اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اینجا نفس کشیدن سخت است/ آلودگی هوا، نفس نصف جهان را گرفت

این روزها افزایش چشمگیر آلودگی هوا در اصفهان نفس‌ها را به شماره انداخته و نگاه‌ها را متوجه نوع سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها کرده است و مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها از عوامل مهم در آلایندگی هوا است.

اینجا نفس کشیدن سخت است/ آلودگی هوا، نفس نصف جهان را گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها مازوت یا همان نفت کوره متهم اصلی آلودگی هوا است؛ سوختی که در اکثر کشورهای پیشرفته به عنوان سوختی مقرون به صرفه به حساب می‌آید، در ایران عامل آلودگی شناخته شده و هر روز برچسب جدید بر آن زده می‌شود، با توجه به اینکه در همه جای دنیا گاز وجود ندارد، بیشتر سوخت غالب نیروگاه‌ها زغال سنگ یا نفت کوره است؛ کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، روسیه، چین و هند که جزو کشورهای پیشرفته شناخته می‌شوند، در نیروگاه‌های خود از نفت کوره و زغال سنگ استفاده می‌کنند.

عدم نصب تجهیزات کنترل آلایندگی روی دودکش در نیروگاه‌های کشور

داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها می‌گوید: وقتی نیروگاه‌ها سیستم کنترلی داشته باشند، مازوت‌سوزی اشکالی ندارد؛ در تمام دنیا نیروگاه‌ها هم مازوت و هم گازوئیل پرگوگرد مصرف می‌کنند ولی تجهیزات کنترل آلایندگی روی دودکش آن‌ها نصب شده است و هوا آلوده نمی‌شود این در حالی‌ است که هیچ یک از نیروگاه‌های کشور این تجهیزات را ندارند.

وی ادامه داد: همه مازوت‌های در کشور پرگوگرد است، باید این مازوت‌ها را سولفورزدایی کنند که هزینه‌های آن بالا می‌رود و در تعرفه‌ها تأثیر می‌گذارد، راه دیگر این است که نیروگاه‌ها مازوت بسوزانند اما مانند تمام دنیا، سیستم‌های کنترلی نصب کنند، حتی زغال سنگ هم بسوزانند شما چیزی مشاهده نمی‌کنید به این دلیل که سیستم‌های کنترلی دارند و جلوی آلودگی را می‌گیرند.

روز گذشته بر اساس اعلام مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌های سگزی با شاخص ۱۱۰  کاوه با شاخص ۱۴۹ در وضعیت نارنجی و ایستگاه‌های میدان احمدآباد با شاخص ۱۵۹، استانداری ۱۶۳، باهنر ۱۶۴،  انقلاب ۱۵۶، پروین ۱۷۶، جی ۱۶۹، رهنان ۱۵۴، فیض ۱۵۲، فرشادی ۱۵۱ و میرزاطاهر با شاخص ۱۵۹ در وضعیت قرمز قرار دارند.

بر اساس این گزارش میانگین شاخص کیفیت هوا در شهر اصفهان ۱۵۶ بوده و بدین ترتیب اصفهان روز گذشته هوایی ناسالم برای عموم مردم را به همراه داشت و در این راستا رعایت تمام موارد بهداشتی و ایمنی برای سلامتی الزامی است؛ همچنین بر‌ اساس اعلام این مرکز، میانگین کیفی هوا در شهرستان‌های شاهین‌شهر ۸۲ و مبارکه ۷۴ به ثبت رسیده است.

واکاوی تلاش‌ها برای شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان

اما استفاده از سوخت مازوت در اصفهان از آنجا آغاز شد که یک ماه پیش علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آغاز تلاش‌های پشت پرده برای شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان خبر داد و گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی جلسات تلاش‌هایی در جریان است که متولیان امر را مجاب به شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان کنند.

وی افزود: برخی بر این باورند که استفاده از مازوت برای تولید برق در نیروگاه‌های بسیاری از کلان‌شهرهای دیگر کشور هم در حال انجام است، اما آن‌ها نمی‌دانند که اصفهان در روزهای اخیر، از نظر کیفیت هوا، آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور بود و کمترین میزان بارندگی در میان کلان‌شهرهای کشور هم در اصفهان اتفاق می‌افتد.

مصرف مازوت تا یک ماه ادامه دارد

اما مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری اصفهان که از سال ۱۳۹۳ با حکم قضایی پلمب شده بود، با وجود مخالفت‌های مسؤولان استان اصفهان، فک پلمب و آن‌طور که فرماندار شاهین‌شهر گفته است، از شنبه گذشته برای مدت یک ماه فعال شده است.

سیدمحمدرضا کاظمی‌طبا، فرماندار شاهین‌شهر در هفته گذشته اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی همه نیروگاه‌های کشور با توجه به شرایط جوی ملزم به استفاده از مازوت و قطع مصرف گاز شدند.

وی ادامه داد: مصرف مازوت در یک سوم ظرفیت نیروگاه شهید منتظری اصفهان به مدت یک ماه انجام می‌شود، حدود یک سوم نیروگاه شهید منتظری مازوت‌سوز شده است و باید توجه داشت که همه نیروگاه‌های کشور در مدار مازوت‌سوزی قرار گرفتند.

انتقاد رئیس شورای شهر به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه اصفهان

محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ۱۹ دی ماه در نطق پیش از دستور خود در بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از مصرف سوخت مازوت در اصفهان گفت: با وجود همه اعتراضات به صورت محدود مصرف سوخت مازوت در نیروگاه اصفهان به دستور برخی مقامات شروع شده است که ما همچنان به آن اعتراض داریم، گرچه اغلب سوخت نیروگاه اصفهان در حال حاضر گاز بوده و مازوت بخش کمی است.

وی افزود: به نظر ما این کار اشتباه است؛ اصفهان نباید با کلان‌شهرهای دیگر مقایسه شود، بلکه با توجه به وضعیت آلودگی اصفهان باید برایش تصمیم‌گیری شود، انتظار ما این است اقداماتی صورت نگیرد که شرایط را از این که هست بدتر کند.

 به دلیل وجود گوگرد ناشی از سوخت مازوت کودکان و مبتلایان به آسم تردد نکنند

هوای اصفهان در شرایط کنونی با مصرف مازوت در نیروگاه آلوده‌تر شده و یکی از مشخصات مازوت وجود درصد بالای گوگرد در آن است و آلاینده‌های مختلف و دی‌اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق، خطرات جدی برای سلامت شهروندان به دنبال دارد.

محمدمهدی امین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در خصوص خطرات آلودگی هوای اصفهان و بروز بیماری‌ها، گفت: هوای اصفهان در شرایط کنونی با مصرف مازوت در نیروگاه آلوده‌تر شده و یکی از مشخصات مازوت وجود درصد بالای گوگرد در آن است و آلاینده‌های مختلف و دی‌اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق خطرات جدی برای سلامتی شهروندان به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه افراد مسن، کودکان و افراد مبتلا به آسم در ابتلا به بیماری‌ها مستعدتر هستند، افزود: بیماری‌هایی که برای این نوع آلاینده‌ها وجود دارد باعث مرگ زودرس و ابتلا به بیماری‌های ریوی و افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود؛ همچنین آلودگی هوا افزایش ابتلا به آسم را در پی دارد و از دیگر عوارض هوای آلوده تغییر در عملکرد ریه، زایمان زودرس، مرگ زودرس نوزادان و افزایش ابتلا به دیابت است.

امین ادامه داد: در مورد توصیه بهداشتی مطابق معمول باید افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و آسم هستند از حضور در فضاهای باز و در شهر و هوای آلوده پرهیز کنند و در منزل بمانند، نوشیدن مایعات و آب و خوردن میوه و سبزیجات و مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم می‌تواند نقش بسیار مفیدی داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: استفاده از ماسک‌های نوع مرغوب N۹۵ نیز می‌تواند در شرایط آلودگی هوا بسیار کمک‌کننده باشد و از تشدید بیماری کووید -۱۹ در افراد مستعد جلوگیری کند، همچنین در شرایط آلودگی هوا بهتر است که کودکان و افراد مبتلا به آسم از حضور در شهر، ترافیک و هوای آلوده پرهیز کنند.

این مروت نبود که نفس مردم اصفهان به سختی بیفتد

در واکنش به شکستن پلمب مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری، عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «در جدال ما دوندگان حامی هوای سالم و حامیان مازوت برای تأمین برق کشور توسط نیروگاه‌های اصفهان، بالأخره پس از ماه‌ها مقاومت، فعلاً مدیران بر ما غلبه کردند.

به عشق مردم همچنان می‌دوم؛ اما سربسته بگویم آقای شمخانی این مروت نبود که نفس مردم عزیز اصفهان به سختی بیفتد.»

مقتدایی روز یکم بهمن ماه در نامه‌ای به حجت‌الاسلام و المسلمین شجاعی علی‌آبادی، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی ضمن درخواست توقف فوری مازوت‌سوزی در این نیروگاه، از طرز بازگشایی مشعل‌های مازوت‌سوز و نقض حکم قضائی شکایت کرد.

در متن این نامه آمده است: همان‌گونه که مستحضرید اصفهان در سال جاری صرفاً یک روز هوای پاک داشته است و به علت حجم بالای آلودگی هوا در این کلانشهر، همشهریان به بیماری‌های متعددی مبتلا شده‌اند که در بازدید اخیر اینجانب از بیمارستان‌ها، پزشکان مجدد بر تأثیر مستقیم آلودگی هوا و ایجاد بیماری تأکید کردند.

همچنین در این نامه مطرح شده است: پس از سال‌ها پلمب مشعل‌های مازوت‌سوزی اصفهان و مقاومت مسؤولان قضائی، مدیران و نمایندگان بر عدم استفاده از مازوت، توسط مسؤولان ذیربط اظهار شده است که متأسفانه اخیراً به دستور دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشعل‌های مازوت‌سوز اصفهان جهت تأمین برق کشور فک پلمب و فعال شدند؛ این در حالیست که مجدد با این اقدام خطرناک، اصفهان در معرض خطر جدی قرار گرفته و هر ثانیه شهروندان اصفهان را به بیماری و مرگ نزدیک‌تر می‌کند.

در ادامه این نامه آمده است: این چه منطقی است که برای تأمین برق در برخی مناطق کشور، آلودگی و بیماری بر سر مردم اصفهان ریخته شود و هیچ‌گونه توجهی به سلامتی آنان نشود؟

در پایان این نامه تأکید شده است: اینجانب ضمن درخواست مبنی بر توقف استفاده از مازوت در نیروگاه‌های اصفهان، شکایت خود را از طرز کار بازگشایی مشعل‌های مازوت‌سوز و نقض (شکستن) حکم قوه قضائیه اعلام می‌دارم و خواهشمندم با قید فوریت این شکایت در دستورکار کمیسیون قرار گیرد.

مازوت‌سوزی در اصفهان خارج از اختیارات محیط زیست بود

ایرج حشمتی، مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان گفت: علت آلایندگی در اصفهان بر اساس مطالعات آلایندگی ۳۷ درصد صنعت، ۳۳ درصد حمل و نقل و باز شدن مازوت در نیروگاه شهید منتظری است که ۳۰ درصد از ظرفیت تولید برق کشور بر روی مازوت انجام می‌شود که می‌تواند سهم صنعت را بالاتر ببرد.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های هواشناسی در جو بالا ناپایداری داریم و هنوز اثر خود را نشان نداده است، بنابراین با توجه به اینکه از سال ۹۳ در اصفهان مازوت نسوزانده‌ایم و بعد از ۷ سال مازوت باز شده، باید منتظر باشیم اگر پایداری هم در سطح بالا و پایین جو صورت بگیرد، آنگاه بتوانیم نظر دهیم که آلایندگی مازوت چقدر می‌تواند در آلودگی هوای اصفهان نقش داشته باشد.

حشمتی با اشاره به اقدامات محیط زیست در این زمینه بیان کرد: مازوت‌سوزی در اصفهان خارج از اختیارات محیط زیست بود، اما پایش و نظارت‌مان را بر روی نیروگاه مرتب انجام می دهیم و میزان مصرف تحت نظر محیط زیست است، تمهیدات لازم برای شرایط بحران در کارگروه شرایط اضطرار دیده شده است.

برای کاهش آلودگی هوا و سلامت مردم، نیازمند تصمیمات عاجل هستیم

به گزارش فارس، اصفهان از ابتدای امسال تاکنون تنها یک روز با هوای پاک داشته است، تشدید آلودگی هوا در ماه‌ها و روزهای اخیر بار دیگر انگشت اتهام را به سمت نیروگاه‌های برق برده است، با توجه به افزایش مصرف گاز خانگی از یک‌سو و نیاز نیروگاه‌ها به سوخت برای تداوم تولید برق باید به این نکته اشاره کرد که سوخت‌های فسیلی، همیشه سهم بیش از ۹۰ درصدی در صنعت برق‌ دارند؛ در حالی‌که ایران ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک را برای تولید برق در کشور دارد، همچنان سوخت‌های فسیلی به‌ عنوان منبع اصلی تولید برق در ایران استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد باید انگیزه‌ سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و توسعه استفاده از این انرژی‌ها در کشور به وجود آید.

باید برای مسأله مازوت فکری کرد، با اصلاح فرایند گوگردزدایی و کارهای دیگر باید کاری کرد که مازوت‌های سال‌های آینده دردسر را ایجاد نکند، برای کاهش آلودگی هوا که با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است، نیازمند تصمیمات عاجل هستیم، آلودگی هوا به شدت آسیب‌رسان است و مانند کرونا بر روی ریه‌های مردم تأثیر می‌گذارد. 

با توجه به بار جمعیتی اصفهان و آلاینده‌های تولید شده از مازوت که ترکیبات گوگرددار و نیتروژن‌دار هستند، لازم است مسؤولان فکری به حال استفاده از سوخت‌های پاک، نوسازی حمل و نقل عمومی و فراهم کردن امکان استفاده از خودروهای هیبریدی کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ح/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول