اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افتتاح ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان + تصاویر

ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان با حضور مقامات دو کشور، سفرا و دیپلمات های خارجی و مشارکت بیش از 80 شرکت‌ تولیدی جمهوری اسلامی ایران در محل مجتمع «کاخ باربد» شهر «دوشنبه» افتتاح شد.

افتتاح ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، طی مراسمی ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان با حضور مقامات دو کشور، سفرا و دیپلمات‌های خارجی و مشارکت بیش از 80 شرکت‌ تولیدی جمهوری اسلامی در محل مجتمع «کاخ باربد» شهر دوشنبه افتتاح شد.

«جمشید جمعه‎خان‎زاده» رئیس اتاق تجارت و صنایع تاجیکستان ضمن افتتاح این نمایشگاه، از حضور سفیر ایران و استاندار خراسان رضوی و همچنین مسئولین شرکت‌ها و فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی تشکر کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های طرف ایرانی به خصوص سفیر جمهوری اسلامی در تاجیکستان جهت فراهم کردن زمینه برگزاری این نمایشگاه، گفت: بدون شک این نمایشگاه به رشد و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور دوست و برادر کمک خواهد کرد. خوشبختانه حالا روابط میان تاجیکستان و ایران در همه زمینه‌ها رو به بهبودی است که از اراده مقامات عالی و به ویژه روسای جمهور دو کشور نشات گرفته است.

جمعه خان‎زاده با بیان اینکه هنوز از ظرفیت های موجود همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور استفاده مطلوب صورت نگرفته تصریح کرد: ما علاقه‌مندیم شرکت ها و فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از فرصت هایی که در زمینه های مختلف اقتصادی در تاجیکستان فراهم شده استفاده کنند. لازم می دانم ذکر این نکته را داشته باشم که صنعتی سازی اقتصاد یکی از اهداف استراتژیک تاجیکستان  است که برای همکاران خارجی فرصت‎ها و مزایای قابل توجهی جهت فعالیت در زمینه های مربوطه را در نظر گرفته است. امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه فرصت های خوبی برای تعاملات و همکاری های مشترک فراهم خواهد شد.

رئیس اتاق تجارت و صنایع تاجیکستان با اشاره به حضور نمایندگان وزارت‎خانه ها و سازمان های مربوطه دولتی و غیردولتی تاجیکستان و همچنین استان‎ها، نواحی و مناطق اقتصادی این کشور در این مراسم، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اقتصادی و صنعتی دستاوردهای زیادی دارد که بخشی از آن در چارچوب این نمایشگاه معرفی خواهد شد که امید است به تقویت ارتباطات و تعاملات اقتصادی و تجاری متقابل کمک کند.

جمعه‎خان‎زاده ابراز اطمینان کرد با برگزاری این نمایشگاه، توجه طرف ایرانی نسبت به گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با تاجیکستان افزایش خواهد یافت.

«محمدتقی صابری» سفیر ایران در تاجیکستان نیز ضمن سخنانی در این مراسم، برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در شهر «دوشنبه» را که اولین نمایشگاه جمهوری اسلامی بعد از شیوع بیماری کرونا است، بیانگر علاقه‌مندی شرکت های ایرانی جهت توسعه همکاری ها با تاجیکستان توصیف کرد.

وی گفت: نمایشگاه امروز با مشارکت بیش از 120 نفر از کارفرمایان و مدیران بیش از 80 شرکت بزرگ ایرانی برگزار می شود. جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بالای اقتصادی و تجاری در زمینه های تولید، تجاری و خدمات فنی و مهندسی برخوردار بوده و شرکت های ایرانی آماده همکاری و انتقال دانش و فن آوری جهت توسعه اقتصادی و صنعتی تاجیکستان هستند.

صابری حضور گسترده نمایندگان بخش خصوصی در این نمایشگاه و برگزاری نشست های مشترک تجاری در حاشیه آن را فرصتی مغتنم برای تقویت همکاری های بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی دو کشور دانست و تصریح کرد: بدون تردید دایر شدن این نمایشگاه نشان دهنده توجه ویژه ایران به تقویت روابط با تاجیکستان و در راستای اجرای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه روابط با همسایگان و کشورهای دوست منطقه است. بدون شک تقویت ارتباطات کشورهای منطقه در زمینه های مختلف و به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری، به کاهش چشمگیر هزینه مبادلات و تحکیم پیوندهای ملت های منطقه کمک خواهد کرد.

وی نخستین سفر رسمی خارجی رئیس جمهور اسلامی ایران که در شهریور ماه 1400 خورشیدی به تاجیکستان انجام شد، تاریخی عنوان کرد و اظهار داشت: در بیانیه مشترکی که ضمن این سفر از سوی روسای جمهور دو کشور دوست و برادر امضا شد، بر توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان در همه زمینه ها، به ویژه حوزه های اقتصادی، تجاری و بر افزایش مبادلات تجاری سالیانه تا سقف 500 میلیون یورو  تاکید شد.

سفیر ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی جهت توسعه روابط در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی با تاجیکستان ندارد.

«یعقوبعلی نطری» استاندار خراسان رضوی نیز که به منظور شرکت در مراسم افتتاح این نمایشگاه و انجام مذاکره با مقامات تاجیک در «دوشنبه» به سر می برد، گفت: آشنایی با توانمندی‌های اقتصادی و تجاری ایران از طریق این نمایشگاه فرصت های بیشتر و بهتری را برای همکاری بین دو کشور فراهم خواهد کرد.

وی با یادآوری ظرفیت های استان خراسان رضوی برای توسعه و گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی میان ایران و تاجیکستان تصریح کرد: ما آماده ایم امکانات و ظرفیت های موجود در استان را در اختیار تاجیکستان قرار دهیم تا روابط دو کشور دوست و برادر در ابعاد اقتصادی از استحکام لازم برخوردار شود.

در بخش پایانی مراسم افتتاح این نمایشگاه، گروه موسیقی سنتی «بیدل» از استان خراسان رضوی برنامه اجرا کردند که مورد استقبال گرم حضار قرار گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول