ای باشد که هم معادن و هم شرکت هپکو از مزایای آن بهره‌مند شوند، اما اینکه قانون به نفع یکی و به ضرر دیگری باشد، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: هپکو رو به راه شده، اما شرایط مطلوبی ندارد، همه باید کمک کنند این شرکت به روزهای اوج گذشته بازگردد و علاوه بر تامین نیاز داخل محصولات خود را صادر کند، توان و ظرفیت هپکو مشخص است و ما در اداره صنعت و معدن و تجارت آمادگی داریم نشست‌های مشترکی را با معدن‌داران و هپکو در زمینه تولید محصولات برگزار کنیم.

انتهای پیام/ریحانه جلالی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول