اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رشد 4.5 برابری مبادلات تجاری تهران-دوشنبه

«آسیا پلوس» روزنامه چاپ «دوشنبه» از رشد 4.5 برابری مبادلات تجاری بین تاجیکستان و ایران خبر داد.

رشد 4.5 برابری مبادلات تجاری تهران-دوشنبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، روزنامه تاجیکی «آسیا پلوس» در مطلبی نوشت: تجارت دوجانبه تاجیکستان و ایران که دارای پیوندهای زبانی، فرهنگی و دینی است، پس از 7 سال روند نزولی، برای دومین سال پیاپی رو به بهبود نهاده است.

بر اساس داده‌های آژانس آمار تاجیکستان، در سه ماهه اول سال جاری میلادی حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود 67 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 4.5 برابر بیشتر است.

واردات محصولات ایرانی به تاجیکستان و صادرات محصولات تاجیکی به جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های ژانویه – مارس سال جاری میلادی تقریبا مساوی بوده و به ترتیب 33.5 میلیون دلار و 33.4 میلیون دلار را تشکیل داده است.

روند بازسازی مبادلات تجاری تاجیکستان و ایران از سال گذشته آغاز شده و به بیش از 120 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 2020 میلادی 2.1 برابر بیشتر است.

به نوشته این روزنامه، پیش از این، طی 7 سال مبادله کالا بین تاجیکستان و ایران بیش از 5 برابر کاهش یافته و از 300 میلیون دلار در سال 2013 به 58 میلیون دلار در سال 2020 رسیده بود.

اگر حجم مبادلات تجاری بین تاجیکستان و ایران با همان سرعت سه ماهه اول رشد کند، دو کشور می‌توانند تا پایان سال جاری میلادی به رقم سال 2013 بازگردند.

کالاهای سنتی صادراتی تاجیکستان به ایران شامل الیاف پنبه، نخ پنبه، آلومینیوم و سیم آلومینیوم  بوده و ایران به تاجیکستان محصولات مختلف غذایی، ماشین آلات و تجهیزات و مصالح ساختمانی وارد می‌کند.

در اول مارس سال جاری میلادی مسئولان نهادهای انرژی دو کشور امکان عرضه فرآورده‌های نفتی ایران به تاجیکستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در دو ماه پیش، ضمن دیدار وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان با سفیر جمهوری اسلامی ایران در مورد استفاده از ظرفیت‌های بالقوه همکاری با هدف رساندن سطح مبادلات تجاری و اقتصادی متقابل به 500 میلیون دلار و تشکیل کارگروهی مشترک برای ایجاد مناطق آزاد تجاری در تاجیکستان توافق حاصل شد.

لازم به یادآوری است که «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور اسلامی ایران در اواسط ماه سپتامبر سال گذشته میلادی از «دوشنبه» بازدید و در دیدار با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان از اینکه نخسیتن سفر رسمی خارجی خویش را به کشور هم دین، هم فرهنگ و هم زبان انجام می‌دهد، ابراز خرسندی کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان با استقبال این اقدام همتای ایرانی خود، اظهار امیدواری کرد که این سفر موجب ایجاد فصل جدیدی در روابط دو کشور خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول