اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

تعلل شهرداری شیراز در ارائه لایحه امضای دیجیتال پذیرفتنی نیست

به گفته رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شیراز، حاکمیت داده‌های تمام پروژه‌های اجرا شده در شیراز از 10 سال قبل تا کنون در دست پیمانکاران است و شهرداری اطلاعی از آنها ندارد. در چنین شرایطی تقریبا همه مصوبات کمیسیون هوشمندسازی که با هدف ساماندهی این شرایط تصویب شده است، همگی بر زمین مانده و هیچ کدام اجرایی نشده است.

تعلل شهرداری شیراز در ارائه لایحه امضای دیجیتال پذیرفتنی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در واپسین روز کاری سال گذشته، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری های نوین شورای اسلامی شهر شیراز از لغو مزایده طرح کیف پول شهروندی برای هفتمین بار خبر داد.

مهدی نصیری طی توییتی در فضای مجازی نوشت: بزرگترین مصوبات کمیسیون هوشمندسازی در راستای شفافیت است. برخی از آنها مانند کیف پول الکترونیکی آنقدر واضح هست که فکر می‌کردم تا الان اجرایی شود که شفافیت زیادی در برخی برخی حسابهای مبهم شهرداری شیراز ایجاد می کند. مناقصه آن برای بار هفتم به بهانه های مبهم لغو شد.

در همین زمینه، مهدی نصیری، رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: موضوع شهرداری الکترونیک به گونه ای باید اجرا شود که مردم مراجعه به شهرداری نداشته باشند. اکنون گرچه به صورت الکترونیک کارها انجام می شود اما مردم مجبورند مجدد به شهرداری مراجعه و پرینت کاغذی آنچه ارسال کرده اند را ارائه دهند.

وی افزود: مثلا در کمیسیون معماری برای گرفتن مجوز بارها رفت و برگشت می‌شود و به صورت میانگین این رفت و آمدها و مراجعات، دو سال طول می‌کشد!

نصیری با بیان اینکه تلاش کمیسیون هوشمندسازی بر این است که از این اتفاقات جلوگیری شود که در کنار آن شفافیت نیز ایجاد خواهد شد، گفت: کمیسیون هوشمندسازی چندین مصوبه داشته که در انجام راحت تر کارها و ارائه بهتر خدمات به شهرداری کمک می کند و علاوه بر این باعث ایجاد شفافیت در کارها می‌شود و نمونه آن کیف پول و طرح تصویر برداری به کمک پهپاد جهت دسترسی به روز به نقشه های شهر است.

آیا پای منافع برخی افراد در میان است؟

وی با تاکید بر اینکه مصوبات کمیسیون هوشمندسازی با مطالعه بسیار انجام شده است، گفت: به عنوان مثال برای یک مصوبه، بیشتر از 13 الی 14 جلسه سه چهار ساعته کارشناسی از کارشناسان مختلف خود شهرداری، گفتگو کردند، به نتیجه رسیدند و ما آنها را در قالب مصوبه آوردیم، اما متاسفانه به شدت در مقابل انجام مصوبات به بهانه های مختلف مقاومت می شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی در پاسخ به این سئوال که آیا پای منافع افرادی در میان باشد، تصریح کرد: البته تعداد خیلی کمی از افراد هستند که منافعی برای خود تعریف کرده اند و به نظر می رسد، این افراد تبدیل به یک تیم شده و از اجرایی شدن کارها جلوگیری می‌کنند.

وی با تاکید مجدد بر این نکته که تعداد این افراد خیلی کم است، اعلام کرد: در این شرایط به نظر میرسد اجرایی شدن مصوبات، جدیتی از سمت شخص شهردار را میطلبد.

نصیری در پاسخ به این سئوال که آیا این معدود افراد از دوره گذشته همچنان در مسئولیت قرار دارند، گفت: البته تعدادی از آنها همچنان هستند اما یک رویکرد باقی مانده که از افراد مهمتر و قوی تر است و باید این رویکردها اصلاح شود.

کاهش تمایل شرکت در مناقصه به دلیل سختگیری‌های بی اثر حقوقی

این عضو شورا در توضیح سایر دلایل عملیاتی نشدن مصوبات کمیسیون گفت: یک مسئله دیگر هم سخت گیری بیش از حد در فرآیند طولانی مناقصه و حقوقی است.

نصیری با بیان اینکه من بندهای حقوقی را در مناقصه های شهرداری در پروژه های هوشمندسازی دیدم که تقریبا جای دیگری ندیدم، تصریح کرد: در شهرداری سختگیری های حقوقی  که اثری هم ندارد، ایجاد می‌کنند و همین سبب می‌شود شرکتها تمایل چندانی به حضور در مناقصه نداشته باشند.

بهانه برای رد اسناد مناقصه

وی تاکید کرد: ما باید فرآیند مناقصه را هم اصلاح کنیم، چندبار هم از شهرداری خواسته ایم و انتظار می‌رود که این کار سریعتر انجام شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شیراز اعلام کرد:  مواردی از این سختگیری ها را اوایل شورا به اداره حقوقی شهرداری گفتم که ضرورتی ندارد، قبول هم کردند که ضرورتی ندارد و فقط سبب پیچیدگی کار برای شرکت کننده ها می‌شود، اما متاسفانه این موارد کماکان برطرف نشده است.

وی افزود: این مسائل تمایل را برای شرکت در مناقصه کم می‌کند و بهانه برای لغو مزایده، برای رد کردن اسناد مناقصه و ... ایجاد می کند.

نصیری با تاکید بر اینکه انتظار من بیشتر از این بود گفت: این کار خیلی سختی نیست که بگوییم یک کار پیچیده است و نمیشود انجام داد، کارهایی است که به راحتی میشود انجام داد و  در سازمان دیگر، در شهرداری های دیگر خیلی سریع انجام شده است، ولی اینکه چرا نمی خواهیم این اتفاق بیفتد، من خیلی خوش بین نیستم.

شهرداری لایحه امضای دیجیتال را ارائه نکرد

نصیری از جمله این موارد را مصوباتی چون امضای دیجیتال و کیف پول برشمرد و گفت:  ما مصوب کرده ایم که شهرداری در مسائل مالی برای ایجاد شفافیت، ملزم به راه اندازی امضای دیجیتال است. امروزه در سازمانهای بزرگ مثل بانکها که حساسیت های مالی زیادی هم دارند امضای دیجیتال راه اندازی شده است.

وی افزود: عملیاتی شدن مصوبه راه اندازی امضای دیجیتال به شفافیت اسناد مالی کمک می کند و ما خواسته ایم که شهرداری برای این موضوع لایحه بیاورد اما هنوز این اتفاق نیفتاده و متاسفانه مصوبات ما عملیاتی نشده است.

حاکمیت داده در دست پیمانکار است

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز به ایجاد کیف پول برای کمک به حاکمیت  داده شهرداری اشاره کرد و  گفت: در حال حاضر در مسئله کارت بلیط ها، شهروند مالک کارت اصلا مشخص نیست، حاکمیت داده شهرداری در این کار رعایت نشده همین امر سبب شده شهرداری از اینکه هر کارت متعلق به کدام شهروند است و  چه میزان پول در کارت وجود دارد، بی اطلاع باشد و همه چیز دست شرکت پیمانکار است.

آمار غیر قابل استناد

نصیری ادامه داد: نزدیک به 10 سال است که معلوم نیست میزان سپرده مردم در حساب کارت های بلیط چقدر است و شهرداری نمی تواند کنترلی روی آن داشته باشد. اگر یک شهروند کارتش را گم کند، امکان اینکه بتوان محتوای آن را برگرداند، فراهم نیست.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: تعداد مسافران جا به جا شده مشخص نیست و توسط شرکت پیمانکار اعلام می‌شود، پیمانکار نیز در اعلام زیاد یا کم آن صاحب نفع است، بنابراین نمی توان به این آمار اعتماد کرد.

وی توضیح داد: یعنی شما هیچ وقت نمی توانید روی آمار این‌که چه تعداد مسافر اتوبوس یا مترو داریم اعتماد کنید چون حاکمیت داده شهرداری در آن رعایت نشده است.

در همه طرح ها حاکمیت داده دست پیمانکار است

نصیری با بیان اینکه ما مصوبه ای هم راجع به حاکمیت این داده ها داشته ایم،  گفت: در همه طرح هایی مثل کارت بلیط‌ها، دوچرخه، پارک حاشیه ای از 10 سال پیش حاکمیت شهرداری در آن رعایت نشده است و این باعث شده ما آمار دقیقی از فعالیت های انجام شده در این مدت و نیازهایی که داریم، نداشته باشیم.

مناقصه ترک تشریفات هم به نتیجه نرسید

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورا در خصوص آخرین وضعیت پروژه کیف پول شهروندی گفت: این پروژه از دو سال قبل شروع شد و از روزی که شورای ششم کار خود را شروع کرد، پیگیر پروژه کیف پول بودیم اما 2 یا 3 مورد مناقصه در شورای ششم و مابقی در دوره قبل لغو شده است.

وی اضافه کرد: مذاکراتی هم خود شهرداری با شرکتهایی داشته که به صورت ترک تشریفات، میتوانسته مناقصه را برگزار کنند که آن هم به نتیجه نرسیده است.

برگرداندن پول در صورت مفقود شدن کارت

نصیری در اهمیت طرح کیف پول دیجیتال، خاطرنشان کرد: از مزایای کیف پول این است که اولا وقتی یک شهروند مبلغی را در کیف پولش واریز می کند که بتواند از خدماتی مثل مترو و اتوبوس استفاده کند، اگر کارتش گم شد، مبلغ واریز شده را بتواند با گرفتن یک کارت المثنی برگرداند مسئله ای که در حال حاضر رعایت نمی‌شود و این گونه نباشد که با گم شدن کارت از بین برود، علاوه بر این شهرداری بداند چقدر تراکنش انجام شده است نه یک شرکت پیمانکار.

نصیری اضافه کرد: همچنین خدمات این کیف پول به همه حوزه ها توسعه دهیم. ما الان در زمینه هوشمندسازی تاکسی ها در حال کار هستیم که به زود رونمایی بشود و میخواهیم شهروندان از کیف پول بتوانند برای تاکسی هم استفاده کنند.

ایجاد یک کیف پول واحد برای همه خدمات شهری

نصیری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کارت بلیط این است که فقط در اتوبوس و قطارشهری استفاده می شود، گفت: ما میخواهیم در تمام خدماتی که شهرداری ارائه می دهد مثل مکانهای تفریحی، حمل و نقل عمومی و سایر خدمات شهرداری، قابل استفاده باشد و شهروندان قادر باشند همه این موارد را  با کیف پول انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه این کار برای شهرداری سبب می شود، آمارها شفاف شود، خاطرنشان کرد: کیف پول کمک میکند ما تشکیل سازمان داده محور  موفقتر عمل کنیم و بر اساس داده های واقعی که داریم تصمیم گیری کنیم. داده های کنونی چون توسط شرکت پیمانکاری که در کم و زیاد شدن آمار،  صاحب نفع است، اصلا قابل اعتماد نیست.

تعداد شرکت کنندگان در مناقصه کاهش یافته است

رئیس کمیسیون هوشمندسازی دلایل لغو مداوم مزایده را اینگونه تشریح کرد: شرکت کننده‌ها بسیار کم بودند و این مسئله ناشی از این است که بارها مزایده برگزار و لغو شده است و هر بار که مناقصه تجدید شده تعداد شرکت کننده ها کمتر شده، چون انگیزه برای شرکت در مناقصه کم شده است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر همان‌طور که گفتم سخت گیری حقوقی شهرداری است در حالی که بخش حقوقی شهرداری اذعان داشت که این سختگیری ها قبل از مشخص شدن برنده مزایده نیاز نیست، اما متاسفانه همچنان اعمال می شود.

نصیری افزود: دلیل دیگر اینکه پروژه را جامع ارائه کردند، پروژه کیف پول شامل سه بخش بوده و می‌شد به شکل سه پروژه جدا باشد که تیمهای بیشتری شرکت کنند، زیرا شرکتهای کمی هستند که هر سه را با هم بتوانند انجام دهند.

وی همچنین گفت: از جمله دلایلی که برای لغو مزایده ذکر شده، این بوده که چرا امضای اسناد مناقصه دستی انجام نشده و به صورت مهر امضا بوده است، در حالی که ما مصوبه امضای دیجیتال داریم که همچنان توسط شهرداری عملیاتی نشده است و بنظر میرسد باید جلساتی با شخص شهردار داشته باشیم و ایشان را ملزم کنیم که سریعتر این مصوبات را عملیاتی کنند.

تعلل در اجرای مصوبات با وجود آسیب پذیر بودن در جنگ الکترونیک

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شیراز به آسیب پذیر بودن داده های شهرداری اشاره و با ابراز نگرانی شدید در این خصوص گفت: در بعضی از پروژه ها ما مصوباتی داریم که بعد نگرانی جدی وجود دارد که اتفاقات بدی برای شهرداری بیفتد و به همین دلیل ما گفتیم خیلی سریع انجام شود و زمان تعیین شود اما با گذشت چندین ماه تقریبا می توانم بگویم اتفاقی نیفتاده و اگر هم افتاده رفع تکلیفی بوده نه در راستای انجام کار.

شخص شهردار مسئول است

نصیری تصریح کرد: نگرانی های جدی از بابت حاکمیت شهرداری بر داده های خود و از امنیت داده ها وجود دارد و در این جنگ هکری که راه افتاده اگر روند اجرای مصوبات همچنان کند پیش برود، در صورتی که اتفاق ناگواری رخ دهد، شهردار شخصا مسئول خواهد بود.

وی تأکید کرد: ما تلاشمان را میکنیم اما متاسفانه مشکل کندی کار بسیار جدی است و سرعت باید بسیار بیشتر از چیزی باشد که الان است.

به گزارش فارس، در شرایطی که کشور در جنگ مداوم الکترونیک قرار دارد باور کردنی نیست که هر طرح و پروژه ای که در شهر اجرا شده، حاکمیت داده ها بر عهده شرکت پیمانکار مجری طرح بوده و تقریبا شهرداری هیچ دسترسی به آنها ندارد.  این حقیقت که داده هایی که حریم شهر محسوب شده در دست شرکتهای مختلف قرار دارد نه مدیریت شهری، به صراحت خبر از یک فاجعه در لایه های پنهان شیوه اداره شهر میدهد.

در حالی که این شرایط به فوریت باید تغییر کند، شاهد حرکت کند و لاک پشتی شهرداری در تغییر شرایط و پشت گوش اندازی مکرر اجرای مصوبات شورا هستیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول