اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

۷۵میلیارد ریال برای مبارزه با آفات در مزارع خراسان شمالی نیاز است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۵ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات سن گندم، ملخ و جوندگان در سطح مراتع و مزارع این استان نیاز است.

۷۵میلیارد ریال برای مبارزه با آفات در مزارع خراسان شمالی نیاز است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در اظهارکرد: ۷۵ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات سن گندم، ملخ و جوندگان در سطح مراتع و مزارع این استان نیاز است.

وی گفت: تعداد آفات و بیماری های گیاهی در سطح مزارع بیش از ۲۰۰ مورد است اما مبارزه با برخی از آفات جنبه حاکمیتی دارد که برای این امر نیز به اعتبار برای خرید سم، سمپاش و نیروی کار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: از مجموع اعتبار مورد نیاز ۳۲ میلیارد ریال مصوب شده است که تاکنون ۱۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

رضایی با بیان اینکه امسال تنها با هفت میلیارد ریال اعتباربرای مبارزه با آفات اختصاص یافته، ادامه داد: از مسئولان مربوط می خواهیم که برای این مهم اعتبار مورد نیاز را تخصیص دهند زیرا هر نوع آفتی در زمان مشخصی نیاز به مبارزه دارد در غیر اینصورت با افزایش جمعیت و مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اگر در اراضی که به آفات آلوده شده اند به موقع مبارزه نکنیم سطح خسارت افزایش می یابد و همچنین برای سال های آینده نیز سطح کانون ها بیشتر خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر مبارزه با سن غلات در سطح اراضی دیم استان تاکید کرد و گفت: بعضا برخی از کشاورزان دیم کار به دلیل کاهش سطح سبز گندم از مبارزه با آفات دست کشیده اند و به نوعی مزارع را رها خواهند کرد که مبارزه با آفات در این شرایط بر عهده دولت خواهد بود.

وی افزود: در خراسان شمالی مبارزه با آفت سن در مزارع غلات از اولویت‌های کاری این مدیریت است که توجه به این مهم، موجب ارتقای کیفیت و کمیت محصول گندم و جو تولیدی استان می‌شود.

رضایی گفت: موجودی سم را نیز نمی توانیم کامل مصرف کنیم چرا که احتمال شیوع بحران را نیز می دهیم که باید ذخیره سم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه زمان مبارزه با سن گندم هم اینک فرا رسیده است ادامه داد: ۳۰ هزار هکتار از کشتزارهای غلات استان در معرض تهدید سن گندم است که کشاورزان باید مبارزه شیمیایی با این آفت را جدی بگیرند.

رضایی افزود: با توجه به گرم شدن هوا سن غلات از اماکن زمستان گذران، ارتفاعات و کوه ها به سمت مزارع رزیش کرده اند که با توجه به اینکه به نرم مبارزه رسیده است کشاورزان باید برای مبارزه اقدام کنند.

وی گفت: هم اینک کشتزارهای گندم و جو در بخش هایی از اسفراین، مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج، سنخواست و خراشا در جاجرم به سن غلات آلوده شده اند، کشاورزان در این مرحله که رشد گندم و جو کمتر است راحت تر می توانند سمپاشی کنند.

رضایی با بیان اینکه سن زدگی در اراضی آبی نیز خسارت وارد می کند تصریح کرد: کشاورزان باید مبارزه با سن مادری را جدی بگیرند چرا که در مرحله پوره سن متحمل خسارت های بیشتری خواهند شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سن گندم مهم ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می رود که فعالیت این آفت گسترده ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: مبارزه با جوندگان نیز در ۲ مرحله از سال در اسفند و فروردین انجام می شود که با توجه به جمعیت زیاد آفت در این زمان از کشاورزان می خواهیم که به موقع مبارزه را آغاز کنند.

رضایی عنوان کرد: سم در اختیار کشاورزان قرار می دهیم که آنان نیز با گذاشتن طعمه و تکرار آن با انواع جوندگان مبارزه خواهند کرد.

وی بر مبارزه با ملخ نیز تاکید کرد و گفت: باید بعد از شناسایی کانون های ملخ مبارزه را به موقع انجام دهیم چرا که اگر به مرحله پرواز برسد مبارزه سخت تر خواهد شد.

رضایی ادامه داد: بعد از شناسایی کانون های ملخ در عرصه‌های منابع طبیعی مبارزه انجام شود تا به مزارع ورود پیدا نکنند چراکه خسارت زیادی وارد خواهند کرد.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول