اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

راه نجات فلسطین وحدت واقعی امت اسلامی است

کارشناس سیاسی تاجیک گفت: تنها راه نجات و پیروزی فلسطین بر رژیم صهیونیستی وحدت و همبستگی واقعی امت اسلامی است.

راه نجات فلسطین وحدت واقعی امت اسلامی است

«طلبشاه سلام» کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، اهمیت روز جهانی قدس را راه نجات و پیروزی فلسطین بر رژیم صهیونیستی وحدت و همبستگی واقعی امت اسلامی دانست.

در این یادداشت آمده است: نظامیان رژیم صهیونیستی در 15 آوریل (2 اردیبهشت) در مسجد الاقصی بر نمازگزاران روزه دار یورش برده و تعدادی زیادی را زخمی و بازداشت کردند. بدون توجه به ماه مبارک رمضان، این رفتار غیرانسانی برای چند روز متوالی ادامه یافت که بار دیگر سیمای واقعی رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

البته اقدامات تروریستی این رژیم علیه فلسطینی‌های مظلوم برای بار اول نیست که صورت می‌گیرد. اما حمله‌های اخیر علیه نمازگزاران در مسجد الاقصی و ممانعت از انجام فرایض دینی آنها تنها علیه فلسطینی‌ها نبوده، بلکه نوعی پیام اهانت و بی‌احترامی نسبت به کل مسلمانان جهان است. طبیعی است که انجام چنین اقدامی در ماه مبارک رمضان اهداف خاصی را دنبال می‌کند. بنابراین واکنش‌ها در برابر این گونه توهین و بی‌احترامی باید کاملا جدی باشد و کشورهای مسلمان منافع مشترک امت را بر منافع خاص سیاسی و اقتصادی خود ترجیح دهند. 

مسئله فلسطین محدود به بحث اشغالگری رژیم صهیونیستی نبوده و از اواسط قرن گذشته تلاش‌های زیادی برای به اصطلاح «همزاد» جلوه دادن اسلام با تروریسم صورت گرفته است. در آن مرحله غرب قیام‌های مردمی علیه استکبار را با تروریسم ارتباط می‌داد و در پایان دهه 1970 اقدام به «پیوند» زدن تروریسم با اسلام کرد. این زمانی بود که افغانستان با استکبار کمونیستی دست و پنجه نرم می‌کرد.   

در این رابطه، حتی یک نظر اجمالی به تارخ پیدایش تروریسم نشان می‌دهد که هدف از آن ایجاد ترس و وحشت در برابر حق و حق طلبی است. برای نیل به این هدف از هیچ جنایتی دست بر نمی‌دارند که بیش از 7 دهه اشغالگری، قتل و کشتار متوالی مردم فلسطین بارزترین نمونه اقدامات تروریستی است. ولی چون وحدت و همبستگی واقعی کشورهای مسلمان وجود ندارد، غرب و رسانه‌های وابسته به آن بدون کوچکترین احساس عذاب وجدان مبارزه حق طلبانه فلسطینی‌ها در برابر رژیم اشغالگر را تروریسم معرفی می‌کنند.

مراکز اندیشه مرتبط با این موضوع که در اروپا قرار داشت، پس از جنگ جهانی دوم تنها مقر خود را تغییر و سلطه‌شان را بر خاورمیانه با شیوه‌های متفاوت ادامه دادند که مشارکت غرب با برخی از کشورهای منطقه یکی از این شیوه‌ها بود. در ادامه با دامن زدن به اختلاف میان کشورهای خاورمیانه، اقدام به ایجاد رژیم اشغالگر کردند تا از این طریق روی افتراق و پراکندگی ملت‌های مسلمان به صورت دائم تمرکز داشته باشند. متاسفانه عده‌ای از کشورهای اسلامی خود را در بستر منافع رژیم صهیونیستی و غرب قرار داده و به آسیاب منافع دشمنان اسلام آب می‌ریزند.

احتمال می‌رود کانون‌های حمایت از رژیم صهیونیستی در متن قضیه اوکراین با بحران مواجه خواهند شد، زیرا قدرت‌هایی مانند روسیه، چین و هند در صدد پیدا کردن راه حلی برای شکستن سلطه دلار برآمده‌اند که این اقدام در راستای شکل دهی جهان چندقطبی قابل بررسی است. بنابراین چنانچه کشورهای مسلمان نیز تهیه و تحقق یک استراتژی واحد برای خاتمه دادن به مظلومیت ملت فلسطین را در دستور کار قرار دهند، بدون تردید نتیجه خواهند گرفت.

با تاسف باید به این نکته اشاره کرد که حامیان رژیم صهیونیستی از اتحاد و همفکری برخوردار بوده و اقدامات خود را با استفاده از قدرت نرم و سخت دنبال می‌کنند. فرصت آن فرا رسیده تا کشورهای مسلمان نیز در جهت وحدت واقعی در قبال جنایات بی شمار رژیم صهیونیستی گام‌های عملی بردارند و اقدام به آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و رهایی ملت فلسطین از اسارت استکبار کنند.

در این راستا اختصاص یافتن جمعه آخر ماه شریف رمضان به «روز جهانی قدس» اقدامی شایسته است. به نظر می‌رسد باید کشورهای مهم جهان اسلام در این مرحله حساس تاریخی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و با کنار گذاشتن یا کاهش اختلافات میان خود، اقدام به برداشتن گام‌های عملی برای ایجاد اتحاد امت واحد کنند تا در مسئله فلسطین فرج واقعی حاصل شود. این امر نیازمند اراده، هزینه‌های مالی و نیروی خلاق ذهنی است که در کشورهای اسلامی وجود دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول