اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

وقتی پشتکار با انگیزه همراه می‌شود/ کارگاه خانگی که ماهانه ۴۵۰۰ عروسک در آن ساخته می‌شود

کارآفرین خلاق و جوان اردبیلی در اتاق کار کوچک خانگی‌اش مشغول تولید عروسک‌هایی بوده که برای ۱۵ بانوی دیگر اشتغال ایجاد کرده است و رویای ایجاد شهر اسباب‌بازی را در سر می‌پروراند.

وقتی پشتکار با انگیزه همراه می‌شود/ کارگاه خانگی که ماهانه ۴۵۰۰ عروسک در آن ساخته می‌شود

خبرگزاری فارس – اردبیل|حامد قادری: در سال‌های اخیر حمایت از مشاغل خانگی و خرد به یکی از سیاست‌های کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شده است و برنامه‌ریزی جدی برای ورود دولت‌ها به آن‌ها در خوشه‌ها و شاخه‌های مختلف و متعدد صورت می‌گیرد.

امروزه نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد برای دهک‌های پایین اقتصادی جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی فعالان اقتصادی محرز شده و طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

در این گزارش به سراغ بانوی جوانی رفتیم که با بهره‌مندی از مشاغل خانگی برای ۱۵ بانوی دیگر به شکل مستقیم کارآفرینی کرده و آرزوهای بزرگتری را نیز برای ادامه کار در سر دارد.

 جوان ۳۱ ساله اردبیلی که با رویای ایجاد شهرک اسباب‌بازی از هنر خیاطی به سمت هنر عروسک‌سازی رفته و تمام تلاش خود را به کار بسته تا با فعالیت شبانه‌روزی رویای خود را حقیقت بخشد.

این جوان هنرمند اردبیلی که اتاق‌های منزل شخصی خود را تبدیل به کارگاه تولید عروسک‌ کرده و به همراه همکارانش به شکل شبانه‌روزی مشغول تولیدی است که طرفداران پر و پا قرصی را در بازار اسباب‌بازی دارد.

آرزو آقا علی زاده ثابت کرده که می‌توان با حداقل امکانات و کوچکترین فضا نیز به چرخه تولید وارد، و در آن موفق واقع شد. وی به امید روزی کار می‌کند که رویای دیرینه خود یعنی احداث شهرک بزرگ اسباب‌بازی و اشتغال‌زایی برای خیل عظیمی از بانوان جویای کار عملی شود.

بانوی داستان ما در کنار علاقه‌مندی به تولید عروسک، بازار فروش خوبی را نیز به دست آورده و به گفته خودش درآمد مطلوبی را نیز برای خود و خانواده و چند تن بانوی دیگر رقم زده است.

همین اطلاعات اولیه کافی بود تا این جوانان خلاق را به دفتر خبرگزاری فارس در اردبیل دعوت کنیم و به پای سخنان وی بنشینیم.

خیاطی پلی برای ورود به حوزه تولید عروسک

فارس: چه چیزی باعث شده به تولید عروسک روی بیاورید؟

آقاعلی‌زاده: قبلا در کارگاه خیاطی مشغول به کار بودم و اندوخته‌های فراوانی را از این شغل آموختم و با توجه به علاقه خاصی که به کارهای زینتی از جمله تولید عروسک داشتم، از طریق خیاطی به حوزه تولید عروسک وارد شدم.

هر کاری سختی‌ها و دردسرهای خود را دارد اما با توجه به علاقه‌ای که به این شغل دارم دردسرهای آن نیز برایم لذت بخش است و از لحظه به لحظه کارم لذت می‌برم.

فارس: از چه زمانی کارتان را شروع کرده و به بازار فروش مناسب دست یافتید؟

آقاعلی‌زاده: ۴ سال قبل با سرمایه ۲ میلیون تومانی رسما کارم را شروع کردم و در ابتدا ۵ پک عروسک درست کرده و خودم به دنبال بازاریابی رفتم و خوشبختانه توانستم در ابتدا بازاری را برای عرضه عروسک‌های محدودم پیدا کنم.

در ادامه با گسترش تولیداتم بازارهای بیشتری را برای عرضه تولیداتم پیدا کردم به ‌طوری‌که اکنون عروسک‌های تولیدی کارگاه ما به استان‌های تهران و آذربایجان شرقی ارسال می‌شود.

طبیعتا در ابتدا یافتن بازار فروش برای هر محصولی سخت است اما با عنایت خداوند و با توجه به کیفیت بالای عروسک‌های تولیدی نسبت به نمونه‌های مشابه توانستم بازار را به دست بیاورم.

 

اتاق نقلی که محلی برای کسب و کار خانگی شد

فارس: چرا به فکر ایجاد کارگاه خانگی افتادید؟

آقاعلی‌زاده: در ابتدا تولیدات بسیار محدودی را در اتاق منزل شخصی داشتم وقتی دیدم بازار فروش مناسبی را یافته‌ام همین اتاق را با اضافه کردن تجهیزات مربوطه تبدیل به یک کارگاه کوچک اما پُر بازده کردم و کارم را گسترش دادم.

خب، همانطور که می‌دانید هر شخصی دوست دارد وقتی صنعتی را در دست دارد در قبال آن نیز کارگاه بزرگی داشته باشد و کار خود را به شکل متمرکز در آنجا پیش ببرد اما زمانی که من دیدم هیچ‌گونه سرمایه اولیه برای این کار ندارم و در این شرایط سخت بهترین جا برای تبدیل شدن به کارگاه تولیدی همان منزل شخصی است.

فارس: چند نفر در چرخه تولید عروسک کارگاه شما فعالیت دارند؟ و میزان تولیداتتان چقدر است؟

آقاعلی زاده: در مجموع ۱۵ نفر به شکل مستقیم درگیر تولید این عروسک‌ها هستند و با توجه به محدودیت فضا در منزل شخصی‌مان کارکنان مجبور هستند به شکل غیر متمرکز در منازل شخصی خود کارها را انجام دهند و در نهایت پس از آماده شدن کارها را به یک جا جمع و جهت فروش ارسال می‌کنیم.

همه روزه تا پاسی از شب مشغول ساخت عروسک هستم و به عبارتی می‌توان گفت که به شکل شبانه‌روزی کار می‌کنم و هیچ‌گاه از کارم خسته نمی‌شوم.

در مجموع هر ماه حداقل هزار قطعه عروسک تولید می‌کنیم که در بعضی از ماه‌ها که مصادف با مناسبتی خاص مثل عید است تیراژمان به بیش از ۴ هزار قطعه عروسک نیز می‌رسد.

 

فارس: می توانستید همانند برخی از بانوان هم سن و سال خود زندگی روزمره خود را سپری کنید و اندوخته خود را در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید. چطور شد که تصمیم به تولید گرفتید؟

آقاعلی زاده: وقتی تصمیم به تولید عروسک گرفتم همواره در ذهنم تداعی می‌شد که این صنعت همانند سفره‌ای است که قرار نیست فقط من از آن روزی ببرم بلکه ممکن است بسیاری دیگری از افراد نیز خرج و مخارج زندگی خود را از این طریق بدست بیاورند.

همین موضوع اشتغال‌زایی برای هم‌نوعان و دستگیری از نیازمندان انگیزه من را برای تولید مضاعف کرد و با دیدگاه اشتغال‌زایی برای بانوان جویای کار کارم را شروع کردم.

همانطور که گفتید بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را در بانک‌ها و یا با خرید طلا مسکون نگه می‌دارند، باید بدانیم که این سرمایه‌های بی‌خاصیت همچون سمی است که معضل بیکاری و فقر را در جامعه تشدید می‌کند.

به اعتقاد من اگر سرمایه‌داران سرمایه‌های خود را در حوزه تولید و اشتغال به‌کار بگیرند قطعا فقر و بیکاری در جامعه به حداقل می‌رسد و هم‌چنین سود کلانی نیز عاید آن‌ها می‌شود.

اکنون من از کارم راضی هستم و یقین دارم سودی که در این شغل به دستم می‌آید در هیچ نوع سرمایه‌گذاری دیگر از جمله قرار دادن در بانک یا خرید طلا حاصل نمی‌شود.

راه‌اندازی کارگاه تولیدی اسباب بازی جزو اهدافم است

فارس: آیا در فکر گسترش کارتان و اشتغال‌زایی بیشتر هم هستید؟

آقاعلی‌زاده: بسیار علاقه دارم تا عروسک‌های متعددی درست کنم و در آینده یک شهر اسباب‌بازی بزرگ و یک کارگاه تولیدی اسباب‌بازی داشته باشم و به‌خاطر تحقق همین موضوع است که شبانه روزی کار می‌کنم.

طبیعتا با گسترش کارم برای افراد بیشتری اشتغال‌زایی می‌شود و بسیاری از بانوان نیازمند که خود سرپرست خانوده هستند از این کار روزی می‌برند. لذا من به امید آن روز تلاش می‌کنم.
در زمینه آموزش نیز همواره آماده هستم تا به مشتقان و افراد جویای کار اندوخته‌های خود را آموزش دهم و از این کار لذت می‌برم.

علاوه بر این‌ها قصد صادرات عروسک‌های خود را به کشورهای همجوار از جمله جمهوری آذربایجان را دارم هرچند لازمه آن توسعه و گسترش سرمایه و محصولات است.

امروزه مشاغل خانگی و خرد، نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیکاری ایفا می‌کنند و فعالان در این حوزه با دریافت تسهیلاتی اندک می‌توانند اشتغال گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کنند. کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر دنیا محسوب می‌شوند و قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل با مزایای بسیاری برای شاغلان آن همراه است. از این رو نگاه ویژه دولتمردان به این حوزه بیش از پیش ضروری است.

 

فارس: از مشکلات سر راه‌تان و درخواست‌هایتان از مسئولان بگویید.

آقاعلی‌زاده: مشاغل خانگی از باب اینکه با محدودیت فضا مواجه است سختی خاص خود را دارد مخصوصا در شغل ما که وقتی ۴ هزار عروسک تولید می‌کنی باید به فکر محلی برای نگه‌داری آن نیز باشی. لذا برای من بسیار سخت است که محصولات تولیدی خود را در منزل نگه‌داری کنم. طبیعتا یک اتاق کفاف حجم بالای عروسک‌ها را نمی‌دهد.

از این رو درخواست دارم تا با حمایت مسئولان یک کارگاه متمرکز ایجاد کنم زیرا این موضوع سبب می‌شود تا میزان تولیداتم را افزایش دهم و در قبال آن نیز برای افراد بیشتری اشتغال‌زایی خواهم کرد.

با متمرکز شدن کارگاه در یک فضای بزرگ هزینه جابجایی نیزبه حداقل می‌رسد و در عوض حقوق کارکنان افزایش پیدا می‌کند.

کار ما طوری است که هرچقدر سرمایه در گردش بیشتری داشته باشیم با خیال راحت‌تر و بهتر می‌توانیم به تولید ادامه دهیم به‌طوری‌که مواد اولیه بیشتری تهیه می‌کنیم و میزان تولیدات‌مان را نیز افزایش می‌دهیم. از این رو نیازمند تسهیلات ارزان قیمت جهت گسترش کارم هستم.

از جمله دیگر مشکلاتم نبود دوره عروسک‌سازی در مراکز فنی‌حرفه‌ای استان اردبیل است که سبب شده تا مدرک تخصصی مربوط به شغلم را نتوانم بگیرم.

علاقه و پشتکار رمز موفقیت من است

فارس: رمز موفقیت‌تان چیست؟

آقاعلی‌زاده: یک کارآفرین علاوه بر ایده و خلاقیت نو باید پشتکار مناسب نیز داشته باشد تا در کارش به موفقیت برسد از این روز من همیشه تمامی کارهای تولید عروسک را خود انجام می‌دهم کارهایی که شاید در نظر ساده به نظر برسد اما من با جان و دل آن را به نحو احسن انجام می‌دهم.

زمانی که علاقه و پشتکار باهم همراه شوند قطعا در هر کاری که باشیم موفقیت حاصل خواهد شد و هیچ چیزی نیست که با تلاش کردن به دست نیاید.

در یک جمله می‌گویم که رمز موفقیتم انگیزه و پشتکار بوده است و همواره این دو انرژی مثبت مضاعف با من همراه است و شک ندارم به موفقیت‌های بیشتری نیز خواهم رسید.

جوانان با حداقل امکانات به فکر تولید و کارآفرینی باشند

فارس: توصیه‌تان به جوانان هم سن و سالتان چیست؟

آقاعلی‌زاده: نباید ما منتظر بمانیم که معجزه‌ای رخ دهد، بلکه باید بپا خیزیم با حداقل امکانات اقدام به تولید و کارآفرینی کنیم.

خوشبختانه کشورمان جزو مناطق مناسب برای سرمایه‌گذاری و تولید است و فقط کمی همت نیاز است تا با تلاش‌های مضاعف علاوه بر خود، برای چند تن دیگر نیز اشتغال‌زایی کنیم.

بانوانی که به عنوان سرپرست خانوار جویای کار هستند تا نان حلال بر روی سفره‌های خود ببرند و چشم‌شان به همت جوانانی است که با ایده و ابتکار خود کارآفرینی و اشتغال‌زایی می‌کنند.

آرزو دارم تمامی بانوان سرزمین‌ام در رشته انتخابی خود به موفقیت و سربلندی برسند‌. هدفم  پیشرفت در هنر و طراحی هست و دوست دارم زمانی برسد که بتوانم در قالب نمایشگاهی بزرگ آثار خود را به نمایش بگذارم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مشاغل خانگی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها و مردم را به تنهایی حل کند و اما با توجه به نوپا بودن برخی از این مشاغل خانگی نیاز به حمایت‌های از سوی مسئولان است.

برخی از این مشاغل خانگی نیازمند تسهیلات بانکی اندک با سود پایین هستند تا بتوانند بر روی پای خود ایستاده و نسبت به توسعه شغل خود اقدام کنند و در این صورت می‌تواند در کنار ایجاد اشتغال برای خود سبب فراهم‌سازی زمینه اشتغال افراد بیشتری شود.

امید است که مسئولان امر با توجه جدی به این مساله نسبت به حمایت جدی از مشاغل خانگی و فعالان در این حوزه زمینه ایجاد اشتغال و هم‌چنین رفع مشکلات معیشتی بسیاری از خانواده‌ها از این مسیر را بیش از پیش فراهم سازند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول