اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تولید و اشتغال دانش‌بنیان از مسیر بنگاه‌های متوسط و بزرگ محقق می‌شود

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت: اگر از شعار «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» تفسیر کنیم که فقط شرکت‌های دانش‌بنیان با ملاک‌ و رتبه‌های معاونت علمی ریاست جمهوری شامل این شعار می‌شوند و از آنها توقع تولید و اشتغالزایی داشته باشیم به بی‌راهه رفته‌ایم.

تولید و اشتغال دانش‌بنیان از مسیر بنگاه‌های متوسط و بزرگ محقق می‌شود

فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، اظهار داشت: وقتی به معنی شعار امسال که «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» است توجه می کنیم می بینیم که این شعار تولیدی را تولید می گوید که در نتیجه یک دانش بنیادی محقق شده باشد.

وی ادامه داد: این شعار می گوید هر کاری و هر محصولی که فراهم شود تولید نیست. تولید در کشور باید بر اساس ایجاد دانش باشد و آن دانش هم دانش ناشی از تحقیق و توسعه است.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران اضافه کرد: این تولید که مبتنی بر دانش بنیانی است اشتغال زایی را هم به وجود خواهد آورد. یعنی نباید تولیدی باشد که از آن حتی اشتغالزایی هم حاصل نشود یا اشتغالزایی سطح پایین یا از جنس غیردانش بنیان ایجاد شود. 

رستگار خاطر نشان کرد: پس از تدبیر در معنی و هدف این شعار،‌ مسئله دومی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر کسی از این شعار این تفسیر را داشته باشد که فقط شرکت های دانش بنیان شامل این شعار می شوند و ملاک دانش بنیانی را هم تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بگذاریم که به شرکت هایی رتبه دانش‌ بنیانی داده است و از این شرکت ها توقع داشته باشیم که تولید کنند و اشتغال ایجاد کنند اساسا به بی راهه رفته ایم.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان اغلب ۳ تا ۴ یا ۱۰ نفره هستند و از این شرکت ها تجاری سازی بزرگ و اشتغالزایی اساسی حاصل نمی شود. این شرکت ها نمی توانند اشتغالی غیر از خودشان ایجاد کنند. بنابراین نیاز به یکپارچه سازی بین عناصر مختلف صنعت داریم و باید از بنگاه های متوسط و بزرگ استفاده کنیم که اصول تجارت را بلدند.

رستگار توضیح داد: باید حمایت ها  به این بنگاه های اقتصادی داده شود و شرط حمایت، استفاده از توان و نیروی شرکت های دانش بنیانی با هدف رفع وابستگی علمی به منابع بیرونی باشد. در این صورت بنگاه برای بهره مندی از حمایت باید مسئله خود را با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داخلی حل کند. همچنین کار هم تشریفاتی نخواهد بود، زیرا بنگاه اقتصادی باید برای بقای خود و بازپرداخت وام هایی که رفته به نتیجه عملی و واقعی برسد، پس برای به نتیجه رسیدن تولید دانش بنیان تلاش واقعی می کند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران خاطر نشان کرد: با این رویه،‌ اشتغال هایی که ایجاد می شود پایدار و مهارتی است و در سطح کارگری و سطوح پایین فناوری نخواهد بود. به این ترتیب هدف ارتباط صنعت با دانشگاه که چندین سال به تعارف گذشته است و کار به جایی نبرده است را هم حل می‌ کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول