اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

پیش‌بینی ۳۸ هزار هکتار کشت بهاره در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال بختیاری گفت: سال گذشته پنج هزار هکتار کاهش سطح زیر کشت بهاره داشتیم و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز ۳۸ تا ۴۰ هزار هکتار کشت بهاره داشته باشیم.

پیش‌بینی ۳۸ هزار هکتار کشت بهاره در چهارمحال و بختیاری

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: کشت محصولات بهاره در استان در سال‌های مختلف بین ۳۵ تا ۴۵ هزار هکتار بسته به شرایط بارندگی و وضعیت آبی انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت بهاره در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت بهاره اختصاص پیدا کرد که نسبت به سال ۹۹ که ۴۳ هزار هکتار کشت شده بود حدود پنج هزار هکتار کاهش سطح زیر کشت بهاره داشتیم و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همانند سال گذشته ۳۸ تا ۴۰ هزار هکتار کشت بهاره داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه کشت بهاره با کاشت چغندرقند از اواخر فروردین ماه آغاز و تا ۱۰ تیرماه ادامه دارد، بیان داشت: سیب زمینی، پیاز، ذرت علوفه‌ای، چغندرقند، لوبیا و محصولات علوفه‌ای و مقدار کمی سبزی و صیفی‌جات از جمله محصولات استان است که در فصل بهار کشت می‌شود.

تولید محصول در کشت بهاره سالانه ۹۷۰ هزار تن است

برزگر ادامه داد: تولید محصول در کشت بهاره سالانه ۹۷۰ هزار تن است که ۲۰۰ هزار تومان کشت محصولات پاییزه نظیر گندم، جو و حبوبات دیم و ۷۵۰ هزار تن آن محصولات بهاری و نباتات علوفه‌ای مانند یونجه است.

وی اظهار داشت: عمده محصولات علوفه و غلات مانند گندم، جو، یونجه و علوفه در استان مصرف اما مواردی مانند لوبیا و سیب‌زمینی بسته به وضعیت بازار به استان‌های همسایه ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در پاسخ به این سوال که با توجه به خشکسال‌ی‌های اخیر و کمبود آب چرا همچنان محصولاتی مانند سیب زمینی و چغندرقند که محصولات آب‌بَر هستند در استان کشت می‌شود؟گفت: برخی محصولات مانند همین اقلام محصولات استراتژیک و راهبردی هستند یعنی بخشی از سفره مردم را تشکیل می‌دهند و نمی‌شود جای آن گیاه کم آب بر کاشته شود.

وی ادامه داد: لذا اگر این محصولات فقط در اندازه تولیدات داخل کشور باشد به اندازه‌ حیات کشور ضروری است اما صادرات آن به کشورهای دیگر و تقابل با محصولات کم ارزش منطقی نیست البته چغندرقند اصلاً صادر نمی‌شود و ۱۵ درصد نیز واردات داریم و مقدار کمی سیب زمینی به کشورهای همسایه نظیر عراق، ترکمنستان و ازبکستان صادر می‌شود.

سالانه 170 تا 200 تن سیب‌زمینی در استان تولید می‌شود

برزگر با اشاره به اینکه برای تشخیص کم آب‌بَر یا پُرآب بودن محصولات سه فاکتور بهره‌وری فیزیکی، استراتژی بودن و بهره‌وری ارزی را باید در نظر گرفت، بیان داشت: به طور مثال اگر کشت سیب زمینی آب زیادی مصرف می‌کند بهره‌وری فیزیکی بالایی نیز دارد و از هر هکتار ۴۰ تا ۶۰ تن محصول برداشت می‌شود و این در صورتی است که برای محصول مانند گندم ۴۰ تا ۶۰ هزار متر آب استفاده می‌شود اما در نهایت چهار تن گندم در یک هکتار به ما می‌دهد که صرفه اقتصادی و فیزیکی کمتری دارد پس با در نظر گرفتن این شرایط چغندرقند و سیب زمینی نسبت به دیگر محصولات کم آب‌بَرند.

وی در پایان گفت: یک میلیون جمعیت در استان زندگی می‌کنند که میزان مصرف سالانه سیب‌زمینی برای هر نفر ۴۵ کیلوگرم است یعنی نیاز استان در سال حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تن است اما تولید سیب‌زمینی در استان به ۱۷۰ تا ۲۰۰ تن می‌رسد که مازاد آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

 انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول