اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شعار شفافیت به خاطره‌ها پیوست!

بیش از یک ماه از تصویب و ابلاغ بودجه شهر شیراز می گذرد اما این لایحه همچنان محرمانه مانده است. در حالی که یک جست و جوی ساده نشان می‌دهد بیشتر کلان شهرهای کشور بودجه را در همان مرحله ابتدایی ارائه لایحه، در دسترس عموم قرار داده‌اند.

شعار شفافیت به خاطره‌ها پیوست!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در فضایی که مطالبه جامعه شفافیت در عملکرد و تصیم‌گیری‌ها بوده و هست، ششمین دوره از شورای اسلامی شهر شیراز با شعار شفافیت شکل گرفت.

اعضای شورا در شعارهای  تبلیغاتی خود برای جلب نظر مردم، شفافیت را رویکرد اصلی خود معرفی کردند و قول دادند در صورت رسیدن به صندلی پارلمان شهری، آن را سرلوحه خود قرار داده و چیزی برای پنهان کردن از مردم نداشته باشند.

چنگ زدن به شفافیت تا جایی بود که اعضای کنونی شورا که ترکیب دو لیست انقلابی و پر سر و صدای زمان انتخابات هستند که عنوان انقلابی را هم بر پیشانی خود حک کرده بود، در دو جمع مطالبه گری شهر حضور یافته و دو تعهدنامه شفافیت را امضا کردند که به موجب آن متعهد شدند شورا و شهرداری را به عنوان یک اتاق شیشه ای در نظر گرفته و مردم را از چند و چون آنچه در بخش مدیریت شهری می گذرد، آگاه کنند.


ارائه نکردن بودجه سال1401 در سامانه شفافیت شهرداری شیراز، در حالی که تا پیش از این هم لایحه بودجه، هم بودجه مصوب بارگذاری می شد

 

اعضای شورا پس از انتخابات نیز در اولین مصاحبه خود با خبرگزاری فارس که از آنها در مورد شفافیت پرسیده شد، بر این موضوع با شدت تمام تاکید کرده و خود را متعهد به شفافیت معرفی کردند.

اکنون که تقریبا یک سال از روزهای پرشعار و وعده انتخابات می گذرد، عملکرد شورا و وضعیت سامانه شفافیت شهرداری شیراز و تارنمای شورای اسلامی شیراز نشان می‌دهد که شفافیت به خاطره ها پیوسته است.


بودجه 1401 در سامانه شفافیت شورای اسلامی شهر تهران

 

در حالی که بودجه کل کشور در قالب بودجه پیشنهادی و پیش از تصویب، حین رایزنی و سرانجام به عنوان بودجه مصوب نهایی از همان ابتدا در معرض دید عموم قرار دارد، بودجه شهر شیراز چه هنگام پیشنهاد و چه اکنون که مراحل تصویب و ابلاغ را پشت سر گذاشتهریال همچنان پنهان است و کسی به آن دسترسی ندارد.

هنگام ارائه بودجه پیشنهادی شهرداری به شورا، وقتی از اعضای شورا و مسئولین اطلاع رسانی آن، به تبعیت از بودجه کشوری، درخواست در دسترس عموم قرار گرفتن بودجه می شد، گویا حرفی عجیب و نا به جایی مطرح شده باشد، با شگفتی پاسخ می دادند که هیچ وقت بودجه خام در معرض عمومی قرار نمی گیرد در حالی که همان زمان بودجه خام کل کشور در دسترس عموم بود.


بودجه 1401 در سامانه شفافیت شورای اسلامی شهر مشهد

 

اما اکنون که بیش از یک ماه از تصویب بودجه می گذرد و مراحل ابلاغ را هم پشت سر گذاشته، بودجه همچنان محرمانه و خارج از دسترسی عمومی است و در سامانه شفافیت شورا خبری از بارگذاری بودجه 1401 نیست.

این در حالی است که یک جست و جوی کوتاه در تارنمای شفافیت دیگر استان های به ویژه کلان شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان، کرج، کرمان نشان می دهد در همه این مراکز استانها، بودجه 1401 در دسترس عموم قرار دارد و نه تنها بودجه که بسیاری از موارد دیگر مالی و اقتصادی مدیریت شهری قابل رویت است.


بودجه 1401 در سامانه شفافیت شورای اسلامی شهر کرج

 

سامانه شفافیت شیراز کاملا به دست فراموشی سپرده شده و اعضای شورا از خاطر برده اند سال گذشته برای جلب نظر مردم چگونه از شفافیت می گفتند که حتی اگر چنین شعاری نیز نداده بودند، محرمانه بودن بودجه مصوب غیرقابل پذیرش است و این کمترین، کوچکترین و ساده ترین وجه شفاف بودن است که حتی مخالفان شفافیت نیز از انتشار آن ابایی ندارند.

وضعیت شفافیت در شورا چنان بغرنج است که حتی مصوبات ساده، ماه ها است در تارنمای  شورا قرار نگرفته و مردم از تصمیمات آن بی اطلاع مانده اند.


بودجه 1401 در سامانه شفافیت شورای اسلامی شهر کرمان

 

شفافیت شعار شورا بود که با آن رای مردم را جلب کرد و این آرا بی شک باید تعهد آور باشد.

سوال این است که چه چیزی در بودجه 1401 وجود دارد که مردم نباید بدانند؟

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول