اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مطالبات مهم زیست محیطی اصفهانی‌ها از رئیس‌جمهور؛ از افزایش سهم گاز طبیعی تا حقابه تالاب گاوخونی

افزایش سهم گاز طبیعی استان متناسب با سهم فعالیت‌های صنعتی و تولیدی و اخذ مصوبه به منظور تامین حقابه‌ زیست محیطی تالاب گاوخونی از جمله مطالبات اصفهانی‌ها از دولت سیزدهم در سفر پیش روی رئیس جمهور به اصفهان است.

مطالبات مهم زیست محیطی اصفهانی‌ها از رئیس‌جمهور؛ از افزایش سهم گاز طبیعی تا حقابه تالاب گاوخونی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسائل زیست محیطی و مشکلات آن قصه پرتکرار این سال‌ها برای کلان‌شهرهای کشور است و اصفهان در این میان وضعیت وخیم‌تری نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

اصفهان، رتبه اول آلودگی هوا در بین هشت کلانشهر کشور

بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اصفهان در بین ۸ کلانشهر ایران شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

 

 

طبق آمار موجود در حال حاضر ۱۰ هزار واحد صنعتی، ۷۶ شهرک صنعتی، ۱۵ هزار واحد صنفی، ۷۰۰ معدن فعال و ۲ هزار واحد سنگبری و همچنین ۷۰ درصد تولید آهن و فولاد کشور، ۵۰ درصد تولید آجر کشور، رتبه دوم کشور در تولید فراورده‌های نفتی و تولید ۱۰ درصد برق کشور و ... در اصفهان است.

 

 

اگرچه بعدها در سال ۱۳۹۵ با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان، استقرار صنایع آلاینده در تمامی شهرک‌های صنعتی شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان ممنوع شد اما امروز با توسعه صنعت و مشکل تأمین انرژی، آلودگی صنایع چند برابر شده است.

مطالبات اصفهانی‌ها از دولت سیزدهم در سفر به اصفهان

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این خصوص اظهار داشت: در مهمترین موارد قابل طرح در سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به اصفهان در حوزه محیط زیست می‌توان به افزایش سهم گاز طبیعی استان متناسب با سهم فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در استان که نقش ملی و فراملی در تولید و اقتصاد کشور دارند، به منظور کاهش استفاده از سوخت‌های مایع اشاره داشت.

وی ادامه داد: از دیگر مطالبات، افزایش سهمیه استان در استفاده از نفت گاز یورو ۵ برای ناوگان حمل و نقل سنگین و همچنین واحدهای تولیدی به ویژه نیروگاه‌های حرارتی، از نوع گازی و سیکل ترکیبی است.

حشمتی با بیان اینکه تأمین و تعیین ردیف‌های اعتباری ویژه در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف جهت اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط با قانون هوای پاک از دیگر موارد قابل طرح در این سفر است، افزود: همچنین می‌توان ارتقای سطح وضعیت مالی و اعتباری اداره کل حفاظت محیط زیست استان به ویژه در بخش پایش و نظارت جهت انجام وظایف سازمانی در صنعتی‌ترین استان کشور را انتظار داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: از دیگر مطالباتی که می‌توان از این سفر داشت، اخذ مصوبه و دستورات لازم به منظور تامین حقابه‌های زیست محیطی تالاب گاوخونی متناسب با ذخایر سد در خارج از فصل کشاورزی و اولویت بخشی به احیاء و نجات آن است.

آلودگی شدید هوا در کنار خشکی زاینده‌رود، فرونشست، مشکلات کشاورزان، بیکاری گسترده و... باری بر دوش استان اصفهان که حل آن یک همت ملی می‌طلبد و قطعا از توان دولت انقلابی خارج نیست، در آستانه سفر رئیس جمهور به اصفهان امید است که توجه ویژه به این مشکل اصفهان در دستور کار و مصوبات قرار گیرد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول