اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جایگاه ویژه خزر در انتقال انرژی؛ مسیرهای جدید در دستور کار اروپا

دریای خزر نقش مهمی در انتقال انرژی به کشورهای مختلف جهان دارد؛ با توجه به افزایش تقاضای انرژی در اروپا و افزایش قیمت سوخت، اتحادیه اروپا فرآیند تنوع بخشیدن به منابع انرژی را آغاز کرده است.

جایگاه ویژه خزر در انتقال انرژی؛ مسیرهای جدید در دستور کار اروپا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «نورمیرات مامایف» کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه مرمره استانبول ترکیه اهمیت روزافزون دریای خزر و نقش این دریا را در انتقال انرژی تشریح کرد.

در این تحلیل آمده است: در سال‌های اخیر اهمیت دریای خزر برای کشورهای حاشیه خزر و دیگر کشورهای منطقه افزایش یافته است.

12 آگوست 2018، در شهر آکتائو قزاقستان، در جریان پنجمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به امضا رسید. پس از حل مسئله وضعیت حقوقی دریای خزر، همکاری بین کشورهای ساحلی به تدریج گسترش یافت. مسیرهای حمل و نقل در سراسر دریا و همچنین مسیرهای خط لوله در جهات مهم گنجانده شد.

بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل جهان در دانمارک و فرانسه و سوئیس هستند که به دنبال مسیرهای جدیدی به عنوان مسیر جایگزین کریدور روسیه هستند.

مسیر از طریق دریای خزر سودآورترین جایگزین محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان فرض کرد که در آینده حجم حمل و نقل بار در منطقه افزایش خواهد یافت.

با آغاز حمل و نقل بار به اروپا از طریق قزاقستان و آذربایجان و همچنین در نتیجه توسعه همکاری‌های تجاری روسیه و آذربایجان با ترکمنستان، حجم حمل و نقل جاده‌ای بار از طریق دریای خزر افزایش یافته است.

موقعیت استراتژیک ژئوپلتیک ترکمنستان در غرب - شرق دریا و راه اندازی سیستم حمل و نقل جدید در نتیجه سرمایه گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل در چند سال گذشته، نقش این کشور را در خزر تقویت کرده است.

دریای خزر نیز نقش مهمی در انتقال انرژی دارد. با توجه به افزایش تقاضای انرژی در اروپا و افزایش قیمت سوخت، اتحادیه اروپا فرآیند تنوع بخشیدن به منابع انرژی را آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به بازار واحد انرژی است و در حال بررسی مسیرهای واردات جدید است.

علاوه بر این «ویکتوریا نولند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به قبرس در 7 آوریل سال جاری اظهار کرد: مصلحت است کشورهای اتحادیه اروپا مسیرهای جدیدی برای واردات گاز طبیعی ایجاد کنند.

پروژه واردات گاز ترکمنستان به اروپا برای کشورهای اتحادیه اروپا سودمند است. در این راستا، پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای اجرا در خزر به افزایش بیشتر اهمیت آن در مدت زمان کوتاه کمک می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول