اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

50 درصد از ظرفیت اهدای خون کشور را از دست داده‌ایم

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: آمار اهداکنندگان خون در بین بانوان کشور کمتر از ۵ درصد است، با این تفاسیر 50 درصد از ظرفیت اهدای خون را از دست داده‌ایم.

50 درصد از ظرفیت اهدای خون کشور را از دست داده‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مصطفی جمالی پیش از ظهر امروز در همایش انتقال خون استان، اظهار کرد: افزایش سن جمعیت کشور برابر با افزایش بیماری قلبی و عروقی و... خواهد بود که این مسئله باعث بالا رفتن مصرف خون و فرآورده‌های آن می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمارها از هر سه نفر یک نفر تا آخر عمر خود به خون نیاز دارد، در ۸ سال گذشته مصرف خون و فرآورده‌های خونی در کشور با افزایش روبرو بوده اما میزان ذخایر خونی افزایش چشمگیری نداشته است که این شرایط عواقب خود را دارد و شوخی‌بردار نیست.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: در دنیا و در کشورهای پیشرفته بین 30 تا 50 درصد اهداکنندگان خون را زنان تشکیل می‌دهند این در صورتی است که در ایران فقط 5 درصد اهداکنندگان بانوان هستند، این یعنی نیمی از ظرفیت اهدای خون کشور را از دست می‌دهیم.

جمالی ادامه داد: اهداکنندگان مستمر خون کشور بالای 40 سال سن دارند و باید هم جوانان و هم بانوان را در این کار مشارکت دهیم چراکه در غیر این‌صورت با بحران ذخیره خون روبرو می‌شویم.

وی اضافه کرد: استانداردهای انتقال خون کشور از لحاظ فنی در حد امریکا و کشورهای اروپایی اما از نظر خدمات کمتر از آنها است؛ کیسه خون در ایران فیلتره نیست، از هر 9 نفری که قلب خود را جراحی می‌کنند 6 نفر فوت می‌کنند اما در صورتی که کیسه‌ها فیلتره شوند به 3 فوتی تقلیل می‌یابند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه برای رقم زدن همه اتفاقات خوب در سازمان نیازمند 200 میلیارد تومان بودجه هستیم بیان داشت: با علم‌های روز دنیا آشنا هستیم اما به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌توانیم خدمات با کیفیت‌تری ارائه دهیم.

جمالی گفت: متأسفانه در زمان پلاسماگیری به روش سنتی بخشی از پلاسما را از دست می‌دهیم؛ به همین منظور باید با تأمین منابع مالی، خدمات کیفی را توسعه دهیم.

وی افزود: اتوبوس‌های سیار خون‌گیری باید توسعه یابد چراکه با راه‌اندازی آن با هزینه‌ای بالغ‌بر 10 میلیارد تومان روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ مورد خون‌گیری افزایش می‌یابد و بخشی از کمبودهای خون جبران می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور بیان داشت: برای تعیین عفونت نمونه خون‌ها به تهران انتقال پیدا می‌کند اما تا پایان سال هر استان به تجهیزات مجهز می‌شود و دیگر نیازی به ارسال نمونه خون به تهران نخواهد بود.

جمالی اظهار کرد: رسیدن شرایط خون استان مرکزی به شرایط تهران، نیازمند افزایش ۶۰ درصدی بودجه است که کار آسانی نیست، البته استاندار مرکزی قول همکاری و مساعدت داده است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های و تعداد پرسنل سازمان انتقال خون در استان رشد نداشته این در حالی است که تخت‌های بیمارستانی رشد داشته است، متأسفانه اراک فقط یک پایگاه انتقال خون دارد و این جای تعجب دارد در صورتی که چالش در این شهرستان رخ دهد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

ضرورت تجهیز استان مرکزی به باشگاه اهداکنندگان خون

مدیرعامل مجمع خیرین سازمان انتقال خون نیز گفت: نیاز است استان مرکزی به باشگاه اهداکنندگان خون مجهز شود؛ زیرساخت‌های این باشگاه نیز باید توسط اداره کل استان فراهم شود، سمن‌ها می‌توانند در این امر مشارکت کنند و آن را توسعه دهند.

سید محمدهادی ایازی بیان کرد: باید ظرفیت‌های مردمی و بنگاه‌های اقتصادی در زمینه اهدای خون فعال شوند، در تهران یک گروه 17 هزار نفری تشکیل شده است که در صورت نیاز به خون با یک پیامک به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند.

زیرساخت انتقال خون استان با عقب‌افتادگی دست و پنجه نرم می‌کند

استاندار استان مرکزی نیز گفت: رئیس جمهور سند تحول دولت مردمی را که تدوین آن حدود 6 ماه زمان برد، در اسفندماه سال گذشته در ۲۴۴ صفحه، ۹ فصل و ۳۷ موضوع بخشی و فرابخشی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد و دستگاه‌ها نیز باید ۱۰۲۳ اقدام اجرایی قید شده در سند را در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام دهند.

فرزاد مخلص‌الائمه خاطرنشان کرد: حوزه سلامت نیز در سند تحول دولت مردمی دیده شده که ۷ نشانگر وضعیت مطلوب، ۵ چرخش تحول‌آفرین، ۴ چالش، ۱۰ عامل ایجادکننده چالش، ۲۰ راهبرد اجرایی و ۳۸ اقدام اجرایی بخش‌های تدوین‌شده در این سند است که با عملیاتی شدن اقدامات اجرایی در بخش سلامت چرخش‌های جدی و تحول‌آفرین رخ خواهد داد.

وی افزود: زیرساخت انتقال خون استان با عقب‌افتادگی دست و پنجه نرم می‌کند، از نظر مالی و اعتباری تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم تا این عقب‌افتادگی جبران شود، مشارکت و کمک خیرین، انجام تعهدات صنایع در خصوص مسؤولیت‌های اجتماعی در ساخت پایگاه‌های دائم و سیار انتقال خون نیز می‌تواند در این کار سرعت ببخشد.

استاندار مرکزی تأکید کرد: بیمارستان تاریخی ولیعصر و بیمارستان خمین در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و تخت‌های بیمارستانی نیز افزایش پیدا می‌کند که همین مسئله باعث رشد نیاز خونی و توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول