اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دادستان سابق قرقیزستان: رژیم صهیونیستی یک رژیم فاشیستی و آپارتاید است

دادستان سابق قرقیزستان گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم فاشیستی و آپارتاید است و حتی خود یهودیان نیز به اقدامات صهیونیست‌ها معترض هستند.

دادستان سابق قرقیزستان: رژیم صهیونیستی یک رژیم فاشیستی و آپارتاید است

«تورسونبای باقر اولو» نماینده پیشین پارلمان و دادستان سابق قرقیزستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک ضمن محکومیت تجاوز صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین و نوار غزه ابعاد این موضوع را شکافت.

فارس: فکر می‌کنید شرایط می‌تواند به جنگ بین مسلمانان و صهیونیست‌ها منجر شود؟

باقر اولو: صهیونیست‌ها با لابی در اروپا و ایالات متحده یا سیاستمداران مزدور صهیونیست خواهان جنگ هستند. طرفداران صهیونیسم اندک هستند، حتی خود یهودیان یا بهتر بگوییم یهودیان ارتدکس نیز مخالف صهیونیسم و ​​دولت اسرائیل هستند.

امروز آنها از آزادی فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند. پرچم فلسطین را برافراشته و از آنها دفاع می‌کنند.

فارس: قرقیزستان تنها کشور در آسیای مرکزی است که موضوع قدس را مطرح کرده است. با وجود این ، به نظر می‌رسد مردم قرقیزستان هنوز هم از قدس بی خبر هستند.

باقر اولو: بله ، متأسفانه، قرقیزستانی‌ها مطالب زیادی درباره قدس و فلسطین نمی‌دانند. به عنوان مثال ، من به یک حادثه اخیر اشاره کردم و چندین پست درباره آزادی فلسطین و ضد اسرائیل در فیس بوک ،کلاب هاوس، اینستاگرام و سایت‌های دیگر منتشر کردم. هنگامی که نظرات را می‌خواندم ، از من چند سوال شگفت آور پرسیدند. برای مثال، می‌پرسیدند که آیا دولت فلسطین نمی‌تواند در مقابل ارتش اسرائیل بایستد؟

من برای آنها توضیح دادم که فلسطین یک حکومت خودمختار است که با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1948 نقض شد و به جای دو کشور، فقط یک کشور تشکیل شد به نام «اسرائیل» و سپس صهیونیست‌ها سرزمین‌های فلسطین را اشغال کردند و «خودمختاری فلسطین» را اعلام کردند. به همین دلیل گفتم که تشکیلات ضعیف فلسطین هیچ ارتشی ندارد و فقط نیروی پلیس دارد.

یا اینطور می‌پرسند که قدس چیست؟ آیا جنگیدن با اسرائیل  لازم بود؟ به گفته آنها ، به نظر می‌رسد که دو کشور در فلسطین وجود دارد. اساساً آنها تاریخ قدس را نمی‌دانند. چرا مسلمانان جهان برای قدس می جنگند؟ پاسخ می‌دهم که قدس باید مکانی مقدس برای مسلمانان باشد و حتی پایتخت فلسطین باشد نه متعلق یهودیان.

یا طبق اظهارات اخیر رهبران جهان ، قدس قبلاً از مقام "مکان مقدس سه دین" برخوردار بود. با این حال ترامپ  رئیس جمهور پیشین آمریکا این ادعا را رد کرد و قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد. متاسفانه، در قرقیزستان از این ماجرا هم بی‌خبرند. اگر قرقیزستان به عنوان یک کشور پیشرفته از لحاظ آگاهی سیاسی باشد در حالی که چنین سیاست‌های خارجی را نمی‌داند ، پس دیگر کشورهای آسیای مرکزی را ذکر نخواهم کرد.

فارس: برخی از افراد می‌گویند که اگر در فلسطین جنگ باشد به حال ما چه تاثیری دارد؟ ما باید مشکلات داخلی خود را حل کنیم. ما نباید درباره این موضوع دخالت کنیم. اسرائیل حتما انتقام می‌گیرد. شما به آنها چه جوابی خواهید گفت؟

باقر اولو: بله ، چنین نظرات و حتی مصاحبه‌هایی وجود دارد. من فکر می‌کنم این هموطنان ما هستند که تنگ نظر هستند. اینها افرادی هستند که هیچ درکی از دین ندارند و نه سواد کافی. اگر آنها به این آیین اعتقاد داشتند، ترس از قیامت و چگونگی پاسخ به این سوالات را داشتند که "چگونه به برادران و خواهران مسلمان فلسطینی خود کمک کردید و چگونه به درخواست‌های آنها پاسخ دادید؟" حتما درباره آخرت خود می‌اندیشیدند.

آنها می گویند که بیایید مشکل خود را حل کنیم، چه کاری برای فلسطین می‌توانیم انجام دهیم؟ این بسیار جای تأسف دارد. البته این به دلیل جهل دینی و سیاسی است و مسلمانانی که به دین و آخرت خود فکر می‌کنند باید موضع خود را در برابر صهیونیست‌ها در حمایت از ملت فلسطین ابراز کنند.

فارس: حمایت و دفاع از قدس برای مسلمانان واجب است و انتظار میرود کسانی که از تاریخ و تعالیم اسلام آگاهی ندارند نسبت به مسئله قدس بی تفاوت باشند.

باقر اولو: برای اینکه از حق فلسطینیها دفاع کنید لازم نیست حتما مسلمان باشید. باید هر انسان موضع خود را در مورد قدس بیان کند و بگویید که "قدس پایتخت اسرائیل نیست ، بلکه توسط آمریکا به اسرائیل هدیه شده است". در اینجا حتی خود یهودیان نیز به اقدامات صهیونیستها معترض هستند.

اگر شخصی موقعیت مدنی شخصی داشته باشد ، اگر طرفدار آزادی داشته باشد و به حقوق و آزادی افراد دیگر احترام بگذارد، قطعاً در طرف فلسطین و قدس خواهد بود. بنابراین، ارتباط دادن آن فقط با مسلمانان بودن درست نیست. امروز مسیحیان ، بوداییان و حتی جمهوری چین که ابرقدرت قرن 21 جهان است از حق فلسطین دفاع  کرده است و گفتهاند که «مطالبات ملت فلسطین عادلانه است و ما از آنها حمایت میکنیم.» همچنین کشورهای دیگر دریافته‌اند که این فقط یک مسئله مرتبط با مسلمانان  نیست، بلکه یک مسئله جهانی است.

فارس: از چه طریق جامعه ما می تواند به مردم فلسطین کمک کند؟

باقر اولو: من از نماز عید فطر در مسجد تعجب کردم ، وقتی مردم بعد از نماز برای مسلمانان فلسطینی دعا می‌کردند. من این حالت را دوست داشتم. امام جماعت مسجد در حال دعا باشد و بگوید: «الهی مردم فلسطین پیروز شوند ، حقوق آنها احیا شود، برای خواهران و برادران ما به فلسطینی ها کمک کن.» همه ما از این دعا خشنود شدیم و دسته جمعی دعا کردیم. بنابراین ، اولین کمک ما به برادران فلسطینی دعاست و هر وقت در مسجد یا در خانه‌ نماز می‌خوانیم باید از خداوند درخواست کنیم تا به فلسطینی‌ها یاری کند.

 ثانیا ، هر ساله ما به تجاوزات صهیونیست‌ها از جمله کشتار غیرنظامیان، افراد مسن ، کودکان و زنان تجمعات اعتراض آمیز برپا می‌کنیم. متأسفانه تعداد کمی از مردم به آن متوسل می‌شوند. ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.

گرچه ما خیلی از فلسطین دور هستیم اما باید با مردم فلسطین همبستگی نشان دهیم و صهیونیست‌ها را نفرین کنیم. ما باید رهبر آنها نتانیاهو را لعنت کنیم. در غیر این صورت ، آنها به جنایات خود ادامه می‌دهند و می‌گویند: «مردم از ما می‌ترسند ، آنها به اندازه کافی قوی نیستند» زیرا رژیم صهیونیستی یک رژیم فاشیستی و آپارتاید است.

در اینجا ما هستیم  و علمایی مثل قادر ملک اف و دیگران دارای اطلاعات زیادی در مورد قدس هستند که برای افزایش سواد هموطنان نیاز به پخش و توزیع ، بحث و گفت و گو و پشتیبانی آنها  داریم. در این صورت شاید مردم آسیای مرکزی ما را ببینند و از ما حمایت کنند و تبعیت کنند و در آینده همه مردم آسیای مرکزی دسته جمعی با جنایات اسرائیل مخالفت کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول