اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

انتفاضه مسلحانه فلسطین پشتوانه منطقه‌ای دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اقدام مسلحانه اخیر مقاومت فلسطین به سرعت و بدون تردید از سوی جبهه مقاومت اعم از ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان مورد حمایت قرار گرفت و پشتوانه منطقه ای پیدا کرد.

انتفاضه مسلحانه فلسطین پشتوانه منطقه‌ای دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای «افق تحولات جاری فلسطین و تاثیرات امنیتی آن برای ایران» ظهر امروز (سه‌شنبه ۳۰ فروردین) در موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور برگزار شد.

در این نشست، سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تحولات جاری سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: تحرکات اخیر فلسطینی‌ها در حدود ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و به عنوان یک رخداد مهم محسوب می‌شود.

وی افزود: تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف مسجد الاقصی (قدس شرقی) و دستگیری‌های گسترده‌ای که انجام شده و همچنین درگیری‌های هر شب پلیس رژیم صهیونیستی نشان دهنده حساسیت شرایط برای رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: دهه رمضان برای رژیم صهیونیستی حساس است، زیرا آن‌ها شاهد رخداد‌های مهمی علیه خودشان هستند. مسلمانان در ماه مبارک رمضان با آمادگی معنوی و روحی جهاد می‌کنند، جهادی که در‌ ماه رمضان شکل بگیرد ارزش بیشتری دارد.

وی یادآور شد: جنگ بدر هم در ماه رمضان صورت گرفت و در این جنگ به مسلمانان وعده پیروزی داده شد و پیروزی قاطع نصیب مسلمانان شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی خاطره وحشتناکی از جنگ ۱۹۷۱ داشته است، گفت: از جنگ ۱۹۷۱ جنگ رمضان یا جنگ اکتبر یاد شده است که در این جنگ اسراییل ضربه سختی متحمل شد و به اذعان خودشان ۲۸۰۰ نفر در این جنگ کشته و ۹ هزار نفر زخمی شدند.

زارعی در تشریح این موضوع که فتوحات بزرگ در ماه رمضان برای فلسطینی ها روحیه بخش است، گفت: اولین اقدامی که در جهان عرب اتفاق افتاد و ثابت کرد اسراییل شکست پذیر است، همین جنگ رمضان است که بعد از این جنگ  اسراییلی ها روند صلح را گسترش دادند.

وی افزود: از این پس رژیم غاصب اسراییل همواره در ماه رمضان دچار بحران روحی روانی خواهد بود و همواره در انتظار رخدادهای غیرمترقبه است.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه مسجدالاقصی قلب فلسطین است، بیان داشت: یهودی‌ها هیچ گاه قبله‌شان بیت المقدس یا به قول خودشان اورشلیم نبوده است؛ اصلا یهودی‌ها قبله ای نداشتند و ندارند، بر همین اساس مسجدالاقصی قبله مسلمانان است.

زارعی با بیان اینکه مسلمانان حساسیت زیادی روی قبله شان دارند، اظهار داشت: یک‌ اتفاق مهم برای مسجدالاقصی افتاده و آن بحث معراج پیامبر(ص)است؛ حضرت رسول(ص) چنین روزی یعنی ۱۷ رمضان از مسجدالحرام به مسجدالاقصی سفر و از آنجا به معراج رفتند.

وی تصریح کرد: اسراییلی ها همیشه در حد فاصل ۱۷ تا ۲۷ رمضان در انتظار رخدادهای بزرگی هستند و الان شاهد صف آرایی آنها برای مواجه با این رخداد هستیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا جنگ رمضان سال گذشته را یک جنگ خاص دانست و افزود: پیش از این جنگ (به غیر از جنگ رمضان ۱۹۷۳) همه جنگ هارا اسراییلی ها آغاز کردند؛ فلسطینی‌ها برای اولین بار سال گذشته در دفاع از قدس، جنگ را آغاز و مدیریت کردند.

زارعی ادامه داد: جنگ 12 روزه سال گذشته تحت عنوان سیف القدس هم در ماه رمضان و هم در دفاع از قدس صورت گرفت که خود این یک رمز است، یعنی بحث تقدس و تلاش برای حفظ بیت المقدس یک مسئله فقط تاریخی نیست که بگوییم معراج پیامبر در آن رقم خورده است.

وی با تاکید بر اینکه تحرکات اخیر نشان می دهد فلسطین همچنان زنده است گفت: مسجدالاقصی کماکان محور تحرک و تجمیع قوای فلسطینی هاست و برای مسلمانان قابل گذشت نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: درگیری های اخیر فلسطینی ها با اسرائیلی ها یک مختصات جدیدی داشت؛ اولین نکته این درگیری ها این بود که در سرزمین های 1948 که حدود 78 درصد سرزمین فلسطین است، رخ داد.

زارعی افزود: سرزمین های 1948 در طول 40 50 سال گذشتهمنطقه امن اسرائیلی ها بود، بعدها هم قطعنامه های سازمان ملل این مسئله را تثبیت کردند؛ بعدها هم طرح های عربی همیشه مبتنی بر قبول سرزمین های 48 به عنوان سرزمین های رژیم اشغالگر بود.

وی خاطر نشان کرد: در سرزمین های 48 جمعیت عظیمی از شهروندان فلسطینی ساکن هستند و امروز جمعیت آن ها به 2 میلیون نفر می رسد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: این 2 میلیون عرب مسلمان فلسطینی هستند، این عرب های مسلمان فلسطینی طی 40، 50 سال گذشته سکوت می کردند اما امروز این ها تحرکات نه فقط سیاسی بلکه تحرکات امنیتی نظامی پیدا کردند.

زارعی با اشاره به تحرکات عرب های مسلمان فلسطینی گفت: 4 عملیات مسلحانه طی 2 هفته در سرزمین های 1948 اتفاق بسیار وحشتاکی برای رژیم صهیونیستی بود؛ سوال اسرائیلی ها این است که این ها این اسلحه ها را از کجا آورده اند؟ چگونه سرویس امینیتی اسرائیل نتوانسته است این عملیات ها را خنثی کند.

وی افزود: عملیات عرب های مسلمان فلسطینی در نقاط متفاوت صورت گرفته است؛ حال سوال این است که چه تعداد اسلحه در دست فلسطینی هایی است که مترصد فرصت برای حمله به اجتماعات اسرائیلی ها هستند، وجود دارد؟

زارعی خاطر نشان کرد: تحرک 1948 به معنای این است که اسرائیل درگیر جبهه داخلی است، تا الان اسرائیل درگیر جبهه خارجی بود؛ اما این بار جنگ داخلی شده است که مشکل امنیتی اسرائیل را به شدت افزایش داده است.

وی اظهار داشت: در گذشته  جنگ های اسرائیل با سازمان های شناخته شده فلسطینی ارتباط داشت؛ اما صحنه فعلی صحنه جنگ های واسته پذیر نیست و اسرائیل با کسی نمی تواند وارد گفتگو شود برای متوقف کردن این درگیری ها.

زارعی تاکید کرد: این درگیری ها مستقیما درگیری های متن ملت فلسطین با اسرائیل است آن هم به شکلی که سابقه نداشته است؛ این اقدام مسلحانه فلسطینی های 1948 به سرعت و بدون تردید از سوی جبهه مقاومت اعم از ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان مورد حمایت قرار گرفت و پشتوانه منطقه ای پیدا کرد.

انتهای پیام/

ادامه دارد . . .

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول