اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

تولید دستگاه آسیاب صنعتی در اردبیل/ جوانی که از تحریم‌ها پلی برای موفقیت ساخت

داود کافی، کارآفرین ۳۳ ساله اردبیلی است که در زمینه تولید ماشین‌آلات آسیاب فعالیت می‌کند. وی دستگاه‌های آسیاب صنعتی را بومی‌سازی کرده و در کارگاه کوچک خود، زمینه اشتغال چندین نفر را فراهم نموده است.

تولید دستگاه آسیاب صنعتی در اردبیل/ جوانی که از تحریم‌ها پلی برای موفقیت ساخت

خبرگزاری فارس- اردبیل|علی لطفی: علم و صنعت همواره دو عنصر اساسی و دو محرک اصلی برای پیشرفت یک کشور محسوب می‌شوند. علم از آن جهت مهم است که موجب افزایش آگاهی می‌شود و وجود صنعت نیز، خودکفایی و نوآوری به بار می‌آورد، پس علم و صنعت دو عنصر جدایی‌ناپذیر هستند.

 در طول سال‌های اخیر، جوان‌های خلاق و خوش‌فکر زیادی پای کار آمدند، این جوانان همان‌هایی هستند که با اتکا بر قدرت دانش‌بنیان و اراده‌ خود تنها دغدغه‌شان، پیشرفت و آبادانی کشورشان است.

این جوانان وطن‌دوست، در این راه تنها به فکر مادیات و منافع شخصی نیستند، بلکه هدف بلندی در سر دارند و آن هدف پیشرفت عمومی کشور و اشتغال‌آفرینی است. امیدها و آینده‌سازان ایران نه تنها از مشکلات هراسی ندارند بلکه از سختی‌ها به عنوان پلی برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند.

در روزهای تحریم که کشورمان بیش از هر زمان دیگری به ابتکار و قدرت جوانان، ذهن پویا و نیروی کار نیاز دارد، جوانان بی‌شماری که عاشق وطن خود هستند سرسختانه در برابر مشکلات استقامت به خرج می‌دهند و منافع ملی را بر خوشی‌های شخصی مقدم می‌شمارند.‌

دانشجویان، نخبگان و مخترعین جوانی که علی‌رغم سختی‌ها پای ایران مانده‌اند، هدف والایی دارند که نتیجه آن عزت و سرافرازی ایران اسلامی است.

داود کافی یکی از همین افراد است، جوان ۳۳ ساله‌ای که در هفت سال گذشته، بدون توجه به مشکلات اقتصادی یا ترس از ورشکستگی، اقدام به تاسیس کارگاه تولید ماشین‌آلات کرده و با ۳ نفر دیگر مشغول به‌کار است. این تولیدکننده جوان، با پشتکار و اراده خود با بهره‌گیری از کمک‌های مادی و معنوی بسیج سازندگی، توانسته گام بزرگی در جهت پیشرفت سازه‌های ماشینی بردارد. وی در حال حاضر یکی از صادرکنندگان دستگاه آسیاب در ایران به شمار می‌رود.

دستگاه آسیاب با توجه به سبک زندگی و فرهنگ مردم ایران، نقش مهمی در تولیدات غذا و داروهای مصرفی دارد. در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا و روی آوردن مردم به داروهای سنتی، ابتکار و ذهن پویای این جوان سبب شد تا علاوه بر درآمدزایی از فروش دستگاه‌های آسیاب به عطاری‌ها، نقش مهمی در تولیدات محصولات عطاری نیز داشته باشد.

تبدیلِ تهدیدِ کرونا به یک فرصت برای پیشرفت و دیده شدنِ محصولات تولیدی سبب شد تا گفت‌وگویی با این جوان که کارش را از پارکینگ منزل آغاز کرده، داشته باشم.

تولید دستگاه‌های سرند برقی برای اولین بار در کشور

فارس: در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و فعالیت خود را از چه تاریخی شروع کرده‌اید؟

کافی: هفت سال است که در زمینه تولید ماشین‌های آسیاب ادویه‌جات فعالیت می‌کنم. در سال‌های گذشته انواع ماشین‌های آسیاب ادویه،غلات و آسیاب دامداری را تولید کردم، همچنین دستگاه میکسر استیل برای استفاده در مرغداری و دستگاه میوه خشک‌کن در همین کارگاه کوچک به تولید رسیده است.

ما با اتکا به توان خود و برای اولین بار در ایران از روی نسخه‌های خارجی موفق به تولید دستگاه‌های سرند برقی شدیم، در حال حاضر این دستگاه در بازار به فروش می‌رسد. علاوه بر آن‌ها، توانایی تولید انواع دستگاه‌های مورد نیاز برای صنایع نیز در ظرفیت‌های تولیدی ما قرار دارد.

دستگاه‌ آسیاب ادویه‌جات تولید و به عطاری‌ها تحویل داده می‌شود

فارس: چه شد که اقدام به تولید دستگاه آسیاب کردید؟

کافی: قبل از این‌کار، در زمینه تجارت ادویه فعالیت می‌کردم و یکی از همین دستگاه‌های آسیاب را داشتم که ادویه‌جات را به کمک آن آسیاب می‌کردم. با گسترش تقاضای مصرفی برای ادویه‌جات به این فکر افتادم که به طور مستقل دستگاه ادویه تولید کنم، چرا که در این صورت هم می‌توانستم از لحاظ درآمدی شرایط بهتری داشته باشم و هم زمینه اشتغال  را برای تعدادی از افراد فراهم کنم.

 از آن‌جایی که علم آموخته‌ی رشته صنایع‌غذایی بودم و از لحاظ علمی با صنعت و راهکارهای تولید بیگانه نبودم، تصمیم گرفتم تا با گره‌زدن علم آکادمیک و حرفه درآمدزایی خود، تغییری در مسیر زندگی و شغل آینده خود دهم.

همین آشنایی با روند تولید ادویه‌جات و از طرفی تحصیل در رشته مربوط به صنایع‌غذایی باعث شد تا از خرید و فروش و تولید ادویه، به طور مستقل به سمت صنعت تولید دستگاه ادویه، روی بیاورم.

بیش از ۷۰ درصد شغل ما مربوط به تولید دستگاه ادویه است. دستگاه‌ها در سایزهای مختلف تولید و به عطاری‌ها عرضه می‌شوند. این دستگاه‌ها با موتور ۳ اسب بخار قدرت آسیاب ۳۰ کیلوگرم ادویه در ساعت را دارد که در ظرفیت‌های گوناگون به تولید می‌رسند. ادویه‌جات مختلف مانند زردچوبه، دارچین، زنجبیل و.. به راحتی با قرار گرفتن در درون دستگاه‌، آسیاب شده و در لحظه‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

دستگاه‌های آسیاب مختلفی را با تغییرات بسیاری نسبت به مدل‌های خارجی اختراع کرده‌ایم که کارایی بهتر و کیفیت بیشتری نسبت به آن‌ها دارند.

منتظر پشت میزنشینی نباشیم

فارس: چه شد که تصمیم به تاسیس کارگاه گرفتید؟ آیا در شرایط اقتصادی فعلی و تحریم‌ها، ریسک ورشکستگی شما را نترساند؟

کافی: وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید، نباید تمامی فکر و ذکر شما معطوف به مادیات و پول درآوردن باشد. شما باید سعی کنید با ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای ۱۰ نفر، پنج‌نفر یا حتی یک‌نفر، مسیر همواری را هم برای خود و هم برای دیگران ایجاد کنید

این‌کار نه‌تنها از ارزش معنوی و اجرالهی برخوردار است بلکه می‌تواند خانواده‌ای را شاد و افرادی را شاغل کند. در کشورهای پیشرفته، افراد منتظر نمی‌مانند تا ارگان یا اداره‌ای به آنها پیشنهاد استخدامی دهد، بلکه خودشان کسب و کاری را آغاز می‌کنند و در ادامه تلاش و پشت‌کار ضمن کارآفرینی، به موفقیت‌های بزرگ می‌رسند.

 برخی کشورهای پرجمعیت را مثال بزنیم که از هر ۱۰ نفر، یک نفر ممکن است کارآفرین باشد و برای ۹ نفر دیگر ایجاد اشتغال کند. در این صورت ببینید تا چه حد در وضعیت تولید و اشتغال کشور فرق ایجاد می‌کند! ذهنیتی که درباره کار و استخدام شدن در ما وجود دارد، ذهنیتی اشتباه است که باید تغییر کند.

در سال‌های اخیر و با کاهش واردات، این موقعیت برای تولیدکنندگان به وجود آمده تا با اقدامات خود فرصتی برای دیده شدن پیدا کنند و در برابر تولیدات خارجی قد علم کنند. همین طرز فکر ما را مجاب کرد تا بدون هیچ هراسی دست به تولید بزنیم.

فارس: کدام نهادها حامی شما در طی سال‌های اخیر بوده‌اند؟

کافی: بسیج سازندگی به عنوان یک مشوق قوی در طی سال‌های اخیر، یاری‌گر کارگاه نوپای ما بود. به‌واسطه بسیج سازندگی اردبیل، کسب و کار ما در جامعه معرفی و شناخته‌تر شد. بعدها توانستیم طی اقداماتی و با گذراندن مراحل پیش نیاز، تسهیلاتی برای ارتقا و گسترش کسب و کارمان فراهم آوریم. این ودیعه نه تنها ارزش مادی، بلکه به‌عنوان یک هدیه معنوی باعث شد تا دستگاه‌های جدیدی تهیه و ظرفیت تولیدی را تا حد بسیاری افزایش دهیم.

حمایت سازمان بسیج سازندگی از مخترعین و کارآفرینان نوپا طی سال‌های اخیر، باعث شد تا جوانان بسیاری وارد بازار کار و تولید در زمینه‌های مختلف شوند. این جوانان علاوه بر دست یافتن به موفقیت‌های شخصی، از لحاظ ملی نیز برای جامعه سودمند هستند.

سازمان فنی و حرفه‌ای مسیر زندگی من را تغییر داد

فارس: آیا تجربه کارهای صنعتی را داشتید؟ اولین جرقه تولید دستگاه چگونه شکل گرفت؟

کافی: من از دوران کودکی به کارهای فنی علاقه داشتم، از همان دوران به ساخت و ساز وسایل و تعمیر اسباب خانه، مثل رادیو و تلویزیون علاقه‌مند بودم. بعدها با توجه به علاقه‌ام، در کلاس‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کردم و دوره‌های متعددی را آموختم. حضور در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای باعث شد تا علاوه بر دانش آکادمیک، از لحاظ عملی نیز به سطح مطلوبی برسم و در کارهایی مثل برش‌زنی، جوشکاری یا تراش‌کاری صاحب مهارت شوم.

کلاس‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای از آن جهت که رایگان هستند، این امکان را برای  هنرجویان فراهم می‌کند تا علاوه بر کارهای عملی، از لحاظ فیزیکی به صورت تئوری نیز نسبت به انجام یک حرفه آگاهی داشته باشند.

از دیگر مزیت‌های کلاس‌های ‌آ‌موزشی فنی و حرفه‌ای این است، شما هر زمان که نیاز به کمک یا راهنمایی داشته باشید، اساتید شما را یاری می‌کنند و کمک حال شما در رفع مشکلات فنی هستند.

 از جهت دیگر نیز، با تلفیق آموزش تئوری و عملی، یک هنرجو می‌تواند با افزایش سطح مطالعه، ذهنی خلاق و پویا در انجام امور فنی مورد علاقه خود داشته باشد. در کل می‌توان گفت آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برای آنان که می‌خواهند وارد بازار کار شوند بسیار مفید و سودمند است.

فارس: به نظر شما چه اقداماتی لازم است تا افراد بیشتر جذب کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شوند؟ چرا بسیاری از جوانان به حضور در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای  راغب نیستند؟

کافی: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که حضور در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای نیازمند پرداخت هزینه‌های گزاف و سرسام‌آور است، به غیر از هزینه ثبت‌نام که مبلغ بسیار ناچیزی است، مبلغ دیگری از هنرجو گرفته نمی‌شود.

شاید دلیل اصلی رکود ماندن کلاس‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به رشته‌های نظری، نبود تصویری روشن از وضعیت کلاس‌ها و نبود تبلیغات مناسب است. از طرفی شاید اگر افرادی که مانند من به واسطه حضور در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای به موفقیت شغلی دست یافته‌اند، به اهمیت این کلاس‌ها اشاره کنند، جوان‌های بسیاری با دنبال کردن الگویی مناسب، مسیر زندگی خود را در این کلاس‌ها پیدا می‌کنند.

افراد می‌توانند با حضور در رشته‌های مورد علاقه خود و صرف وقت، انرژی و پشتکار مناسب پس از مدتی به یک استاد تمام عیار در زمینه فعالیتی خود تبدیل شوند. دوستانی که این‌جا در جمع ما فعالیت می‌کنند نیز از کلاس‌های سازمان فنی و حرفه‌ای جذب شده‌اند و سال‌هاست که باهم فعالیت می‌کنیم.

در ادامه جهت آشنایی با پرسنل مجموعه پای صحبت‌های پرویز مهرنژاد نشستم، وی بازنشسته کارخانه آرتاویل تایر اردبیل است که مدت‌هاست با داود کافی فعالیت دارد و از کلاس‌های فنی و حرفه‌ای جذب کارگاه شده است.

فارس: از چه زمانی با آقای کافی آشنا شدید و چه شد که تصمیم گرفتید در کارگاه تولید دستگاه آسیاب فعالیت کنید؟

مهرنژاد: سه سال سابقه همکاری با آقای کافی را دارم. پنج سال قبل از زمان حضور در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای با آقای کافی آشنا شدم و توفیق این را یافتم که پس از چند سال، همکاری خوبی در کارگاه داشته باشیم.

 کلاس‌های فنی و حرفه‌ای امتیاز خوبی برای کسانی است که می‌خواهند علمی بیاموزند و وارد بازار کار شوند. حضور در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای برای من به عنوان یک فرد بازنشسته، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، امتیاز خوبی بود. بدون توجه به شرایط سنی و سایر مسائل، در کلاس‌ها شرکت کردم و حرفه‌ای را یاد گرفتم.

کرونا باعث شد تا بیشتر دیده شویم

فارس: آیا در دوران بحران کرونا و کساد بازار، لطمه‌ای به فعالیت‌های شما وارد نشد؟

کافی: شیوع کرونا نه تنها باعث آسیب رساندن به فعالیت‌های ما نشد بلکه یک محرک قوی برای تولید و فروش بیشتر محصولات ما بود. در دو سال گذشته، با افزایش شدت کرونا و میل بیشتر مردم به استفاده از فضای مجازی، این بستر برای ما مهیا شد تا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف تبلیغات گسترده‌تر داشته باشم و در نتیجه محصولات‌مان را به فروش برسانیم.

 ایجاد چندین پیج در فضای مجازی و همچنین تبلیغ در وب سایت‌ها و فروش اینترنتی این امتیاز را به ما داد تا علاوه‌ بر فروش در اردبیل، محصولات‌مان را به سایر استان‌ها نیز صادر کنیم. در حقیقت می‌توان گفت، کرونا نه به‌عنوان یک مشکل، بلکه به عنوان یک سکوی پرتاب قوی، ما را در فروش و تولید محصولات‌مان یاری کرد و به نوعی این بحران، یک پل برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر بود.

فارس: در سال جاری که عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» است، به نظر شما برای رشد و توسعه و تحقق یافتن این شعار باید چه اقداماتی از سوی مسئولین و کارآفرینان صورت بگیرد؟ آیا به عنوان یک کارآفرین راهکاری برای تحقق این شعار دارید؟

کافی: مقام معظم رهبری طی فرمایشات خود در ابتدای سال جدید، هم فرمودند که این شعارها، نباید در حد شعار بماند و باید طی زمانی کوتاه به اقدام و عمل بدل شود.

 در سال فعلی باید همه ارگان‌ها و همه مسئولین در به‌عمل رساندن شعار سال، متفق‌القول بوده و بیش از حد تلاش کنند. برای تحقق شعار سال لازم است که  دولت و مردم کنار هم گام بردارند.

 دانش‌بنیان، یعنی کاری که از علم برخاسته و منشا آن علم و دانش است. فعالیت ما نیز بر همین مبنا است و در این کارگاه، با تخصص علم محور خود، دست به تولید می‌زنیم. حال این وظیفه من و همه ما است که با علم و آگاهی تولیدات خود را به بیشترین حد و کیفیت برسانیم تا این شعار را عملی سازیم.

در زمینه حمایت، به عقیده من نیاز است تا یک سایت یا یک بستر برای شناسایی افراد کارآفرین مهیا شود تا آنان که در کشور فعالیت‌های سازنده دارند شناسایی و معرفی شوند، چرا که مشکل اصلی ما نبود شناخت است.

 اگر من بتوانم خود را به‌عنوان یک کارآفرین معرفی کنم، قطعا می‌تواند حمایت‌های زیادی از من صورت بگیرد. اگر یک سایت یا منبع شناخت ایجاد شود و کارآفرینان سطح کشور و محصولات آن‌ها معرفی شود بسیار خوب است . این امر هم می‌تواند باعث تشویق کارآفرینان نوپا شود و هم انگیزه را برای ادامه فعالیت ایجاد کند.

فارس: به عنوان سوال آخر، هدف شما در ادامه فعالیت‌های خود به عنوان یک کارآفرین چیست؟

کافی: هدف من فقط تولید و اشتغال آفرینی است. جدا از مباحث مادی، راهی که می‌رویم بسیار طولانی است و نیاز به حمایت دارد. هدف اول ما در سال فعلی ایجاد یک کارگاه ریخته‌گری است که می‌تواند تا حد بسیاری روی فعالیت‌های ما تاثیرگذار باشد.

برای اینکه در کار خود هرچه سریع‌تر موفق شوم نیاز به حمایت دارم. ممکن است من مسیری را طول ۱۰ سال طی کنم و در این راه پنجاه یا شصت نفر را روی کار بیاورم اما در صورت حمایت ممکن است این مسیر در دو سال طی شود و در همین دو سال بیش از صد نفر نیروی کار به کارگاه ما اضافه شود. پس می‌بینید که حمایت از کارآفرین، نه تنها برای شخص او، بلکه برای نیروی کار و جوانانی که نیاز به شغل دارند نیز بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند زندگی افراد را متحول سازد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علم و صنعت در کنار هم می‌توانند آینده یک کشور را زیر و رو سازند و پیامدهای خوبی را برای اقتصاد آن رقم بزنند. این مهم در صورت حمایت از کارآفرینان جوان می‌تواند مشکل تولیدات داخلی را، با راهکار افزایش نیروی کار و اشتغال آفرینی حل کند و کشور را از وضعیت رکود خارج سازد.

امیدواریم تا با ارج‌نهادن و ارزش گذاشتن نسبت به آنان که عاشقانه به این کشور خدمت می‌کنند، آینده‌ای درخشان برای ایران عزیزمان رقم بخورد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول