اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

کتیبه دروازه رباط قره بیل گرمه مرمت شد

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم گفت: کتیبه دروازه ورودی رباط قره بیل که در حین خاک‌برداری‌های مرمتی این بنا در اواخر دهه ۱۳۸۰ پیدا شده بود به‌تازگی مرمت شده و در حال آماده‌سازی برای نمایش است.

کتیبه دروازه رباط قره بیل گرمه مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی اکبر وحدتی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم اظهارکرد: کتیبه دروازه ورودی رباط قره بیل که در حین خاک‌برداری‌های مرمتی این بنا در اواخر دهه ۱۳۸۰ پیدا شده بود به‌تازگی مرمت شده و در حال آماده‌سازی برای نمایش است.

وی گفت: این کتیبه که در زمان ساخت بنای کاروان‌سرا در دوره تیموری بر سردر ورودی بنا نصب شده بود، بعد از متروک شدن کاروان‌سرا شکسته و ریزش کرده بود و در جای اصلی خود قرار نداشت.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم افزود: بخش‌هایی از این کتیبه که در لابه‌لای خاک‌های انباشتی دفن شده بود، حین خاک‌برداری‌های پیدا و به موزه بجنورد منتقل شده است.

وی ادامه داد: قطعات پیدا شده از این کتیبه فاخر شامل ۶ قطعه نسبتاً بزرگ و ۲ قطعه کوچک است که اغلب آنها به هم متصل و بخشی از کتیبه را تشکیل می‌دهند.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم افزود: این کتیبه از جنس سنگ خاکستری نسبتاً نرمی از نوع کُلریت است که در دوره‌های باستان به‌صورت گسترده برای ساخت انواع ظروف سنگی، کتیبه بناها، سنگ یادبود مزارها و مجسمه‌های سنگی مورداستفاده بوده است.

وحدتی ادامه داد: بخش‌های بازیافته از کتیبه در دالان ورودی کاروان‌سرا در ضلع غربی دروازه پیدا شده و مجموعاً حدود ۲ متر طول و ۵۰ سانتی‌متر عرض دارد. قطعات شکسته‌ی این کتیبه به‌تازگی توسط کارشناسان فنی در مجموعه مفخم مرمت شده است.

وی تصریح کرد: این کتیبه به خط ثلث جلی بر سنگ حک شده و در متن آن از بنای رباط با القاب «الرفیع، الوسیع» یاد شده است.

وحدتی عنوان کرد: در حاشیه بالای کتیبه، کلمه «الملک لله» به خط کوفی شجری نقر و پست سر هم تکرار شده است که ۲ نوار اسلیمی زیبا حاشیه‌های بالا و پایین کتیبه را محدود کرده است.

وی گفت: کتیبه رباط قره بیل در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به همراه ۵ اثر دیگر به‌عنوان آثار منقول تاریخی و هنری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و بعد از تکمیل عملیات مرمت و روز جهانی موزه در ۲۸ اردیبهشت‌ماه (مصادف با ۱۸ می) در مجموعه مفخم بجنورد به نمایش گذاشته خواهد شد.

گفتنی است بنای تاریخی رباط قره بیل در گرمه واقع شده و با قدمت تیموری_صفوی در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول